Annons

Hur stänga av notisfunktionen

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas.T

Aktiv medlem
Hej.

Jag vill inte att mina vänner skall få ett meddelande varje gång jag skrivit en kommentar om en bild.. Hur tar jag bort denna funktion?

Mvh
Nicklas
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har funderat på samma sak. Inte för att det är några hemligheter jag skriver, men det känns ändå onödigt att alla vänner får veta exakt vilka bilder jag kommenterar. Kommentarerna jag skriver är ju främst till för fotografen som tagit bilden, inte för någon annan.

Man kan ju stänga av om man vill se vilka kommentarer ens vänner ger åt någon tredje person och det har jag gjort (tycker att kommentarerna de ger på andras bilder inte angår mig), men jag skulle också gärna vilja ha makt att bestämma om mina vänner ska få notiser om mina bildkommentarer eller inte. Man kan ju vara doldis, men det känns som ett lite väl drastiskt steg att ta för att få en sån här liten detalj åtgärdad.
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag har funderat på samma sak. Inte för att det är några hemligheter jag skriver, men det känns ändå onödigt att alla vänner får veta exakt vilka bilder jag kommenterar. Kommentarerna jag skriver är ju främst till för fotografen som tagit bilden, inte för någon annan.

Man kan ju stänga av om man vill se vilka kommentarer ens vänner ger åt någon tredje person och det har jag gjort (tycker att kommentarerna de ger på andras bilder inte angår mig), men jag skulle också gärna vilja ha makt att bestämma om mina vänner ska få notiser om mina bildkommentarer eller inte. Man kan ju vara doldis, men det känns som ett lite väl drastiskt steg att ta för att få en sån här liten detalj åtgärdad.
Precis samma anledning som jag. Att bli en doldis är väl drastiskt, men lite mer kontroll vore inte fel.

Det verkar dock inte som att någon ansvarig är villig att svara i denna tråd. Jag har även skickat ett mail och ställt samma fråga, men ej heller där fått svar.

// Nicklas
 

JazzBass

Aktiv medlem
Den här tråden är förresten på fel ställe. Kanske därför du inte fått nåt annat svar ännu. Den skulle höra hemma bättre i Funktionsförslag eller Fotosidan.se. Kanske du kan använda rapportera-funtionen så tråden blir flyttad?
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jo den kanske lämpar sig bättre där. Jag postade denna tråd här för att jag nästan var övertygad om att funktionen fanns, bara att jag inte hittat den ännu.

Det verkar inte gå att rapportera hela tråden.

/ Nicklas
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag såg tråden nu, den var lite felplacerad

Nej man kan kan inte stänga av att vänner kan få notiser om vad du skriver, eller när du lägger upp nya bilder.
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag såg tråden nu, den var lite felplacerad

Nej man kan kan inte stänga av att vänner kan få notiser om vad du skriver, eller när du lägger upp nya bilder.
Hej Christer.

Ursäkta felplaceringen av tråden. Flytta den gärna om den passar bättre någon annanstans.

Skulle denna funktion kunna vara något ni kan fundera på? Jag tror inte bara att det är vi två i tråden som skulle vilja ha möjligheten att vara lite halvhemliga. Funktionen finns ju åt andra hållet, jag kan ju stänga av noteringar om mina vänners aktiviteter på siten. Det borde vara en enkel match. (med risk för att jag bagatelliserar din yrkeskunskap)

Kan jag hjälpa till på något sätt. Genom att starta en tråd på rätt ställe och kolla av intresse exempelvis?

Mvh
Nicklas
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi har ingen plan på det, men vi har iofs inte hört synpunkten förut heller.

Vi har ju en funktion "Doldis" redan, räcker inte det?
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Nja. Som det beskrivs längre upp i tråden så känns doldis lite väl drastiskt. Man vill inte vara helt osynlig. Men samtidigt kunna välja ifall "vänner" skall få info om allt man skriver på sidan.

Mvh
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nja. Som det beskrivs längre upp i tråden så känns doldis lite väl drastiskt. Man vill inte vara helt osynlig. Men samtidigt kunna välja ifall "vänner" skall få info om allt man skriver på sidan.
Men du menar att dina kommentarer ändå skall vara synliga för alla, men att man inte skall kunna "prenumerera" på dem? Man kan ju ändå få fram precis samma information om kommentarer du skrivit via "Kommentarer"-fliken på din profil, så vad blir skillnaden?
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag menar att man borde kunna välja ifall ett automatiskt meddelande skall skickas till personerna på vänner-listan när man har kommenterat en bild eller skrivit i någons gästbok. Man hittar informationen om man går via min profil, ja. Men det är inte samma sak som att det skickas ett meddelande.

Hänger du med?

Mvh
Nicklas
 

JazzBass

Aktiv medlem
Men du menar att dina kommentarer ändå skall vara synliga för alla, men att man inte skall kunna "prenumerera" på dem? Man kan ju ändå få fram precis samma information om kommentarer du skrivit via "Kommentarer"-fliken på din profil, så vad blir skillnaden?
Du uppfattar saken rätt. Skillnaden mot hur det är idag är den, att jag tycker att det är onödigt att mina kommentarer dyker upp på mina vänners "min sida" och att de således blir uppmärksammade om varenda bild- eller bloggkommentar jag skriver eller vilka bilder jag väljer som favoriter. Om de inte stängt av funktionerna förstås på sin egen sida.

Som sagt känns doldisfunktionen alltför drastisk. Vill nån surfa in på min sida och läsa kommentarerna jag skrivit är det fritt fram, jag har ingenting emot det. Det är det att de blir notifierade om kommentaren (eller diverse övriga aktiviteter som t.ex. vilka bilder man väljer som favorit, eller kommentarer man ger på blogginlägg) som jag skulle vilja reglera på samma sätt som man reglerar flödet på sin egna sida. En kommentar angår ju i princip endast fotografen/bloggskribenten och kommenteraren så länge kommentaren är saklig.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Öööh.. Är det inte detta man kan kontrollera och ändra på när man går "Min Sida" --> "Bevakningar"???
 

Torun

Aktiv medlem
Jag har tidigare efterfrågat den funktion som trådskaparen efterfrågar.

Det går att välja bort "vännerfunktionen" - är det det ni menar med att vara doldis? Men då försvinner ju all
information angående mina vänner om jag förstår det rätt? Och man kan inte få nya.

Jag vill ha det så att nya bilder av mig dyker upp i deras lista och det enda jag vill se av deras aktiviteter är just nya bilder. Kanske dags att skapa en tråd på rätt ställe i forumet?
 
ANNONS