Annons

Spara editerade bilder från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

pousette 62

Medlem
Hej
har mina bilder på en extern hårdisk och en del av dom har jag i lightroom, om jag redigerar en raw i lightroom hur får jag den att sparas på min externa hårdisk så jag ser redigeringarna där, och om jag av någon anledning vill avinstallera lightroom, går det då att få mina redigeringar kvar på den externa hårdisken.
Mvh Ulf
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Dina redigeringar sparas i lightroomkatalogen som heter något som du själv valt när du la uppkatalogen. Filen har ändelsen *.lrcat. De bearbetade filer som du sparat genom att exportera till JPG eller Tiff osv. ligger där du sparat dem.

Avinstallerar du LR så har du *.lrcat kvar och kan öppna den igen om du återinstallerar. Alla dina inställningar för bearbetade RAW-filer kommer då upp.

(OBS! Jag har bara erfarenhet av stand aloneprogrammet upp till sista versionen 6.14. Hur det är med prenummerationsvarianterna känner jag inte till men antar att det är samma system.)
 

pousette 62

Medlem
Dina redigeringar sparas i lightroomkatalogen som heter något som du själv valt när du la uppkatalogen. Filen har ändelsen *.lrcat. De bearbetade filer som du sparat genom att exportera till JPG eller Tiff osv. ligger där du sparat dem.

Avinstallerar du LR så har du *.lrcat kvar och kan öppna den igen om du återinstallerar. Alla dina inställningar för bearbetade RAW-filer kommer då upp.
Ahh ok den filen har jag hittat på :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att vara helt LR oberoende så kan du exportera ut bilderna som raw, välj DNG i export. Du exporterar då ut en orörd rawfil och dina gjorda justeringar lägger sig i en XMP-fil, dessa tillsammans ger den redigerade bilden i raw.

Om XMP-filen är motsvarande den fil som läggs i LR katalogen vet jag inte.

Behöver du inte dina justeringar som raw så kan du exportera ut allt du vill som jpg eller TIFF istället
 

pousette 62

Medlem
För att vara helt LR oberoende så kan du exportera ut bilderna som raw, välj DNG i export. Du exporterar då ut en orörd rawfil och dina gjorda justeringar lägger sig i en XMP-fil, dessa tillsammans ger den redigerade bilden i raw.

Om XMP-filen är motsvarande den fil som läggs i LR katalogen vet jag inte.

Behöver du inte dina justeringar som raw så kan du exportera ut allt du vill som jpg eller TIFF istället
kanon, var nog det jag var ute efter :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Var hamnar XMP filen ? den kan jag inte se i den testmapp jag gjort
Bra fråga, har aldrig gjort det själv. De exporterade filerna ska iaf hamna i den mapp du har angivet i exportinställningar. Kanske måste du välja original istället för att få raw och XMP. Kanske bakas allt ihop i DNG?

Testa med original, jag kan prova i morgon annars
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
NEJ

Man exporterar inte ut raw. Raw har du redan på din disk. Då sparar du plötsligt rawfilerna på 2 ställen till ingen nytta. bättre att generera xmp filer.
Du slår på det i:
Edit -> Catalog Settings : Metadata
Bocka i: Autimatically write changes into xmp

Antingen så skrivs då en xmp bredvid originalfilen eller så använder du DNG o då skrivs infon inuti DNG-filen.
Har du mycket bilder så tar det en stund att skriva alla filer....

xmp innehåller nästan all info från catalogen och den prioriterade versionen, inga VC, ingen historik.
Däremot finns snapshots du gör till en bild.
 
NEJ

Man exporterar inte ut raw. Raw har du redan på din disk. Då sparar du plötsligt rawfilerna på 2 ställen till ingen nytta. bättre att generera xmp filer.
Du slår på det i:
Edit -> Catalog Settings : Metadata
Bocka i: Autimatically write changes into xmp

Antingen så skrivs då en xmp bredvid originalfilen eller så använder du DNG o då skrivs infon inuti DNG-filen.
Har du mycket bilder så tar det en stund att skriva alla filer....

xmp innehåller nästan all info från catalogen och den prioriterade versionen, inga VC, ingen historik.
Däremot finns snapshots du gör till en bild.
Tackar, ska testa detta ikväll
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite,

Väljer man DNG i export så sparas det som en raw DNG fil. Allt finns i denna fil. Jag var orolig att man inte kunde backa tillbaka så jag importerade tillbaka filen till LR och det gick fint att tex backa en beskärning. Dock vet jag inte om det finns något sätt att enkelt ta bort alla gjorda justeringar så man kommer till originalet i DNG?

Om man väljer original i export så skapas det en XMP fil och en NEF fil för mig som kör Nikon

Jag testade också Eriks förslag och väljer man att det ska skapas en XMP fil så läggs det en sådan i den mapp där rawfilen ligger. Man behöver inte göra något utan den tickar på och lägger till en XMP fil till allt man tidigare gjort redigering på och som är länkat till LR, så detta är ju väldigt smidigt. Just nu hade jag bara två mappar kopplade de på interndisken och för dessa fanns det helt plötsligt en XMP fil till de bilder jag redigerat, min externa disk var inte inkopplad vid denna test. Man kanske ska koppla på att skapa XMP generellt, för filen är ju liten och jag kan inte se att det skulle vara något problem att ha det så även om man inte tänker flytta från LR
 
Nu har jag testat lite,

Väljer man DNG i export så sparas det som en raw DNG fil. Allt finns i denna fil. Jag var orolig att man inte kunde backa tillbaka så jag importerade tillbaka filen till LR och det gick fint att tex backa en beskärning. Dock vet jag inte om det finns något sätt att enkelt ta bort alla gjorda justeringar så man kommer till originalet i DNG?

Om man väljer original i export så skapas det en XMP fil och en NEF fil för mig som kör Nikon

Jag testade också Eriks förslag och väljer man att det ska skapas en XMP fil så läggs det en sådan i den mapp där rawfilen ligger. Man behöver inte göra något utan den tickar på och lägger till en XMP fil till allt man tidigare gjort redigering på och som är länkat till LR, så detta är ju väldigt smidigt. Just nu hade jag bara två mappar kopplade de på interndisken och för dessa fanns det helt plötsligt en XMP fil till de bilder jag redigerat, min externa disk var inte inkopplad vid denna test. Man kanske ska koppla på att skapa XMP generellt, för filen är ju liten och jag kan inte se att det skulle vara något problem att ha det så även om man inte tänker flytta från LR
Då har jag också testat och fick det att fungera som jag ville, tack alla för svar
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Väljer man DNG i export så sparas det som en raw DNG fil. Allt finns i denna fil.
Nej
Allt finns inte i DNG. Men den KAN innehålla samma info som xmp-filen.
1 för att den skall innehålla xmp-informationen så måste man slå på xmp-genereringen. (I alla fall om jag komemr ihåg rätt)
2 xmp innehåller EN variant, alltså din FÖRSTVALDA variant i LR.
3 xmp innehåller SAMTLIGA snapshots.
4 xmp innehåller tex ingen historik, inga VC.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nej
Allt finns inte i DNG. Men den KAN innehålla samma info som xmp-filen.
1 för att den skall innehålla xmp-informationen så måste man slå på xmp-genereringen. (I alla fall om jag komemr ihåg rätt)
2 xmp innehåller EN variant, alltså din FÖRSTVALDA variant i LR.
3 xmp innehåller SAMTLIGA snapshots.
4 xmp innehåller tex ingen historik, inga VC.
Tack för förtydligandet.

Hur är det med att slå på XMP genereringen nu, det är väl ingen nackdel att ha det på? så att det generas i real tid istället för att göra detta för 100000 tals filer om behovet skulle uppstå
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för förtydligandet.

Hur är det med att slå på XMP genereringen nu, det är väl ingen nackdel att ha det på? så att det generas i real tid istället för att göra detta för 100000 tals filer om behovet skulle uppstå
Slår du på det så kommer LR att skapa alla xmp-filer, det tar en stund.
Det är ngt som görs i bakgrunden så du märker det egentligen inte.
 
ANNONS