Annons

Lightroom 6

Frisk

Aktiv medlem
Det är självfallet ingen överraskning eller konstigt med att Adobe vill knyta upp sina kunder i prenumerationsmodellen. Det är ju det som gäller idag. Oavsett om man tittar på Telia-TV, Netflix eller HBO. Om man lyssnar på ljudböcker via Storytel, musik via Spotify eller you name it. Same same. Betala per månad eller avstå tjänsten.

När det gäller Adobe dock; historiskt har bara ett fåtal av alla Photoshop- (och på senare tid Lightroom-) användare betalat för programvaran. Nätet har varit nedlusat med piratkopior för att inte tala om de "originalprogram" som förfalskats borta i Asien och sedan sålts i box. Många användare, men väldigt få som verkligen betalat femsiffriga belopp till Adobe. Jag har full förståelse för Adobes ambition. Det är inte schysst att snika sig till dyra program utan att betala för sig. Även om det framförts argument såsom " jamen det är väl bra att folk lär sig programmet på en piratkopia. När de får en anställning inom sitt kunskapsområde så kan de ju just Photoshop och kommer att välja det programmet". Bullshit. Bara ett försök att rättfärdiga rena programstölder.

När nu Adobe har gjort som de gjort så gissar jag att deras inkomster från PS och LR har ökat drastiskt. Bra för oss användare. Ju fler som betalar, ju mer pengar tjänar Adobe och risken för oskäliga prishöjningar minskar (förhoppningsvis).

För min del är det en piss i Mississippi att betala motsvarande två dosor snus i månaden för att ha tillgång till de bästa fotoprogramvaror som går att få. Inklusive uppdateringar och buggfixar. Även om PS kan kännas som lite overkill. Snart fixar ju LR det mesta.

Mina två ören i den debatten.
Nu aktar jag mig visserligen för de flesta "rullande" kostnader, varken netflix eller spotify eller liknande, men jag tycker ändå ligtroom är en annan sak. Jag tar en del bilder, mest "dokumentation" jag använder lightroom för att hålla någon koll och få de sökbara, justerar kanske lite vitbalans och ljus ibland. Jag har idag LR4 och klarar mig egentligen väldigt bra med det, där har jag mina bilder samlade och kan komma åt alla MINA gamla bilder. Binder man upp sig i CC och slutar prenumerera eller Adobe på något sätt upphör kan man inte längre "fortsätta" med det jobb man gjort, man kan kanske på sin höjd plocka ut vad man har som det är.

Slutar spotify/netflix existera kommer jag inte längre åt någon annans konst på samma sätt, men materialet finns ändå kvar och går med största sannolikhet få ut på annat sätt.

CC i sig är kanske inte dyrt, men jag tycker 400kr/gång jag startar programmet är relativt dyrt, då jag startar kanske 3 gånger/år. Kanske någon gång mer för att dumpa över ett minneskort. Med kommande modell tolkar jag det som att jag är en oönskad användare.

Eventuellt får de in mer pengar från aktiva fotografer (Hur många såna det nu finns/fanns som kör pirat?) Men sannolikt tappar de många engångsköpare som köpt med LR som ett tillbehör till kameran men därefter inte varit så intresserade av att ha absolut senaste versionen förens kanske i kombination med nästa kameraköp.
 
Jag litar mer på mitt förnuft (och Adobes) än vad Scott Kelby säger, så klart de måste stödja en produkt som de tar betalt för. Jag vet inte vad uppdateringstakten är för CC produkter, kanske är den högre, men jag är övertygad om att 6:an får fel fixade i stort sett samma tempo som femman. En alltför stor avvikelse skulle kunna skapa rejäl badwill för Adobe.
Eftersom Scott Kelby i princip är Adobe så tror jag man ska lyssna på honom. :)

Jag tycker det är mycket tydligt att Adobe prioriterar Lightroom CC och att man är väldigt mån om att marknaden ska förstå det och därmed välja bort den fristående versionen.
 
Angående Lightroom 6 kontra Lightroom CC så står detta på Kelby Ones webbplats:

If that Software is called Lightroom 6, then what is the difference between Lightroom 6 and Lightroom CC?
Adobe is adding all of the features in the newest release of Lightroom into Lightroom 6 and CC. Going forward, I would believe that the software that will receive more updates in terms of features would be Lightroom CC.

How do I get all of the features that come out after Lightroom 6 is announced?
I would recommend you guys use the Creative Cloud Photography Plan. At 10 bucks, you get updates to both Photoshop and Lightroom – continuously. Can’t beat that.

Is there anything that’s missing between Lightroom 6 and Lightroom CC?
On release they should both be exactly the same. If you are using Lightroom CC however, you will have access to Lightroom on your mobile device.


Trots att jag varit CC-kund länge har jag valt att köra Lightroom fristående. Jag kommer dock att välja Lightroom CC nu eftersom Adobe så tydligt nedprioriterar Lightroom 6.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Vi är ju alla saliga på vårt eget vis :)

Men om man i någon mån försöker att hålla en objektiv synpunkt vad gäller kostnader kontra vad jag får för degen så kommer jag fram till följande;

Vi utgår från en cykel på tre år.

Jag prenumerar på "Fotopaketet" från månad ett. Det gör i runda slängar 106 kr x 36 månader = 3816 kr.

Jag "köper" den fristående versionen av LR för ca 1500 kr. Efter 18 månader uppgraderar jag för 700 spänn. Totalt 2200 kr för 36 månader= 61 kr per månad.

Skillnaden är alltså på ett ungefär 106 kr - 61 kr = 45 kr per månad.

Så, att "köpa" LR är således billigare än att "hyra". Helt klart. Men. Då pröjsar man BARA för LR. För 45 spänn mer får man således även PS.

Det är den enkla verkligheten vad gäller stålarna kontra vad man får. Inget alternativ är givetvis mer "rätt" än det andra. Det handlar ju bara om hur man personligen prioriterar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Eftersom Scott Kelby i princip är Adobe så tror jag man ska lyssna på honom. :)

Jag tycker det är mycket tydligt att Adobe prioriterar Lightroom CC och att man är väldigt mån om att marknaden ska förstå det och därmed välja bort den fristående versionen.
Scott Kelby är alltid väldigt tydlig! :)

Ungefär som när han pratar om Canon 7D mk2 - det råder inga tvivel om vad som gäller! :)

Nåväl, jag tror alla är överens om att det är CC-versionen som Adobe vill att vi skall köpa.

Att man överhuvudtaget gjort en version 6 för traditionellt köp måste väl ändå bero på att Adobe känner ett viss motstånd mot prenumerationsmodellen när det gäller en sådan speciell produkt som LR. Man vill väl helt enkelt ge det lite mer tid innan man stänger dörren helt.

Då vore det vansinnigt att reta upp dessa köpare med att inte ge dem uppdateringar för nya kameror. Det skulle ju upplevas väldigt negativt av de som har betalat och möjligen få motsatt effekt. Istället för att köpa CC versionen kanske man väljer en annan produkt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ptja, om Kelby nu ÄR Adobe så förefaller det förstås högst naturligt att han förespråkar CC. Jag har lite svårt att fullt ut lita på sponsrade fotografer, även om kompetensen kan vara hög.

Det här med att LR6 inte skulle få samma underhållsuppdateringar köper jag inte.
 

Ventures

Aktiv medlem
Någon som testat 6:an ännu?
Jag tankade just ner 6:an men tänkte göra en backup på min gamla 4:a innan jag vågar uppgradera.
 
Ptja, om Kelby nu ÄR Adobe så förefaller det förstås högst naturligt att han förespråkar CC. Jag har lite svårt att fullt ut lita på sponsrade fotografer, även om kompetensen kan vara hög.

Det här med att LR6 inte skulle få samma underhållsuppdateringar köper jag inte.
Adobe valde Scott Kelby och Kelby One för att introducera den nya versionen av Lightroom. Det han säger är alltså sådant som Adobe vill ska sägas. Att buggar kommer att fixas i Lightroom 6 får vi utgå ifrån. Däremot kommer ingen teknisk utveckling att ske där. Skillnaden mellan de två versionerna kommer att bli större och större från och med nu.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Lightroom 6 och mobilapparna?

Har någon fått klarhet ifall Lightroom-appen för iOS och Lightroom 6 (ej CC) fungerar tillsammans?

På grund av att jag använder jobbdator kan jag nämligen inte skaffa CC-versionen, men den fristående går bra. Därav frågan.
 

stenp

Aktiv medlem
LR6 Trial

Någon som vet hur man kan ladda ned en trial? Tänkte testa HDR och Panorama innan jag köper nåt. Vill inte köra CC.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Går det att kombinera de nya HDR- och panoramafunktionerna? Som exempel, man har totalt nio bilder som blir till tre HDR-bilder, och sedan väljer man att göra ett panorama med dessa tre HDR-bilder. Och fortfarande behålla raw-formatet?
 

stenp

Aktiv medlem
Går det att kombinera de nya HDR- och panoramafunktionerna? Som exempel, man har totalt nio bilder som blir till tre HDR-bilder, och sedan väljer man att göra ett panorama med dessa tre HDR-bilder. Och fortfarande behålla raw-formatet?
Javisst. Eftersom både HDR och Panoramafunktionen skapar DNG-filer. Jag kan nog tänka mig att det kan blir svårt med tonkontrollen mellan de olika HDR-bilderna bara.
 
ANNONS