Annons

Mer Terje på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Håller med dig Jim! Det skulle nog vara bra att begränsa antalet bilder/vecka ännu mer. En annan variant skulle vara att varje medlem skulle kunna få ladda upp en bild i veckan som hamnade i en speciell lista för bilder som man särskilt vill få kommenterade av en eller annan orsak (om jag inte minns fel är det så i www.photo.net). Vad tror du om den idén?

/ Fredrik
 

RobGum

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag tycker det börjar kännas tråkigt och otacksamt att kommentera bilder när det allt oftare blir så att de kommentarer man skriver på bilder får stå ensamma och oemotsagda. Och jag tror inte att jag är helt ensam om det.
Jag brukar inte säga emot den kritik jag får om jag verkligen inte tycker att personen som ger kritiken har helt fel. Jag lägger kritiken på minnet och försöker bättre nästa gång.

Jag uppskattar verkligen tiden många här lägger ner på att kommentera bilder. Jag lär mig både ifrån dom kommentarer jag fått och dom kommentarer andra medlemmar har fått.

Ge inte upp!;)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
RobGum skrev:
Jag brukar inte säga emot den kritik jag får om jag verkligen inte tycker att personen som ger kritiken har helt fel.
Ok, jag ser att mitt inlägg kunde missförstås. Jag menade alltså inte att fotografen skulle gå i polemik, det är jag extremt emot. Jag var snarare besviken på att takten på kommenterandet gått ner så att man inte blev emotsagd av andra kommentatorer. Det har blivit lite så att en bild som läggs upp antingen inte får någon kritik alls eller får jättemycket uppmärksamhet.

Och apropå inlägget om avundsjuka så hoppas jag verkligen inte att det är så jag uppfattas. Jag tycker verkligen att jag har fått mycket kommentarer på mina bilder, säkert mer än jag förtjänar. Och jag har inte intresse av att ladda upp mer än 50 bilder för egen del. Så jag talar absolut inte i egen sak som bilduppladdare. Det jag är mån om är det allmänna klimatet på fotosidan som tidigare har varit väldigt trevligt och inriktat på lärande och fotografisk utveckling. När det bara blir ett forum för idoldyrkan lägger jag mitt engagemang på någon annan webbplats.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skott skrev:
En annan variant skulle vara att varje medlem skulle kunna få ladda upp en bild i veckan som hamnade i en speciell lista ... om jag inte minns fel är det så i www.photo.net). Vad tror du om den idén?
Jag vet inte... Det kanske är en nödvändig väg att gå? Även om jag inte tycker photo.net är någon förebild när det gäller bildkritik.
 

Gepe

Aktiv medlem
jimh skrev:
Ok, jag ser att mitt inlägg kunde missförstås. Jag menade alltså inte att fotografen skulle gå i polemik, det är jag extremt emot. Jag var snarare besviken på att takten på kommenterandet gått ner så att man inte blev emotsagd av andra kommentatorer. Det har blivit lite så att en bild som läggs upp antingen inte får någon kritik alls eller får jättemycket uppmärksamhet.

Och apropå inlägget om avundsjuka så hoppas jag verkligen inte att det är så jag uppfattas. Jag tycker verkligen att jag har fått mycket kommentarer på mina bilder, säkert mer än jag förtjänar. Och jag har inte intresse av att ladda upp mer än 50 bilder för egen del. Så jag talar absolut inte i egen sak som bilduppladdare. Det jag är mån om är det allmänna klimatet på fotosidan som tidigare har varit väldigt trevligt och inriktat på lärande och fotografisk utveckling. När det bara blir ett forum för idoldyrkan lägger jag mitt engagemang på någon annan webbplats.
va nu då?????:confused:
 

wennerstrom

Aktiv medlem
jimh skrev:
Det har blivit lite så att en bild som läggs upp antingen inte får någon kritik alls eller får jättemycket uppmärksamhet.

*klipp*

Det jag är mån om är det allmänna klimatet på fotosidan som tidigare har varit väldigt trevligt och inriktat på lärande och fotografisk utveckling. När det bara blir ett forum för idoldyrkan lägger jag mitt engagemang på någon annan webbplats.
Håller helt med dig Jim. Jag har visserligen inte varit här så länge, men kan bara instämma i det du säger. Det känns lite sorgligt på något vis med medlemmar vars enda syfte här är att kunna ge femmor till en husgud. (Inget ont om dig Terje, dina bilder är fantastiska, men det är ju roligare med lite mer nyanserad diskussion, är det inte det?)

Angående Fredrik Skotts inlägg om att ha en gräddfil för vissa bilder så finns det en diskussion på just det temat, se här. Vet inte om det är nödvändigt eller av godo, men det är ju -ett-. förslag i alla fall.

//Bengt
 

xxx

Guest
Den diskussionen hade jag helt missat så tack för länken!

/ Fredrik
 

forstheim

Guest
Alla medlemmar på fotosidan..oavsätt om man är amatör eller yrkesfotograf, duktig eller helt värdelös :)..så ska det vara samma regler och möjligheter för samtliga. Något annat är för mig helt otänkbart!

Jim nämnde att det numera är så att antingen får en bild väldigt många kommentarer eller får den inga alls. Vad kan det bero på? Är det så att det beror på hur pass intressant bilden är att kommentera? Kanske det är så att vi som tar del av bilden inte bemödar oss att verkligen studera den? Eller kan det vara det att bilden helt enkelt inte når fram pga den mängd av bilder som redan finns tillgängliga?

Förmodligen är det lite av samtliga ovan nämnda frågor som gör att en bild får många eller få kommentarer. Dem två första frågorna är ju helt upp till oss själva. Att lära oss att ta "bättre" och intressantare bilder..att vara mer omsorgsfulla vid val av motiv, vinklar, komposition etc. Det är också upp till oss själva att verkligen studera bilderna som vi tar del av och inte bara en snabb blick och sedan gå vidare till nästa bild..och nästa..och nästa. Bättre att ta del av 10 bilder och verkligen "se" dessa än att ögna igenom 100 bara för att se så många som möjligt. Det är varken rättvist mot sig själv eller mot upphovsmännen/kvinnorna till bilderna. Men det är bara vad jag tycker... :rolleyes:

Jag kan förstå de som tycker att det stora utbudet med bilder på fotosidan är bra. Jag tycker själv det är ett härligt smörgåsbord vi har som man kan ta del av. Det är bara till att välja och vraka bland alla dessa och få sitt sinne tillfredställt. Iallafall vad gäller vårt kvantitetsmedvetna sinne. Tyvärr finns risken att det blir svårare att finna riktigt "bra" och omsorgsfullt tagna bilder i denna mängd. Med färre bilder som det blir med ett "tak" kan göra att vårt kvalitetsmedvetna sinne blir istället blir tillfredsställt.

Vilket ben vill man då stå på..!? Kanske man kan stå på båda och då stå stadigt!? Frågan är hur man ska kunna gå till väga för att både få kvalitet och kvantitet här på Fotosidan. Det ska jag nu ta och grubbla på... :cool:


/JP
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Halloj,

vi följer med spänning diskussionen. Redaktionens åsikt är att vi hellre ser kvalitet än kvantitet.

Ursprungstanken är att lägga upp bilder för att få kritik.

Kanske börjar det bli dags att strypa inflödet, vi har gjort det tidigare, men kanske det behövs ytterligare.

/redaktionen
 

wennerstrom

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

Kanske börjar det bli dags att strypa inflödet, vi har gjort det tidigare, men kanske det behövs ytterligare.

Kan bara tala för mig själv, men jag snittar -inte- på sju bilder i veckan som jag upplever är bra nog att lägga upp här.

//Bengt
 

xxx

Guest
elmfeldt skrev:
Halloj,

vi följer med spänning diskussionen. Redaktionens åsikt är att vi hellre ser kvalitet än kvantitet.

Ursprungstanken är att lägga upp bilder för att få kritik.

Kanske börjar det bli dags att strypa inflödet, vi har gjort det tidigare, men kanske det behövs ytterligare.

/redaktionen
Hej igen! Bra men kanske bör man starta en ny diskussion för att ventilera den här frågan? "Mer Terje på fotosidan..." är ju en lite missvisande titel på diskussionen enligt min uppfattning då frågan gäller alla medlemmar av fotosidan.se!

Kanske vore det bra om du som administratör startade en ny diskussion och tog upp vilka alternativ som finns för att lösa frågan (inkl. betalning för mer uttrymme)?

Hälsningar
Fredrik
 

acke

Avslutat medlemskap
Bengt och Jim har kloka åsikter angående polarisering och idoldyrkan. Jag ser oxå sådana tendenser i kommentarsflödet. Fortsätter den trenden så tycker jag personligen att Fotosidan blir en mindre intressant plats att vistas på.

Jag vill gärna se Fotosidan som en plats utan hierarkier, en plats där alla kan kommunicera och samtidigt stå raka i ryggen och se varann i ögonen, proffs och amatörer, nybörjare och garvade.
 

pettersson

Aktiv medlem
acke skrev:
Bengt och Jim har kloka åsikter angående polarisering och idoldyrkan. Jag ser oxå sådana tendenser i kommentarsflödet. Fortsätter den trenden så tycker jag personligen att Fotosidan blir en mindre intressant plats att vistas på.

Jag vill gärna se Fotosidan som en plats utan hierarkier, en plats där alla kan kommunicera och samtidigt stå raka i ryggen och se varann i ögonen, proffs och amatörer, nybörjare och garvade.
Just det!

Till dig som startade denna diskussion: Terje har väl skrivit en bok som jag tänkte köpa; "Naturen som fotomotiv" eller liknande heter den. 200kr på någon nätbokhandel, 375kr på akademibokhandeln. Skilnad: Vet ej.

Sök på bokfynd.nu

Andreas.
 
ANNONS