Annons

Kostnadsförslag, värt det?

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
Lämnade in min 40D som jag bara varit nöjd med.
Jag är inte intresserad av en XXXD, inte heller en 60D, och har bara 5000:- att offra.
Köper jag en beggad 40D/50D så känns det som att den också kan rasa, jag vet dessutom inte vad jag ska kolla på för att få ett bra ex.

Så frågan är väl, är det värt att reparera den efter vad som står nedan, eller är risken överhängande att den rasar inom ett år?

(Ja, jag postade detta i "Vilken serviceverkstad är bäst?", men visste inte om någon skulle läsa där.

001 EOS 40D BODY ############ 3.616,23
Utbyte: Elektr.bussystem
Komplett justering
Allmän rengöring
Kontroll enl. felbeskrivning 1.519,99
PCB ASS'Y, MAIN
PCB ASS'Y, DC/DC
PCB ASS'Y, BOTTOM 2.096,24
TILLBEHÖR . . : 1 ögonmussla
1 bärrem
1 laddbart batteri
Byte av Main PCB, DC/DC PCB och PCB Assy Bottom
behövs samt komplett justering och funktionstest.
OBS! Kameran är mycket dammig och innehåller en
hel del sandliknande partiklar vilket gör att vi
tyvärr inte kan lämna någon garanti på utförd
reparation då risken för eventuella framtida
följdfel är överhängande.
002 EF 50MM 1.8 II 22137446 190,00
Kontroll enl. felbeskrivning 190,00
TILLBEHÖR . . : 1filter.
Allmän rengöring och funktionstest erfordras.
Nettosumma : 3.806,23 Moms 25,00 %: 951,55 Summa : 4.757,78 SEK
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Personligen hade jag hellre satsat på att köpa en annan 40D begagnad om du trivs med dem.. Det är inte värt nästan 5000:- att reparera när du får en begagnad för 3000-3500:-
 

c.o

Aktiv medlem
Ok, men vad ska jag kolla på för att få ett ex som inte kommer att rasa direkt?
Känns som att jag inte kommer att ha råd att köpa en och sedan reparera den...
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Helt ärligt vet jag inte riktigt om det finns något säkert sätt att kolla det. Att den har gått relativt få exponeringar och ser allmänt välvårdad ut är det jag skulle kollat efter.
 

c.o

Aktiv medlem
Det lutar åt att hitta en beggad 40D/50D.
Kanske är dags att inse att min pärla har gjort sitt efter bara lite drygt 27 000 exponeringar...
Tack för alla svar.
 

Hankki

Aktiv medlem
Slutaren i min 40D rasade efter ca 20000 bilder och det verkar vara en punkt för 40D'n, har inte läst om 30D och 50D som haft samma problem. Slutaren ska väl i alla fall klara mot 100000 exponeringar. Nu har jag 38000, alltså ca 18000 efter bytet. Stor del är serietagning.

Jag hade turen att få min bytt på garanti men priset för slutarbyte ligger i finland på drygt 200€ enligt firman som bytte, tror det är dyrare i sverige.
 
ANNONS