Annons

Trådutlösare till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Som sagt vill ha något som man kan lita på, står man ute någonstans och släpat med sig all utrustning inkl stativ så ska det vara enkelt och fungera, samt något man ser att hantera även om det skulle vara lite mörkt. Men jag ska testa Snapbridge och se hur det fungerar, man har väl det också att föra över bilder. Detär väl liknade den Nikon app som jag använt som går via wifi?

Det är i huvudsak som fjärrkontrollen används vid långa tider för att förhindra rörelseoskärpa.

Time, vet jag inte än vad det är, det har väl funnits ett läge på tidigare kameror där det är några sekunder fördröjning från när man tryckt till exponeringen startar, det skulle man kunna använda iaf upp till 30 sekunders bilder.
Om du redan har wifi-appen, så använd den. Fungerar alldeles utmärkt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns fördelar och nackdelar med allt.

Jag har en trådutlösare ,med kabel. Problemet är att det inte är någon höjdare vid långa exponeringar i Bulb-läget när det blåser. Då får man försöka tejpa sladden mot stativbenet osv.

För exponeringar upp till 30 sekunder brukar jag använda tidsfördröjd utlösning.

I båda fallen, spegel upp!

Man vill absolut inte röra kameran vid långa exponeringar och jag har aldrig haft några problem med att använda mobilen.
Är man försiktig är det inte så tjurigt på riktigt långa exponeringar. Behovet av det läget uppstår ju inte förrän över 30 sekunder. I i och med att D500 har pekskärm så behöver man väl inte ens använda avtryckaren. Den borde vara likadan som D850 och då kan man ställa den i Lv-läge, förfokusera och fimpa AF och sedan öppna och stänga slutaren genom att nudda pekskärmen. Är man försiktig och inte har ett hyfsat uselt stativ så tror jag knappast att det gör särskilt mycket från eller till på en så lång exponering.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Som sagt vill ha något som man kan lita på, står man ute någonstans och släpat med sig all utrustning inkl stativ så ska det vara enkelt och fungera, samt något man ser att hantera även om det skulle vara lite mörkt. Men jag ska testa Snapbridge och se hur det fungerar, man har väl det också att föra över bilder. Detär väl liknade den Nikon app som jag använt som går via wifi?
SnapBridge är väl lite mer komplicerat eftersom det är både blåtand och WiFi och omkoppling däremellan. Poängen ska vara att kameran kan vara uppkopplad via blåtand hela tiden och överföra väldigt fjuttiga jpeg i bakgrunden, hämta GPS-information etc. Det finns lite olika inställningar både i appen och kameran som styr hur de beter sig. Sedan kan man manuellt hämta fullstora jpeg (ej råfiler, så har man bara sådana får man konvertera i kameran först) inifrån appen, men då kopplar den över till WiFi för hastighetens skull. Detsamma gäller om man vill använda den för att ta bilder.

Det är i huvudsak som fjärrkontrollen används vid långa tider för att förhindra rörelseoskärpa.

Time, vet jag inte än vad det är, det har väl funnits ett läge på tidigare kameror där det är några sekunder fördröjning från när man tryckt till exponeringen startar, det skulle man kunna använda iaf upp till 30 sekunders bilder.
Time, eller som det nog visas på den övre skärmen --, fungerar så att du öppna slutaren första gången du trycker ned avtryckaren (eller motsvarande) och stänger när du gör det andra gången. Alltså som den lilla IR-fjärren ML-L3 fungerar till enklare modeller i Bulb-läge. Jag tror att D500 har det läget och det ligger nog mellan 30s och Bulb.

Tillägg: Du tänker på exposure delay (exponeringsfördröjning i svensk meny kanske). En del kameror har fler valmöjligheter vad gäller tiden mot de äldre som hade relativt lång kortaste tid. Exposure delay bör även fungera ihop med Time, så att man helt får bort eventuell påverkan av att man öppnar slutaren.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Är man försiktig är det inte så tjurigt på riktigt långa exponeringar. Behovet av det läget uppstår ju inte förrän över 30 sekunder. I i och med att D500 har pekskärm så behöver man väl inte ens använda avtryckaren. Den borde vara likadan som D850 och då kan man ställa den i Lv-läge, förfokusera och fimpa AF och sedan öppna och stänga slutaren genom att nudda pekskärmen. Är man försiktig och inte har ett hyfsat uselt stativ så tror jag knappast att det gör särskilt mycket från eller till på en så lång exponering.
Bilden nedan är tagen med en 421s lång exponering, så jag var tvungen att använda Bulb-läget. Jag använde en Nikon D750 med ett 20mm f/1.8G och en Nikon trådutlösare.

Det blåste rejält. Jag försökte hänga en väska under stativet och täcka kamera och stativ med kroppen. Tyvärr dinglade trådutlösaren fram och tillbaka och slog i ena benet till stativet. Efter ett tag löste jag det med en rem från min väska.

Jag önskar att jag hade vetat då att jag kunnat använda appen.

Ett annat problem med den här bilden är att ljusläckaget genom sökaren. Numera vet jag att man måste täcka sökaren vid långa exponeringar.
 

Bilagor

gunte

Aktiv medlem
Kör både med trådlösa och trådbundna..nackdelen med trådbundna är att sladden blir stel när det är kallt. Har också förmågan att spricka i ytterhöljet nära kontrollen.
Och dom som har problem med hängande och slängande fjärrkontroll så finns det kardborreband..
Har en trådlös radiostyrd som funkar bra även på några meters håll. Bara man är rädd om den lilla antennen och inte kör på samma kanal som kompisen ;)
 

zahiren

Medlem
Vad är det för fördel att använda en trådutlösare isf en trådlös fjärrkotroll?
Hej.
Den trådlösa fjärrkontrollens batteri släcker ner funktionen hos kontrollen. Var gång detta sker, måste man starta om den trådlösa kontrollen. Det tar tid som gör att motivet kan vara borta, när batteriet fått kommandot att starta kontrollen igen.
Gillis
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för alla tips, ska smälta dessa nu.

Om man använder IR mottagaren i de nikons som har detta så går det att ställa tiden för hur länge mottagaren ska vara aktiverad. Hade retat mig på detta att jag måste starta om den efter nästan varje bild tills jag upptäckte att man i menyn kunde ställa den till att vara aktiv betydlig längre
 

PMD

Aktiv medlem
För några år sen köpte jag en trådlös fjärrkontroll som heter Pixel RW-221. Mottagaren monterar man i blixtskon. Både mottagare och sändare är föredömligt små. Den kostade drygt 20 pund på brittiska Amazon, och finns med kontakt till de flesta kameror av olika märken.

Räckvidden är minst 50 meter (jag slutade prova vid det avståndet).
 
ANNONS