Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manipulerade bilder, Fs's definition

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Graal skrev:
Ja då är vi överens om att denna vs -diskussion inte hör hit, däremot inte om att det var jag som införde det här. Trådskaparen skrev följande. Citat:

"Manipulerade foton har funnits lika länge som det har gått att fotografera. Själv var jag ganska duktig på dubbelexponerade bilder och rätt kopierade kunde de bli ganska naturtrogna. Inte tillnärmelsevis så enkelt och så bra som det går att göra det i Photoshop och det är väl det som fortfarande skrämmer."

"Jag hoppas att Fotosidan i framtiden ska komma till insikt om att ordet manipulera är en kvarleva från en förlegad analogfototid....."

Precis detta svarade jag på, kanske du missade det i hans inlägg? Anser fortfarande att det är datorn och digitalåldern som gjort det här begreppet mera aktuellt nu. När analogfoto var det enda som fanns brydde sig knappast någon om att beskriva bilder utifrån begreppet "manipulation". Då beskrev man bilder utifrån hur de var gjorda istället.
Ja du Nils, dina kommentarer är ett bra exempel på hur fel det kan bli på ett internetforum ibland när man använder begrepp eller ord som andra tolkar annorlunda. (Jmf ordet manipulera!)

Men, med uttrycket "...om att ordet manipulera är en kvarleva från en förlegad analogfototid..." menas inget annat än att begreppet manipulera dök upp som ett välanvänt skällsord i digitalfotosammanhang för en 7-10 år sedan. För oss 'early adopters' av digitaltekniken är denna tid att betrakta som förlegad. Att den tiden är förlegad betyder inte nödvändigtvis att analogtekniken är förlegad, vilket du tycks tolka det som att jag menar.

För att förtydliga, jag har precis samma uppfattning som du, "det är datorn och digitalåldern som gjort det här begreppet [manipulera] mera aktuellt nu."

När det sedan gäller dubbelexponeringar så må vi väl skilja oss åt i vår uppfattning, men för mig är det kristallklart att ett dubbelexponerat analogfoto, gjort i syfte att vilseleda betraktaren, är lika mycket en manipulation som någon digital dito.

Sedan sa du i ett tidigare inlägg; "Återigen denna meningslösa debatt som helt skulle försvinna om vi tog bort ordet manipulerad /.../" Förstod du inte någonstans i din upprördhet att det var precis det jag argumenterade för, att vi inte ska använda begreppet manipulera?

Missa poängen är bara förnamnet...
 
ANNONS