Annons

Byta ut Nikon D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Gräv där du står är mitt tips.
Nyare kameror kan göra saker som gamla kan, men inte tvärt om. Om man tänker på att ta bilder i dåligt ljus osv. Alla är inte roade av "dogmafoto" som att enbart använda 50 mm f5,6 och 1/125 s utan vill använda den befintliga tekniken fullt ut. En tio år gammal kamera tar förstås lika bra bilder nu som då och det är förstås inte fel att utmana sig själv, om det är vad man vill.

En sådan här bild t.ex. hade inte gått att ta på frihand med min D2x från 2006, men däremot med en D3 från 2007 (och lite ljusstark optik), som var ett stort lyft för mindre brus vid dåligt ljus (och står sig ganska bra än idag). ISO800, 1/100 s, f2,8. Dagens kameror klarar ett par bländarsteg till.
 

Bilagor

Aldalfo

Aktiv medlem
Intressant foto, jag har ju ägt en svart amazon cab en gång i tiden med en trög B18 motor. Håller med att man ska utnyttja kamerans teknik fullt ut, och då kommer det räcka ganska långt även med en något äldre digitalkamera. Jag har samma kamera som TS med iso upp till 6400. Det man kan göra vid mörka motiv är att välj en bra tid och bländare som passar dig sen sätta iso på auto, blir det för höga iso och knasiga färger gå över till svartvitt. Eller det kanske helt enkelt är för mörkt för att fota, då är det bara långa tider, blixtar eller något annat man får ta till. Den har ju rätt fina bildinställningar som man kan undersöka och programera om. Standard, landscape, monocrome mm, finslipa på dem och gör olika varianter sen spara.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Till TS, det är inte fel att byta kamera då och då, visst kan man med redigering förbättra en bild men det är ingen nackdel om man har ett bra material att utgå ifrån. Jag ser med de kameran jag har nu hur mycket enklare det är att lätta upp skuggor och hur mycket man kan göra i justeringar med tex LR som jag inte kunde med D5000, som var min första kamera. Efter D5000 har jag haft D80, D90, D300, D7000, D7100 som är sålda och nu har jag D7200 o D750. Den största utvecklingen på de 10 år som gått är betydligt bättre egenskaper i mörker/skugga både man ser till AF o ISO

Om man ser till ISO egenskaper så anges värde till 2956 för D750, 1333 för D7200 och 868 för D5000
 

Anna--

Medlem
Tack för alla tips och synvinklar! Jag har beställt mig en D750 nu, ska bli väldigt kul att få hem den! Tycker det är mycket som pekar på att den kommer klara av mycket av det jag saknar med den jag redan har. Köpte ett Sigma 24-105/4 till, känns som en bra grund. Får bli utökning av objektiv vart efter.

Tack också för tipset om att Cyberphoto hade den nedsatt Peter! Blev svårt att motstå...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för alla tips och synvinklar! Jag har beställt mig en D750 nu, ska bli väldigt kul att få hem den! Tycker det är mycket som pekar på att den kommer klara av mycket av det jag saknar med den jag redan har. Köpte ett Sigma 24-105/4 till, känns som en bra grund. Får bli utökning av objektiv vart efter.

Tack också för tipset om att Cyberphoto hade den nedsatt Peter! Blev svårt att motstå...
Så det är mitt fel :), men det är en riktigt bra kamera till ett riktigt bra pris. 24-105/4 är en skaplig allround har själv tittat på den, Cyberphoto hade en begagnad för 4990:- som jag funderat på, var det den du kanske köpte?

Lycka till med fotandet och så kan du glädja dig åt chokladbiten som kommer med paketet
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för alla tips och synvinklar! Jag har beställt mig en D750 nu, ska bli väldigt kul att få hem den! Tycker det är mycket som pekar på att den kommer klara av mycket av det jag saknar med den jag redan har. Köpte ett Sigma 24-105/4 till, känns som en bra grund. Får bli utökning av objektiv vart efter.

Tack också för tipset om att Cyberphoto hade den nedsatt Peter! Blev svårt att motstå...
Kul. Rapportera gärna vad du tycker när du testat den nya.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Den kameran du har är kraftigt föråldrad (10 år gammal sensor) OM du inte är en nattuggla som gillar riktigt dåliga ljusförhållanden satsa på Nikon D7500 eller D500 om pengarna finns annars D750 (för sämre ljus). Du kommer uppleva en enorm skillnad med alla dom kamerorna jag nämner!
Vilket underbart inlägg :)
Om D5000 är för nattugglor då måste jag vara mullvad eftersom jag tycker att D200/D300 har fullt tillräckliga ljusegenskaper :p
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vilket underbart inlägg :)
Om D5000 är för nattugglor då måste jag vara mullvad eftersom jag tycker att D200/D300 har fullt tillräckliga ljusegenskaper :p
D300 har faktiskt sämre ljusegenskaper än D5000, om vi med detta menar brus på högre ISO. Men om vi nu antar vi ska fotografera nattugglor så är inget av dessa att föredra (har faktiskt testat jorduggla med D300), då tar jag mycket hellre en D750
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
D300 har faktiskt sämre ljusegenskaper än D5000, om vi med detta menar brus på högre ISO. Men om vi nu antar vi ska fotografera nattugglor så är inget av dessa att föredra (har faktiskt testat jorduggla med D300), då tar jag mycket hellre en D750
Exakt min poäng, Mina kameror är äldre än D5000 men har fortfarande tillräckligt bra mörkeregenskaper enligt mig. Så därför måste jag vara en mullvad och inte bara en nattuggla :p
 

Anna--

Medlem
Hej på er!

Jag må vara aningen sen med att återkoppla, men om det fortfarande finns någon som är nyfiken på hur mitt köp blev tänkte jag ändå skriva en rad.

Jag är så himla nöjd! Jag tycker att det är en enorm skillnad på kamerorna, jag kände genast att jag kunde leka mycket mera med inställningarna och jag känner mig inte alls lika begränsad. Färgerna blir fantastiska och i mörkare miljöer är den ju helt underbar. Så mycket bättre än min D5000. Har fotat vid många olika tillfällen med olika förutsättningar sen jag köpte den och är kalasnöjd. Jag är lite kär i min nya D750 helt enkelt!

Tack för hjälpen och vägledningen till ett riktigt bra köp, nu blir det att börja leta i objektiv-djungeln! :)
 

Anna--

Medlem
Jag började faktiskt plugga design i höstas och har nu prenumeration på hela Adobes programpaket, vilket resulterade i att jag snabbt tog hem Lightroom för att prova. Nu har jag inte hunnit sitta med det jättemycket, men min uppfattning hittills är att det inte alls är så krångligt som jag fått för mig, rent av lite roligt faktiskt..! (Hör och häpna...) Måste sitta mera med det för att få koll på alla funktioner och finesser, men så är det ju med det mesta. Har jag nu lyckats lära mig Adobes Illustrator så ska väl inte Lightroom vara så mycket svårare tänker jag!
 
ANNONS