Annons

Bonusuträkningsekvation

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag är tveksam till bedömning av kommentarer, det blir subjektivt och vem skall vara domare? Jag säger inte att jag har lösningen, det här är en svår nöt att knäcka. Jag blir glad om jag får en kommentar bra/dålig bild, då vet jag vad den personen tycker om bilden. Om jag dessutom får kritik/beröm för komposition, färg, skärpa, innehåll etc. desto bättre.
Jag kanske är enkelspårig här, men har väldigt svårt att godta att någon bedömer kvaliteten på min/andras kommentarer.
Mvh
Assar.
Det var inte riktigt den subjektiva kvalitén på kommentaren mitt förlag gällde, utan förmågan att fylla i ett svar på några frågor kring bilden. Tar man sig tid att analysera och svara på några frågor kring bilden är det värt bonus tycker jag, oavsett kvalitén på svaren.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Nämen det där känns lite orättvist. Vi vill ha kvar betalande medlemmar (eftersom den intäkter betalar våra löner etc) och en viktig del är att de är nöjda. Vissa betalande önskar mer kommentarer och då får vi försöka fixa det.

Att ta med bloggarna är smart. Jag missade det i mina exempel. Notera etc mm under uppräkningen av delparametrar.

Du missade också "- fått tummar upp på sina kommentarer från andra medlemmar. Syfte: Premiera bra kommenterare". Där syftet som sagt är att de medlemmar som andra medlemmar tycker är bra kommenterare skall premieras. Och det är alltså "kvalitetsparametern" som du efterfrågar i bonussystemet.

Man kan inte skriva "cool" "snygg bild" etc då vi satt en minimilängd på kommentarerna. Just därför att vi vill styra kommentarerna till att vara mer fullödiga.
Jag kanske hårddrog och överdrev, men min avsikt var att få en reaktion. och det fick jag. Läste nog inte så noga i inledningen utan utgick från att enabrt antal kommentarer och snabba kommentarer skulle premieras. Hoppas även de andra sakerna kan premieras och det verkar ju inte helt omöjligt? Kommentarerna idag är ofta inriktade på att bedöma och klassificera men det skulle vara bra om lite analys och upplevelse också kom in.
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Det var inte riktigt den subjektiva kvalitén på kommentaren mitt förlag gällde, utan förmågan att fylla i ett svar på några frågor kring bilden. Tar man sig tid att analysera och svara på några frågor kring bilden är det värt bonus tycker jag, oavsett kvalitén på svaren.
Förlåt, jag missförstod dig. Ja man kanske kan tänka sig någon sådan form ang. kommentarer.
Mvh.
Assar
 

elbe

Avslutat medlemskap
Så här fungerar det redan med Tummen upp logiken: Den som bedömer om din kommentar är en "tummen upp" kommentar är _andra_ medlemmar, inte den som får kommentaren. Tummen upp resultat ser du i denna listan (där du ser Medlemmar med flest tummen upp):
http://www.fotosidan.se/gallery/toplist.htm
Hittills, sedan tummen kom, har jag gett massor med tummar upp till kommentarer jag fått själv, men den den möjligheten har ni kanske ändrat i dagarna?..

Vad jag alltid saknat på FS är möjligheten att få en dialog med den som skapat bilden jag kommenterat, sk kallade trådade men bundna kommentarer enbart mellan mej som kommenterare och bildskaparen men möjliga att följa för alla andra.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Just nu diskuteras logik för att tvinga in fler kommentarer i Bildkritik. För att förtydliga så vill jag bara berätta att vi även har på G en bonusuträkningsekvation. Den ekvationen kan ha parametrar såsom:

- givit första kommentarer på bilder (där kommentar 1 ger högst poäng, 2:a och 3:e lägre. Fjärde kommentaren och efterföljande ger samma lägsta poäng). Syfte: Att alla bilder skall få kommentarer och att de skall ge mer att vara först istället för att ge 34:e kommentaren på en bild.
- fått tummar upp på sina kommentarer från andra medlemmar. Syfte: Premiera bra kommenterare
- skrivit foruminlägg
- skrivit artikel
- lagt in recension
- lagt in recensionsobjekt
mm. etc.

Sammantaget så skall vi försöka vikta fram så att olika parametrar har olika vikter och ge någon form av "ranking".

Bonussumman i sig skall se kunna nyttjas till något smart. Tex genom att de medlemmar med höga bonus exponeras bättre. En annan tanke vore om den kunde användas som valuta för olika typer av köp (tex medlemskap eller fler "bildplatser").

Vi har inte tänkt klart. Ni får gärna komma med input.

Vilka mer parametrar skall vi ha med?
Vilka parametrar bör ha högre "vikt" än andra?
Vad skulle ni vilja att vi använder bonussumman till?
Tycker förslaget verkar bra. Man kan ju också tänka sig respons på besvarade kommentarer, alltså att någon form av bonus utfaller också för de som besvarar de kommentarer de får.

Ett förslag är att införa det på så vis att det även går att vara på Fotosidan utan att överhuvudtaget förhålla sig till bonussystemet, dvs att man ändå får ladda upp bilder (men i mindre omfattning), trotts att man väljer att inte kommentera, inte besvara kommentarer, inte delta i forumet, inte blogga osv. Men att de som bidrar på olika sätt, utöver att ladda upp bilder, ändå premieras för detta. Att det alltså ändå står medlemmen fritt att förhålla sig som denne vill till Fotosidan. Att de som bidrar mer till sidan också premieras för detta tycker jag inte är någon konstighet och har lite svårt att förstå pratet om den inskränkning i frihet detta skulle betyda.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Tycker förslaget verkar bra. Man kan ju också tänka sig respons på besvarade kommentarer, alltså att någon form av bonus utfaller också för de som besvarar de kommentarer de får.

Ett förslag är att införa det på så vis att det även går att vara på Fotosidan utan att överhuvudtaget förhålla sig till bonussystemet, dvs att man ändå får ladda upp bilder (men i mindre omfattning), trotts att man väljer att inte kommentera, inte besvara kommentarer, inte delta i forumet, inte blogga osv. Men att de som bidrar på olika sätt, utöver att ladda upp bilder, ändå premieras för detta. Att det alltså ändå står medlemmen fritt att förhålla sig som denne vill till Fotosidan. Att de som bidrar mer till sidan också premieras för detta tycker jag inte är någon konstighet och har lite svårt att förstå pratet om den inskränkning i frihet detta skulle betyda.
Asså, deltagande i forum i all ära. Det är positivt när nån vänlig själ svarar enkelt på en rak fråga i forumet. Då funkar det.

Men vilka är det som har enormt hög närvaro i forumen? Det är dom som sitter och diskuterar brus och isotal, har dyra kameror men inte en enda bild i albumet. Jag vet inte vad tusan dom bidrar med förutom att luta sig mot varandras extrema teknikintresse. Detta är inte fotografer, det är teknikgrabbar. Inget fel i det, men nån bonus på ett fotografforum borde det väl knappast förtjäna över nåt annat.

Det lutar åt att man framhäver och uppmuntrar allt förutom framgång och utveckling i den uttrycksfulla delen av fotografin, den faktiskta fotografin.. det tycker jag är besvärande att höra.

Jag sågar inte hela ditt förslag. Men vad det blir, generellt, är att regleringen säger, mellan raderna, att dom som inte är lika engagerade i att delta i diskussioner, sitta timtals på fotosidan varje dag, prata med folk i gästböckerna, skriva bloginlägg osv osv osv osv ska ha större rätt, blir belönade för vad dom gör. Medan dom som kanske inte har tid, men lust, blir bestraffade för att dom har ett jobb o en familj att ägna sig åt.

!???
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu låter du som du extremt upptagen med Du personligen är intresserad över och raljerar på ett rätt tråkigt sätt. Dina åsikter känns väldigt självcentrerade och jag tycker digniteten förloras rejält.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Nu låter du som du extremt upptagen med Du personligen är intresserad över och raljerar på ett rätt tråkigt sätt. Dina åsikter känns väldigt självcentrerade och jag tycker digniteten förloras rejält.
Det tycker inte jag. Det tycker jag förslaget ni kommit med däremot säger. Regleringar skickar pluspoäng till vissa, men inte till andra. Alltså för in begrepp som "rätt/fel" och "bättre/sämre". Vilket jag alltid är emot. Det finns nog inget jag avskyr mer än elitism.
Ni tänker i grunden på dom amatörer, nybörjare, som inte får så m ånga kommentarer. Det kommer från en bra plats, men det blir nåt helt annat, vilket jag försökt förklara.

Är inte rikedomen med fotosidan den stora variationen? Att dom som har intresse av att skaffa vänner, vara snälla, inte ge negativ kritik. Kanske hitta nån att fota med på helgerna..
Sen finns dom som sitter och skriver om teknikaliteter på forumen som jag skrev om, dom är inte så intresserade av själva fotandet, mer av tekniken bakom.
Sen har du folk som i "uttryck" som är ganska inriktade på konstfoto, älskar att analysera känslomässiga bilder. Det är en salig röra.
Är det jag eller ni med erat förslag som börjar skicka in pekpinnar i den soppan?

Det har varit så många exempel, inte bara från mig, i dessa trådar som pekar på problemen.

För in en reglering, och ni får problem, enda sättet man fortsätter då är att föra in en reglering för problemet. Till slut har vi ett väldigt tråkigt reglerat och fördomsfullt forum. Där vissa anses bättre och andra anses sämre.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Din tolkning av förslaget låter rakt den motsatta mot min tolkning.
Ja och jag ber om ursäkt om någon tog illa upp, vilket jag försökte förklara inte var meningen.

Kan vi då enas om att vi inte är överens om vad vi söker.. ? Är vi inte överens kan väl en reglering om bonussystem tjäna något visst.. alltså ta parti.. vilket utesluter dom som inte söker mer eller mindre exakt det som är beslutat efter detta..

Kan ha fel nu, hjärnan full med annat för tillfället. Men gällde det inte att reglera vad som ska belönas..

Jag har min mor här t.ex, min inspirationskälla inom foto. Hon är en väldigt typisk kvinna när det gäller känslor/logik. Hon har ett fantastiskt bildseende, men kan inte alls uttrycka det så "fint" med logiska termer och begrepp. Blir då inte tummen upp för en viss typ av kommentar, uteslutande för en sån person?
Jag personligen är en typisk man, jag är logisk intelligent och behöver framförallt jobba på mina känslouttryck i mina bilder, försöka komma ifrån det logiska.
Är jag eller min mor fel, vilka är varandras motsatser på det sättet?
Vissa vill kanske rentav ha krav på bedömning och förklaring av hur kompositionen uppfattas t.ex.. hur många är kvalificerade att göra det? Eller korrekthet i färger.. hur många känner till formeln i cmyk för korrekt hudtoner för olika hudfärger i photoshop? Vissa söker inte korrekt färger utan färger som förstärker uttrycket. Vilket är rätt, vilket är fel?
Olikheterna hos individerna fortsätter i betydligt fler dimensioner än detta.

Vem ska vi ta parti för? Jag kan gå med på att krav på personligt ansvar för vad för typ av kritik som eftersöks.. det är en helt annan värdegrund.

Hur man tolkar det som att jag är egocentrisk i min vilja vet jag inte, jag är personligen lite överallt och struttar. Jag söker mej till teknikfolket om jag behöver svar på något sånt, vilket är stort uppskattat. Det finns en enorm kunskap här.
I mina bilder söker jag mej framförallt till dom som kan inspirera i känsla och ta mej från min naturliga logiska strukturella form av att förmedla.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Kan vi då enas om att vi inte är överens om vad vi söker.. ? Är vi inte överens kan väl en reglering om bonussystem tjäna något visst.. alltså ta parti.. vilket utesluter dom som inte söker mer eller mindre exakt det som är beslutat efter detta..
Jag vet inte om vi är oense om vad vi söker, läser vad du skriver och kan egentligen inte se att vi är oense på något sätt, annat än i tolkningen av ett bonussystem och dess eventuella effekt.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Just nu diskuteras logik för att tvinga in fler kommentarer i Bildkritik. För att förtydliga så vill jag bara berätta att vi även har på G en bonusuträkningsekvation...

Vi har inte tänkt klart. Ni får gärna komma med input.

Vilka mer parametrar skall vi ha med?
Vilka parametrar bör ha högre "vikt" än andra?
Vad skulle ni vilja att vi använder bonussumman till?
Jag tycker det är en bra idé. Att kommentera andras bilder utveckar ens eget bildseende och förmåga att uttrycka sig.

Tycker att de viktigaste parametrarna är antalet givna förstakommentarer på bilder, och antal tummar upp, kanske då i förhållande till antal givna kommentarer totalt. Bra även att väga in sånt som blogginlägg, recensioner på produkter osv. Sån aktivitet alltså som håller intresset uppe för fotosidan bland alla medlemmar.

Bonussumman kunde tycker jag t.ex. kunna användas till:

- möjlighet till att oftare ladda upp bilder i pooler
- att man ges bättre synlighet på något vis
- lättare inträde i vissa grupper dit kraven är rätt höga (t.ex. kritisk massa, dit inträdeskraven är så höga att jag helt enkelt inte orkat ansöka om medlemsskap trots högt intresse. Läs mina kommentarer hittills och avgör om jag passar in vettja...)
- Premiering genom att ges en nivå högre medlemsskap efter att en viss poängsumma uppnåtts.

Önskar också att folk skulle börja använda tummen upp-funktionen mer då den är en viktig del av bedömningen, anser jag.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag tycker att det gott och väl räcker med att Fs börjar tillämpa ratio för given kommentar per ny uppladda bild. Prova först vad det ger för utslag.
Den här bonusekvationen känns mer att höra hemma på dagis när personalen vill uppnå något typ av önskad beteendeförändring hos barnen efter att de entusiastiskt tagit del av programmet "Nanny".
"Här får lilla du en liten silverstjärna för visad god vilja och där får du en stoooor guldstjärna för du varit så duktig i dag!"

Så här tycker jag, även fast jag själv förmodligen skulle höra till dem som "vinner" på att ett sådant system införs.
/Nonno
 
Senast ändrad:
ANNONS