Annons

Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
De normala papper som man hittar hos grossister är endera för kommersiellt tryck i offset eller för kopiatorer och laserskrivare eller enkla ink-jets.
Jag tror inte det är en slump att inga normala tryckpapper inte är kompatibla med Epsons K3-bläck.
Idag är det ju sällan man tjänar pengar på skrivaren utan det är på förbrukningsvaran.
Så att skydda eftermarknaden för bläck och papper är säkert högt på agendan.
Sedan är det ju inte säkert jag skulle ha fått samma resultat med en skrivare från Canon eller HP.
Om någon är intresserad att testa med ett annat fabrikat så har jag fortfarande några A4-prover kvar av varje sort.
 

stefohl

Aktiv medlem
De normala papper som man hittar hos grossister är endera för kommersiellt tryck i offset eller för kopiatorer och laserskrivare eller enkla ink-jets.
Jag tror inte det är en slump att inga normala tryckpapper inte är kompatibla med Epsons K3-bläck.
Idag är det ju sällan man tjänar pengar på skrivaren utan det är på förbrukningsvaran.
Så att skydda eftermarknaden för bläck och papper är säkert högt på agendan.
Sedan är det ju inte säkert jag skulle ha fått samma resultat med en skrivare från Canon eller HP.
Om någon är intresserad att testa med ett annat fabrikat så har jag fortfarande några A4-prover kvar av varje sort.

Stoppar du in offsetpapper i en enkel bläckstråle blir det oftast inget roligt alls. Att offsetpapper inte är kompatibelt med bläckstråleskrivare beror helt enkelt på den bestrykning som krävs för att bläcket inte ska sugas in på fel sätt.

Att sedan tillverkarna av skrivare och papper tar ut ett kraftigt överpris på förbrukningsmaterial är det nog ingen som tvivlar på. Att Epson skulle tagit fram ett specialbläck som kräver en särskild bestrykning är jag däremot mycket tveksam till. Jag har testat att behandla olika material så att de fungerar med K3-bläck och det är inga problem. Men jag kan göra en sådan specialbehandling inför en utställning, det är knappast något som jag skulle vilja göra för daglig produktion.

Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har säkert helt rätt Stefan. Å andra sidan tror jag inte att Epson är ledsna för att det inte går att köra t.ex. Chromolux 700 i skrivarna. Ett papper som är av samma typ som Epson Supreme Gloss fast om tittar på kvalitén på det rent egenskapsmässigt är Chromolux den klart bättre vad gäller yta och glans som är de 2 egenskaper som är utmärkande för ett gjutbelagt papper.
Så det är klart att Epson har specificerar något speciellt vad gäller bestrykningen.
Ett papper som Epson Supreme Gloss eller Chromolux 700 ligger på cirka 30 kr/kg högst när man köper 20 ton eller mer och det kan vi vara säkra på att Epson gör.
Att vi sedan skall betala 2300 % mer när vi handlar ett paket hos Scandinavian Photo eller 710 kr/kg kan man verkligen tycka är ett överpris.
 

stefohl

Aktiv medlem
Du har säkert helt rätt Stefan. Å andra sidan tror jag inte att Epson är ledsna för att det inte går att köra t.ex. Chromolux 700 i skrivarna. Ett papper som är av samma typ som Epson Supreme Gloss fast om tittar på kvalitén på det rent egenskapsmässigt är Chromolux den klart bättre vad gäller yta och glans som är de 2 egenskaper som är utmärkande för ett gjutbelagt papper.
Så det är klart att Epson har specificerar något speciellt vad gäller bestrykningen.
Ett papper som Epson Supreme Gloss eller Chromolux 700 ligger på cirka 30 kr/kg högst när man köper 20 ton eller mer och det kan vi vara säkra på att Epson gör.
Att vi sedan skall betala 2300 % mer när vi handlar ett paket hos Scandinavian Photo eller 710 kr/kg kan man verkligen tycka är ett överpris.
Jag håller helt med dig om att Epson säkert inte är ledsna över skillnaden mellan papperskostnaderna. Men det vore intressant att testa Cromolux med en coating jag lägger på för att jämföra det med de resultat jag fick fram vid den test jag gjorde för Fotos räkning.

Stefan
 

Xfinger

Aktiv medlem
Skulle ni kunna ge nå konkreta produkttips på fotopapper till fotoutskrifter till tavlor, blir väl främst standard storlek på foton "likt de man brukade framkalla" då många ramar är det formatet, vet ej exakt vad det är i "A.?" samt cm?
Sedan tänkte jag väl göra ett par stora också, typ A4 om det finns exakt såna ramar, men det bör det väl göra, vet inte cm där heller ifs.
Har tänkt att skriva ut på jobb skrivaren, det är en sån där stor och dyr sak med färg patroner som runda och långa, den är ju till för dokument och sånt. Men bör väl funka med foton? lr bör man maila in bilderna och beställa från någon sida i stället? I så fall vilken är prisvärd och bra kvalitet?

Jag hitta dessa på epsons hemsida när jag valde papper, foto, glansigt, och bäst kvalite:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=384796
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=384797
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=384795
Duger inte dessa?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skulle ni kunna ge nå konkreta produkttips på fotopapper till fotoutskrifter till tavlor, blir väl främst standard storlek på foton "likt de man brukade framkalla" då många ramar är det formatet, vet ej exakt vad det är i "A.?" samt cm?
[...]
10*15 cm var väl ett vanligt format om jag minns rätt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
10*15 cm var väl ett vanligt format om jag minns rätt.
Ja gamla 10X15 cm kan man fortfarande köpa till skrivare. De brukar komma i förpackningar om 50 eller 100 ark.

Viktigt när man skall skriva ut är att checka att de det finns profil till skrivaren för just det papperet.

Personligen tycker jag att 10X15 cm känns väldigt litet.
Jag brukar bara skriva ut A4 eller större.

De papper som är vanliga är:
A4 210x297 mm
A3 420X297 mm
A3+ 329 x 483 mm. Detta är egentligen inget standard A format utan något amerikanarna hittat på. Det är egentligen 13X19 tum
A2 420 × 594 mm

Köper man Canonpapper till Canonskrivaren och Epsonpapper till Epsonskrivaren kan man vara säker på att det också finns profiler som är bra.

Canonpapper i min Epsonskrivare är ingen god idé. Canon har inte profiler för min skrivare. I bästa fall kan man försöka med en Epsonprofil för ett liknande papper. Det kan gå men är en chansning.

Sedan finns det Red River, Hanhnemühle, Ilford med flera som har mycket papper att välja på och har profiler till de flesta fotoskrivare.

Viktigt att tänka på är hur länge man vill utskriften skall hålla. Skall man ha bilden uppe ett par år eller skall den hålla några generationer?

En utskrift från en bra skrivare idag med pigmentbläck anses kunna hålla ett par hundra år. Vill man den skall hålla några hundra år måste man ha välja rätt papper för utskriften och för för inramningen samt passpartouten.

Det innebär att de material man använder är gjorda oftast på bomullsfiber (kallas också ibland lumphaltigt).
Det skall inte innehålla OBA som är optiskt vitt och snabbt gulnar samt tappar effekten. Många av de billigare papperen innehåller OBA.

Hoppas denna genomgång gör någon klokare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det knepiga med a-formaten är att de sällan stämmer med bildens givna proportioner.
Man får välja om man vill beskära bilden eller papperet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det knepiga med a-formaten är att de sällan stämmer med bildens givna proportioner.
Man får välja om man vill beskära bilden eller papperet.
Ramar har ofta storlekar som inte passar med våra utskrifter och A formatens standard.
De stämmer med de gamla konstnärs formaten och en del traditionella fotoformat.
Gärna 18X24 cm, 24X30 cm, 30X40 cm, 50X70 osv.
A4 format är enkelt att hitta, A3 betydligt svårare. A3+ nästan omöjligt A2 likaså.

Fast jag ser inte detta som ett stort problem. Om man skall rama en A4 så så välj att skriva ut med en marginal på cirka 2 cm. Detta för att kunna ta i bilden utan att röra trycket samt att de som skall rama har lite marginal.
Inramningar bör alltid ha en passpartout så trycket inte ligger mot glaset.
Jag har själv skapat några mallar för utskrifter som passar för mina kamerors format.
Jag har en vägg i hallen som har ramar och passpartoutstorlekar för både A4 bilder och A3.
Använd Scotch documenttejp för att fästa upp bilden. Den är arkivbeständig och går att lossa igen ganska enkelt. Det är lite pilligt att montera en ny bild korrekt.

Detta fungerar bra för min del. Byter bilder cirka 1 gång per år. Har hittills hållit mig till svartvitt för att inte få det för plottrigt.

Jag har använt mig av Hornbach för ramar och passpartouter. Finns några damer här hos Hornbach i Göteborg som är mycket hjälpsamma och duktiga.
Nu är de standardramar som inte är till för att bevara bilder i 200 år. Fast de kan fixa det också. Fast då pratar vi om bättre material och specialgjorda ramar.

Ni kan se hur min hall ser ut. Bilden är inte den bästa fast jag orkade in släpa fram blixtar mm.
 

Bilagor

lassetjus

Medlem
Ja gamla 10X15 cm kan man fortfarande köpa till skrivare. De brukar komma i förpackningar om 50 eller 100 ark.

Viktigt när man skall skriva ut är att checka att de det finns profil till skrivaren för just det papperet.

Personligen tycker jag att 10X15 cm känns väldigt litet.
Jag brukar bara skriva ut A4 eller större.

De papper som är vanliga är:
A4 210x297 mm
A3 420X297 mm
A3+ 329 x 483 mm. Detta är egentligen inget standard A format utan något amerikanarna hittat på. Det är egentligen 13X19 tum
A2 420 × 594 mm

Köper man Canonpapper till Canonskrivaren och Epsonpapper till Epsonskrivaren kan man vara säker på att det också finns profiler som är bra.

Canonpapper i min Epsonskrivare är ingen god idé. Canon har inte profiler för min skrivare. I bästa fall kan man försöka med en Epsonprofil för ett liknande papper. Det kan gå men är en chansning.

Sedan finns det Red River, Hanhnemühle, Ilford med flera som har mycket papper att välja på och har profiler till de flesta fotoskrivare.

Viktigt att tänka på är hur länge man vill utskriften skall hålla. Skall man ha bilden uppe ett par år eller skall den hålla några generationer?

En utskrift från en bra skrivare idag med pigmentbläck anses kunna hålla ett par hundra år. Vill man den skall hålla några hundra år måste man ha välja rätt papper för utskriften och för för inramningen samt passpartouten.

Det innebär att de material man använder är gjorda oftast på bomullsfiber (kallas också ibland lumphaltigt).
Det skall inte innehålla OBA som är optiskt vitt och snabbt gulnar samt tappar effekten. Många av de billigare papperen innehåller OBA.

Hoppas denna genomgång gör någon klokare.
Hej,

Angående OBA så verkar det finnas även i Hanhnemühle Baryta papper och Canson Baryta om man tittar i specifikationen. Har ingen uppfattning eller kompetens om huruvida detta påverkar livslängden på utskriften. Följer tråden med stort intresse.

Lars
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,

Angående OBA så verkar det finnas även i Hanhnemühle Baryta papper och Canson Baryta om man tittar i specifikationen. Har ingen uppfattning eller kompetens om huruvida detta påverkar livslängden på utskriften. Följer tråden med stort intresse.

Lars
OBA är ett sätt att ge papper en högre upplevd ljushet än papperet egentligen har.
OBA är väldigt blåvitt och höjer den upplevda ljusheten och lurar även instrument som mäter ljusheten hos papperet. Papperet verkar alltså ge mer konstrast mellan svart och det ljusaste vitt som är papperets yta.
OBA är ofta titandioxid. Nu åldras detta ganska snabbt och papperet blir då mer gult
Detta är ingen katastrof men ger en bild som åldras. Det blir med tiden lika gult som papperets naturliga ton. Detta är ingen katastrof om det ursprungliga papperet är bra.
När man printar och ramar något bör man vara klar på om detta är något för att hänga på väggen ett par år eller något man vill att en släkting skall kunna njuta av om 200 år.
Jag har bilder som är är över hundra år gamla. De säger mig något om hur det levde i Wien på 1880-talet. De ger mig illustrationer till historier jag hört från mina svärföräldrar
Förhoppningsvis kan vi också ha en del bilder kvar som våra släktingar om 200 år kan ge en bild om hur vi levde. Inte för år skull utan deras.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Titandioxid är väl ett pigment och inte ett optiskt vitmedel?
Titandioxid ökar opaciteten hos papper men också vitheten. Det är en form av OBA.
Den vanligaste i svensk pappersindustri enligt vad jag känner till. Nu har jag inte varit papperskemist så det finns nog andra med mer specifika kunskaper.

För det finns många flertillsatser.
Ett bra papper skall inte innehålla OBA över huvudtaget. De skall ha hög vithet utan dessa tillsatser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_chemicals
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men uppvisar titandioxid fluorescens? Dvs är det ett äkta optiskt vitmedel? Jag har försökt ta reda på det, men hittar ingen bra text om saken.
Den finns med i listan över optiska vitmedel. Jag vet att det var ett av de mesta använda i svensk pappersindustri.
Nu sålde jag papper och kartong och jobbade inte i produktionen.
Jag var marknadsdirektör och hade ofta kunder som besökte produktionen. Eftersom man ofta reste med tekniker på större reklamationer konferenser mm så lärde man sig det mesta om också det tekniska.
Fast de exakta recepten brydde man sig förstås inte om.
 
ANNONS