Annons

Färgförändring mellan Bridge och Photoshop!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonaldi

Medlem
HJÄLP!


Jag blir inte klok.
När jag öppnat justerat RAW-filen i Bridge och öppnar den i Photoshop CS4 så får jag mycket varmare färger. Problemet finns även vid visning i 100% bildstorlek. Jag fotar i Adobe-RGB. Har kalibrerad EIZO-skärm.
Tidigare har jag märkt att färger har förändrats i konverteringen till JPG men det kan jag förstå bättre.

Har någon koll på vad som händer för mig?


MVH

Jonas
 

ixox

Aktiv medlem
Det låter som ett prolem som jag har också.
Testa att göra ett nytt lager och välj sedan att fylla det med 50% grått. Blir det grått eller brunt?

För mig blir det brunt och jag vet inte varför. Har haft problemet en gång förut och kom till rätta med det genom ominstallation och genom att ta bort alla mappar som har med färg att göra, samt reset:a PS.
Den här gången har jag gjort detsamma men det fungerar inte. Problemet med "brunfilter" finns även i Bridge.

Det enda som återstår (som jag kan komma på) är att formatera om datorn.
 

kidroyale

Aktiv medlem
Creative Suite Color Settings

Har ni synkroniserat de olika programmen i Bridge så de använder samma färgprofiler? Finns under "Edit"-menyn rätt långt ner. Kolla även i "Color Settings" i PS så den använder sig av rätt profil och inte konverterar utan att fråga till något.

Lycka till.
 

Jonaldi

Medlem
Vart då?

Jag har undersökt problemet. Det är i Bridge Previewfönster som bilderna visas mycket varmare än i följande Camera Raw, Photoshop och den slutliga jpg-filen.

Detta är irriterande då man i Prewievfönstret man vill avgöra om bilden behöver justeras.

Stefan, jag fann/förstod inte den inställningen skulle finnas i Edit-menyn. (CS4). Har du ett tips?

/ Jonas
 

Nikita

Aktiv medlem
I CS3 finns den inställningen i Photoshop under Edit >> Color Settings
När du öppnat fönstret välj More Options till höger, sen väljer du Europe Prepress2 under Settings och klickar i alla rutor om Missing Profiles etc.
 

Nikita

Aktiv medlem
Just det, jag tror att du också måste klicka i en ruta i Preferences för att det ska funka. Gå till Bridge och klicka på Preferences under Bridge CS3 (till vänster om File). Under Advanced klicka i rutan Enable colormanagment i Bridge.

Då ska det nog funka bättre med färgerna.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Låter rätt dramatiskt. Brunt = grått! Men färgproblem tycks finnas överallt - särskilt om man har ögon känsliga för färg. En bild i sökaren, en på kamerans lilla skärm, en när den öppnas i Bridge (och då alltid olika mellan RAW och JPEG), en i Photoshop, en när man öppnar den färdiga bilden i exempelvis Picturewiever. Och den som kommer ut ur skrivaren ska vi inte tala om. Antar att detsamma gäller beställda bilder. Finns ju massor av kryss och dialogrutor att fylla i, kalibreringsval, skrivarval, skärminställningar, kamerainställningar och dessutom en uppsjö hjälpmedel att KÖPA. Tycker det är rätt tröttsamt;-(
Egentligen borde ju en grå yta fotograferad i en given ljustemperatur se grå ut och skrivas ut grå, men så är det uppenbarligen inte. Och jag hatar verkligen att behöva leta efter submenyer med obegripliga små ord och förkortningar som ska, eller inte ska, fyllas i - givet att man prövar alla möjliga sådana varationer finns säkert tusentals varianter bara i min kamera/dator/skrivare. Gör man en provutskrift varje gång hotar ruin och frustration gränsande till galenskap. Men istället för att bli enklare och bättre tycks det hela tiden bli svårare och krångligare. Det innebär säkert att en massa extra färgpatroner, papper, kalibreringsutrustning, experthjälp, etc kan säljas så jag antar att marknaden bara är ytterst lite intresserad av förbättringar. Nästan så trist att jag funderar på att sluta med färgfotografering - om det nu händelsevis gick att få ut anständiga svartvita bilder UTAN färgstick!
MVH
Mats Abrahamsson
 

T_M

Aktiv medlem
undrar om inte Stefan Ohlsson skulle kunna hjälpa oss...

Men vart e han när man behöver honom som mest?!
 
ANNONS