Annons

Ny AF Firmware till EOS R släppt...stor AF förbättring

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu har den nya firmware uppdateringen släppts och enligt uppgift är det en massiv förbättring när det gäller just Eye/Face AF. Många hävdar att kameran nu är lika bra eller bättre än Sony A7 III på denna front. Och mycket bättre än så kan väl inte betyget bli i skrivande stund.

Någon som hunnit testa än?
 
Nu har den nya firmware uppdateringen släppts och enligt uppgift är det en massiv förbättring när det gäller just Eye/Face AF. Många hävdar att kameran nu är lika bra eller bättre än Sony A7 III på denna front. Och mycket bättre än så kan väl inte betyget bli i skrivande stund.

Någon som hunnit testa än?
Här kan du få en aning i alla fall. Helt klart är det en rejäl förbättring.

https://youtu.be/j2aIwftmDbo?t=64
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har precis installerat och gjort några små tester. Ser lovande ut. Jag gör lite fler tester i helgen och återkommer. Tyvärr har jag inga objektiv med större bländare än 2.8 så hoppas någon med 1.2-objektiv kan komplettera. Det som slår mig direkt är att af-rutan följer på ett mycket bättre sätt och att samtliga bilder hittills är skarpa där jag önskat skärpa.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ett litet test som gick att göra ikväll är hur liten personen kan vara i bild med bibehållen ögonfokus. Här ser ni gränsen. Min fru med glasögonen på har i detta läge en af-punkt på vänster öga. Minsta lilla utzoomning så byter af-rutan över till hela ansiktet. Hur det fungerar när frun är verklig och rör sig ska jag testa imorgon :).
Testet säger egentligen inget om af-blivit säkrare. Det är tydligare i sökaren att fokus sitter på ögonen men även före uppdateringen så hade resultatet på bilden varit likvärdig. R hade före uppdatering en träffsäkerhet som är vida överlägsen det jag kunde uppnå med 5dsR. Sätts af-punkten över ett ansikte i servo så sitter skärpan 100% både med gamla och nya firmware. Det krävs nog ett F1.2 objektiv för att bedöma hur uppdateringen lyckats. Oavsett så är det väldigt trevligt att af-punkten nu följer och visar att fokus är på rätt ställe.
 

Bilagor

Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Har försökt pressa fram ett riktigt kort skärpedjup med min 100 macro 2.8. Även om det objektivet har en närgräns på 33cm så låser inte ögon af förrän jag är 50 cm ifrån. Skärpedjupet blir i det läget 4mm. Jag bifogar fyra bilder där bild 1 visar hela bilden och bild 2 är ett utsnitt där det förhoppningsvis går att se hur fokus satt. Motsvarande gör jag med bild 3 och 4 men har även beskurit bild 3 så bara ögonen visas lite tydligare. Skärpedjupet framträder bra här när ena ögat är i fokus och det andra inte.
Som jag hoppas ni ser så är resultatet bra men inte 100%. Bild 2 visar att fokus hamnat mer på ögonfransarna. I bild 4 däremot är fokus rätt.

Utav en serie med 5 bilder är 3 st 100% och 2st har fått fokus mer på ögonfransar. När skärpedjupet ökas genom att jag backar lite så sitter alla bilder. Gamla ef 100 macro är väl inte af-kung så hoppas någon med rf-linser (gärna 1.2:eek:rna) kan testa också. För mig är detta oavsett om konkurrenter är bättre ett resultat som vida överstiger mina förväntningar. Betänk utgångsläget där ögon af inte ens fungerade i servo :). Riktigt bra jobbat av Canon och trevligt med en stor gratis prestandaökning. Tack för det.
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Bild 1 är utgångsläget där ögonfokus börjar indikera. Bild 2 är sista bilden. Däremellan finns 33 bilder alla i fokus.

Jag gjorde 2 serier där af-följning var prioriterat och en där antal bilder prioriterades. I serie 2 var en bild inte i fokus. Det betyder en bild av över hundra. Nu är ju inte denna typ av test så krävande för af men bra resultat ändå tycker jag.
 

Bilagor

ANNONS