Annons

Lightroom: Två användare - en katalog?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef430

Aktiv medlem
Frugan och jag jobbar båda i Lightroom och har då förstås var sin katalog. Men vi skulle vilja ha en grupp bilder som vi båda kan nå och vem som helst av oss ska också kunna redigera. Alternativt att bara en av oss kan redigera, men den andra ska kunna se färdigredigerade bilder. Har Lightroom 9.1.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där är en svaghet med LR. De är alla ganska komplexa lösningar och kräver man ständigt backa up en fil till en annan dator. Eller egentligen synkar den.
LR är inte gjort för att fungera för flera användare. Det går att få det att fungera men enbart via work arounds.
Skulle rekommendera On1 där det är lättare att supporta flera användare.
Fast även det är egentligen inte en plattform för många användare.

Där går det att synka det senaste mellan olika datorer. Fast det går lite segt om det gjorts många ändringar. Eller synka upp de senast inladdade bilderna.

Jag är ganska hemma på raw-konvverterare fast något riktigt bra program för flera användare känner jag inte till.

Vet de finns bland tidningar och andra men de lär kosta en del.
 
Frugan och jag jobbar båda i Lightroom och har då förstås var sin katalog. Men vi skulle vilja ha en grupp bilder som vi båda kan nå och vem som helst av oss ska också kunna redigera. Alternativt att bara en av oss kan redigera, men den andra ska kunna se färdigredigerade bilder. Har Lightroom 9.1.
Det löser ni (delvis) genom att dela samlingar (collections). Ni kan inte båda redigera då, men den ena kan se alla de bilderna och vilka redigeringar som gjorts på dem.

En variant är också att den ena personen via webbläsaren loggar in på det Adobe CC-konto som huvudkatalogen finns på och då kan den personen redigera de delade bilderna i webbläsaren.

www.bilderavmig.se
 
ANNONS