Annons

Köpa färdig märkesdator vs. bygga med lösa komponenter

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Är det någon som kört slut på sin SSD? Jag tror det är ett "icke-problem" för normalanvändaren.
Jag har visserligen redan bytt ut min första C:-SSD p.g.a. att jag tyckte den var för liten. D:-SSD går fortfarande och den nya C: hinner bytas mot större innan den tar slut.
Jag har sedan ganska många år (närmare 20 år faktiskt :) följt diskussioner kring pålitlighet hos hårddiskar, både traditionella och på senare år SSD. Problemet i sådana diskussioner är ungefär desamma som när man diskuterar livslängd hos kameror (slutare/spegel):

1) Det är svårt att verkligen testa på något bra sätt utan att ta till syntetiska tester som alltid är fulla av osäkerheter. (De är inte nödvändigtvis rättvisa för typisk normal användning). Den brutala metoden att helt enkelt använda en mycket stor population av produkter under en väldigt lång tid och sedan kika på statistik är ju tillförlitlig, men i praktiken lite dyr och omständlig för en teknikskribent som jag. Ge mig ett par hundra datorer, några tusen diskar av olika slag och 15-20 år så kan jag troligen ge ett rätt hyfsat svar på frågan hur pålitliga olika diskar verkligen är :)

2) Diskussionerna blir ofta präglade av anekdotiska inslag som ofta kan vara kul och läsvärda, men tyvärr inte ger så mycket fakta. Ni vet kommentarer av typen "min kompis hade en X-kamera/X-disk och den gick sönder efter ett halvår, min Y-kamera/Y-disk har gått i tio år utan problem".

Men om vi håller oss till diskar så gör det trots allt en hel del tester och studier av verklig användning, en klassiker är ju Googles whitepaper från 2007, men det har även gjorts nyare studier. Här en artikel som berättar lite om detta:
http://techreport.com/news/25643/reliability-study-tracks-25-000-hard-drives

Samma publikation håller ju sedan lite drygt ett år på med ett litet kul experiment med just SSD-diskar:
http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endurance-experiment

Av allt det jag har läst och hört i ämnet, t.ex. vid diskussioner med företag som IBAS, så kan i alla fall inte jag se mycket som tyder på att SSD-diskar generellt skulle vara mindre tillförlitliga eller slitas ut snabbare än traditionella hårddiskar - om något så snarare motsatsen. Både traditionella hårddiskar och SSD verkar dessutom utvecklas mot att bli allt tillförlitligare och att hålla allt längre trots att de idag rymmer mer än förr.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Anekdotisk berättelse:
Jag byggde en P4-burk 2004 och satte i 3 st 200 GB WD 7200 v/min. En höll cirkus två år (problem att varva upp), medan de övriga höll tills jag tog dem ur drift 2010. Den som inte höll ersattes med en WD 320 GB i direkt nedstigande led och den höll också till 2010. Nu ligger de på hyllan och skräpar...

De 3 st 1 TB Samsung 7200 v/min som jag köpte 2010 är fortfarande hela allihop.
 

eskil23

Aktiv medlem
På KTH har vi haft en dator i kontinuerlig drift från 1996 till 2012 (16 år). Inklusive dårddiskar (två speglade 80 GB SCSI-diskar). Att hårddiskar håller så länge hör dock till ovanligheterna. De flesta brukar säga godnatt efter ungefär halva den tiden.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Är det någon som kört slut på sin SSD? Jag tror det är ett "icke-problem" för normalanvändaren.
Jag har visserligen redan bytt ut min första C:-SSD p.g.a. att jag tyckte den var för liten. D:-SSD går fortfarande och den nya C: hinner bytas mot större innan den tar slut.
Vid varje omstart måste jag göra min Kingston SSD strömlös en stund för att datorn ska hitta den, men det har nog knappast med antal skrivcykler att göra. I övrigt funkar den som den ska.
 

Hoztic

Aktiv medlem
På KTH har vi haft en dator i kontinuerlig drift från 1996 till 2012 (16 år). Inklusive dårddiskar (två speglade 80 GB SCSI-diskar). Att hårddiskar håller så länge hör dock till ovanligheterna. De flesta brukar säga godnatt efter ungefär halva den tiden.
Problemet är ju i de flesta fall värmecykler och start/stopp, det kortar ner livslängden betydligt. Jag har sett många vanliga kontorsdatorer som har hamnat i industriell miljö, och har tuffat och gått i 10 år, tills någon bröt strömmen/startade om, då var det god natt.
 
ANNONS