Annons

Passepartout kalkylator

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Hej läste någonstans här att det fanns ett sätt att räkna ut vart man skulle sätta bilderna. Lite mer passepartout under än över.
Så jag krånglade till det och gjorde en liten html-kalkylator då jag inte hittade någon. Även det blev lite jobbigt så gjorde en mobil anpassad version (det där med att krångla till)
Hade nog gått snabbare att räkna ut en och en av minna 5 konstverk, men men det är typiskt mig.

Kändes dumt att kasta bort den nu när jag är klar och lagt ner lite jobb, så la ut den så andra kan använda den..

Så varsågoda:
Passepartout kalkylatorn
Går ni in med en mobil kan ni välja mobil anpassade..
 
Kanon!

Tackar för detta! Utöver själva kalkylatorn gillar jag att man kan se hur proportionerna blir. Mycket användbart!

Mvh Christian
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Lysande

Nu har även jag skurit min första passepartout. Jag blev inte helt nöjd, men det var ju första försöket och som vanligt så får man bygga lite erfarenhet.

Kalkylatorn var perfekt, tack för den ! Men, bör inte bredden på överdelen vara samma som bredden på sidorna, för att få en harmonisk inramning? Finns det några skrivna eller oskrivna regler om man vill ha en bredare bas, alltså bredare nertill? Och hur bör i så fall proportionerna vara mellan alla sidor?
 

AFJ

Aktiv medlem
Intressant, men blir det verkligen korrekt resultat?

Jag tog ex ram 30 x 40 och bild 20 x 30. Då anges passepartout till 5 på vardera sidan. Det funkar väl inte riktig? Man måste väl ha några millimeters marginal också? Öppningen bör väl vara mindre än fotot?

Gnälligt?
 
ANNONS