Annons

smidigare bilder på fotosidan.se?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grape74

Medlem
Är det inte lite märkligt att denna sidan som vänder sig till fotografera och forl som gillar att fotografera, inte har bättre teknink för att ladda upp bilder på medlemmarnas egna sidor mm.
Man kan tex bara ladda upp en bild åt gången.
Och sen att maxgränsen för en bild är 800 kb ? Borde man inte jobba lite på tekniken på sidan, som för övrigt är mycket bra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För det första så räcker 800 kB mer än väl för att ladda upp bilder i 1024*1024. Får man inte plats inom den stipulerade maxgränsen ligger nog problemet snarare hos den som laddar upp än hos FS.

Att man inte kan ladda upp en hel hög bilder på en gång tror jag har en mycket enkel förklaring - Fotosidan är inte menat att vara flickr, PixBox eller Photobucket. Är det att ösa in mängder med bilder man är ute efter så har man nog kommit fel.
 

Grape74

Medlem
För det första så räcker 800 kB mer än väl för att ladda upp bilder i 1024*1024. Får man inte plats inom den stipulerade maxgränsen ligger nog problemet snarare hos den som laddar upp än hos FS.

Att man inte kan ladda upp en hel hög bilder på en gång tror jag har en mycket enkel förklaring - Fotosidan är inte menat att vara flickr, PixBox eller Photobucket. Är det att ösa in mängder med bilder man är ute efter så har man nog kommit fel.
Det är inte det att det är något problem med att ladda upp en bild som bara är på 800 kb. Det är jag fullt kapabel till på alla sätt! Men med tanke på dagen priser på lagringmedia så kanske man kunde öka gränsen lite...

Det handlar inte heller om att ösa upp bilder men det vore kanske smidigt ändå att kunna ladda upp mer än en bild åt gången. Inga mängder alltså men man tar ju till och med betalt bla..efter hur många bilder man har rätt att ha liggande här så helt orimligt vore det kanske inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inte det att det är något problem med att ladda upp en bild som bara är på 800 kb. Det är jag fullt kapabel till på alla sätt! Men med tanke på dagen priser på lagringmedia så kanske man kunde öka gränsen lite...
Vad är poängen med att åstadkomma inödigt långa laddtider samt bandbredds- och lagringsförbrukning? Det tillför som jag ser det absolut ingenting 800 kB är för övrigt inte "bara" eftersom det ofta är ganska svårt att få en vanlig bild som är i 3:2 format och 1024 px på längsta sidan att ens bli 800 kB, förutsatt att det inte är fåniga mängder metadata i den vilket man kan få med justeringspenseln i Camera Raw.

Det handlar inte heller om att ösa upp bilder men det vore kanske smidigt ändå att kunna ladda upp mer än en bild åt gången. Inga mängder alltså men man tar ju till och med betalt bla..efter hur många bilder man har rätt att ha liggande här så helt orimligt vore det kanske inte.
Jag ser förstås inte riktigt poängen med tanke på FS inriktning, men det är ju jag det. Men visst, tycker du det så tycker du ju det. :)
 

Grape74

Medlem
Vad är poängen med att åstadkomma inödigt långa laddtider samt bandbredds- och lagringsförbrukning? Det tillför som jag ser det absolut ingenting 800 kB är för övrigt inte "bara" eftersom det ofta är ganska svårt att få en vanlig bild som är i 3:2 format och 1024 px på längsta sidan att ens bli 800 kB, förutsatt att det inte är fåniga mängder metadata i den vilket man kan få med justeringspenseln i Camera Raw.



Jag ser förstås inte riktigt poängen med tanke på FS inriktning, men det är ju jag det. Men visst, tycker du det så tycker du ju det. :)
Hmmm..." inödigt långa laddtider samt bandbredds- och lagringsförbrukning". Som sagt kostar inte lagringsmedia mycket numera och kan informera dig om att bredband är inget som tar slut...det finns massor av det :)...så tror inte någon skulle bli lidande om det var smidigare, snabbare och man tillät aningen större bilder än idag...
Men är du nöjd så är ju allt frid och fröjd. jag tällde från mest till sidan som sådan som trots allt handlar just om digitala bilder och att folk ska kunna ladda upp dem och diskutera dem.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Hmmm..." inödigt långa laddtider samt bandbredds- och lagringsförbrukning". Som sagt kostar inte lagringsmedia mycket numera och kan informera dig om att bredband är inget som tar slut...det finns massor av det :)...så tror inte någon skulle bli lidande om det var smidigare, snabbare och man tillät aningen större bilder än idag...
Det är möjligt att det finns massor av bandbredd att tillgå, men tyvärr är det fortfarande väldigt dyrt för dem som har servrarna. Även om du inte betalar för det så är kostnaden långt från försumbar, jag gissar att det är en av anledningarna till att de nuvarande begränsningarna finns.
 

Mr.Lee

Ny medlem
En liten fråga

Hej,

Är ny här och jag har problem att ändra mina bilder så att dom passar för uppladdning. Jag har bara iPhoto och vet inte hur jag ska fixa så att bilderna får rätt format. Är det någon som vet hur jag ska göra?
 

Frocli

Aktiv medlem
För det första så räcker 800 kB mer än väl för att ladda upp bilder i 1024*1024. Får man inte plats inom den stipulerade maxgränsen ligger nog problemet snarare hos den som laddar upp än hos FS.

Att man inte kan ladda upp en hel hög bilder på en gång tror jag har en mycket enkel förklaring - Fotosidan är inte menat att vara flickr, PixBox eller Photobucket. Är det att ösa in mängder med bilder man är ute efter så har man nog kommit fel.
Kära vän, om du tycker att det är inte meningen a vräka in bilder, då kan man ju begränsa antalet BILDER, inte antalet PIXLAR eller KILOBYTE.
Idag har de flesta 1600 eller 1920 pixlar bred skärm, inte 1024, som Fotosidan tycks tro. 800 kb är också löjlig gräns idag, när minnet kostar under 1kr/GB följaktligen en bild på 2 MB skulle kosta 0,1 ÖRE.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Idag har de flesta 1600 eller 1920 pixlar bred skärm, inte 1024, som Fotosidan tycks tro.
Tveksamt, inte många bärbara datorer som har så hög upplösning till exempel. Utvecklingen går snarast åt andra hållet, med mindre och lättare bärbara enheter som kan användas mobilt (eg. netbook, Ipad, Iphone, Android etc.).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har bara iPhoto och vet inte hur jag ska fixa så att bilderna får rätt format. Är det någon som vet hur jag ska göra?
1. Markera bilden i Iphoto.
2. Välj exportera i arkiv-menyn. Då får du upp ett fönster där du kan göra flera val.
3. Välj typ: jpeg.
4. Välj storlek: anpassat. Skriv in lämpligt mått (för FS alltså 1024).
5. När det gäller jpeg-kvalitet får man prova sig fram. Testa med hög.
6. Klicka på exportera. Välj namn och var du vill spara bilden. Gå sedan ut i finder och kolla hur stor bilden är. Den borde inte bli över 800 kb.
7. Ladda upp på FS.
 

Matias

Aktiv medlem
Vill bestämma själv

Kära vän, om du tycker att det är inte meningen a vräka in bilder, då kan man ju begränsa antalet BILDER, inte antalet PIXLAR eller KILOBYTE.
Idag har de flesta 1600 eller 1920 pixlar bred skärm, inte 1024, som Fotosidan tycks tro. 800 kb är också löjlig gräns idag, när minnet kostar under 1kr/GB följaktligen en bild på 2 MB skulle kosta 0,1 ÖRE.
800 kb är stort som slutstorlek, dvs. det som laddas och visas i webläsaren. Eller hade du tänkt dig att bilder som laddas upp ska webanpassas automatiskt? Jag vill hellre själv bestämma hur bilden ska se ut ...
 

Mr.Lee

Ny medlem
1. Markera bilden i Iphoto.
2. Välj exportera i arkiv-menyn. Då får du upp ett fönster där du kan göra flera val.
3. Välj typ: jpeg.
4. Välj storlek: anpassat. Skriv in lämpligt mått (för FS alltså 1024).
5. När det gäller jpeg-kvalitet får man prova sig fram. Testa med hög.
6. Klicka på exportera. Välj namn och var du vill spara bilden. Gå sedan ut i finder och kolla hur stor bilden är. Den borde inte bli över 800 kb.
7. Ladda upp på FS.
Tack för ditt svar!

Jag letade runt och lyckades hitta vägen själv. Har precis skaffat en mac
 

Grape74

Medlem
Fortfarande ingen på Fotosidan som har lust att svara på detta?
Vore smidigare om man hade en sidan för foto när man slipper sitta och minska ner alla bilder man vill ladda upp. det är ju som sagt en fotosida trots allt...
 

jaan v

Aktiv medlem
Det är kanske inte är bara uppladdare och server att ta hänsyn till. Den som förväntas granska bilderna kanske inte har 100megabit lina?
 

Grape74

Medlem
Jo men man får väl förutsätta att de flesta har bredband och tillräcklig lina för att kunna så på bilder. Detta är ju inte något som helst problem på andra sidor.
 

jac38

Aktiv medlem
Jag tycker också det kan vara klart irriterande att endast kunna ladda upp en enda bild åt gången. Även i den portfolio vi guldmedlemmar har, där vi kan lägga upp ett obegränsat antal bilder, måste varje bild laddas upp för sig...

Jacob Boman

Ändrat: Va, kan man lägga upp fler bilder på en gång nu? Om det är så och jag missat det ber jag om ursäkt....
 
ANNONS