Annons

Objektiv till Nikkormat FTN?

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Alla Nikonobjektiv utom typ G eller DX, dvs alla manuella objektiv avsett typ och AF-objektiv (utom typ G och DX).

För full ljusmätningen krävs en gaffel på bländaringen. Den saknas på AF-objketiven. Saknas gaffeln får man använda nedbländad mätning.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
FTn är en kamera från eran innan den sk AI-kopplingen. Det betyder att du behöver objektiv som har det lilla kaninörat i metall på bländarringen för att kunna använda den med full funktionalitet.

I princip alla manuellt fokuserade objektiv har kaninörat. Undantagen är objektiven som ingår i den så kallade E-serien, t ex 100/2.8. Många autofokusobjektiv har också borranvisningar för eftermontering av kaninöron, men de kan nog vara svåra att få tag i.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Hej. Jag har fått en nikkormat EL tillsammans med en laddning objektiv från en vän. Han sa att det var pk-fattning på objektiven, men efter att ha försökt montera objektiven på min Fuji med pk-adapter så kan jag konstatera att så inte är fallet.
Vad heter fattningen till nikkormatkameran?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej. Jag har fått en nikkormat tillsammans med en laddning objektiv från en vän. Han sa att det var pk-fattning på objektiven, men efter att ha försökt montera objektiven på min Fuji med pk-adapter så kan jag konstatera att så inte är fallet.
Vad heter fattningen till nikkormatkameran?
Det är Nikon F på Nikkormat, men objektiven kan förstås vara både med och utan modernare AI-bländarring.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Efter lite googlande så här jag fått för mig att dessa objektiv (sent 60tal) ej är AI-kompatibla och ej passar i kamerafattning med AI. Kan någon verifiera detta, eller kan jag skruva på objektiven på vilken F-fattning som helst?
 
ANNONS