Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukstartspoolbeskrivningen uppmuntrar till familjebilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NLC76

Aktiv medlem
Jag tycker att Mats belyser en rätt viktig punkt, det finns (och kommer kanske bli fler) medlemmar på FS som verkar vara mindre intresserade av att ta & ge kritik (och att utvecklas) men som ändå laddar upp bilder. Bilder i poolen "Bildkritik - Mjukstart" behöver inte vara motivmässigt så intressanta, men jag tror att Mats poäng (och för FS ömmande tå) är att hur VI ska hjälpa dessa medlemmar till att bidra på ett bättre sätt. Det sagt så tycker jag att nivån i "alla andra pooler" är helt acceptabel (för mig som simpel amatörfotograf).

För nybörjaren finns även artiklarna om Fototeknik (t.ex. http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm.htm), vilken skulle behöva en liten uppsnyggning av bilder (texten är det inget fel på) så att känslan blir lite mer FS och mindre egenfixad hemsida från mitten av 90-talet ;-) Även om det kanske inte ligger i FS direkta intresse så tror jag att en artikel eller två med lämplig litteratur fotografisk utveckling hade varit en god hjälp på vägen för de flesta medlemmar.

Tycker det är synd att FS artikeldel är lite väl ostrukturerad där informativa artiklar som "fotografens patentlösningar" blandas med "så sätter du skyddsfilm på din LCD" och jag tror att det för en ny medlem (och fotograf) är svårt att hitta de artiklar som letar efter (som t.ex en sån här http://www.fotosidan.se/cldoc/19952.htm) och därmed leder till lite väl triviala forumtrådar (och kanske även några mindre genomtänkta bilder i poolerna).
 

anwo

Aktiv medlem
Mats,
Först ett förslag riktat till FS crew
- Länka till alla artiklar om teknik,komposition,bildtänk
etc i själva mjukstartstexten
Nu är det svårt att hitta dem

Sen till din fråga :
"Anser att den poolbeskrvningen är alldeles för "generös" och ger helt fel signaler, även om det gäller "mjukstart"."


Tycker inte den uppmuntrar till det du beskriver
utan att den är precis lagom.
Jag tog också och tittade igenom de 5 första sidorna i Mjukstart,
tycker överlag att bilderna är från OK till helt OK :)



Jag har ju bara mig själv som referens och jag kommer fortfarande ihåg hur stort och läskigt det kändes att lägga ut sin första bild här.
Mjukstart fanns då också, kan inte komma ihåg poolbeskrivningen,
men kommer ihåg att det kändes skönt att man fick lov att vara nybörjare.
Så jag tycker det är viktigt att texten till Mjukstart är just lite mjuk. Annars missar man målet tror jag.

Målet som jag ser det är att hitta sin egen kreativitet.
Den som precis alla har, några av oss får gräva djupare och längre bara. Thats all!
Det är väl därför man hänger här, i allafall är det så för mig.
Jag antar dessutom att jag är rätt så lik andra, så därför
tror jag att det är varför andra är här också :)

För mig hittas den inte i närheten av termer som bra kontra dåligt, inte anstränga sig tillräckligt , ambitiös kontra oambitiös.
Det enda de orden gör är att väcka min egen osäkerhet, och känna mig som sittandes under lärarens kritiska ögon igen.




Man lär sig genom att bara hänga här.
Var och en på sitt eget sätt.
Följa andras bilder,andras kommentarer, läsa artiklar, ge kommentarer,få kommentarer.Tänka själv,fundera själv och sist
men definitivt inte minst, ta bilder,ta bilder,ta bilder,ta bilder.
Ta eget ansvar för sin egen utveckling.
Om det bränns på med för mycket råd , för mycket pekande i text
får det motsatt effekt tror jag.(Menar texten i mjukstart nu, jag menar inte bildkommentarer!)


Jag tror precis som Oscar att de här typerna av trådar
skrämmer bort mer än de lockar till utveckling och medvetenhet.
Igen kan jag bara gå till mig själv, ingen av dessa trådar som funnits genom åren har fått mig att gå ut och ta fler bilder.
Bara ifrågasätta min egen förmåga.

Låt mjukstartspoolen vara just en mjukstart.
De som har ett brinnande intresse kommer av egen kraft att utvecklas därifrån och ta sig vidare.
Så tror jag att det fungerar.


Ps. Jisses vad jag är sugen på en kväll på en pub nu, med alla
diskussionslystna. Då kunde alla verkligen utveckla sina olika vinklingar på hur man bäst utvecklas.
Tycker ärligt det vore jättekul. Nu går ju inte det då alla
sitter i olika hörn av både Sverige och världen. DS
 
ANNONS