Annons

Lightroom 6

Bussmicke

Aktiv medlem
Någon som testat 6:an ännu?
Jag tankade just ner 6:an men tänkte göra en backup på min gamla 4:a innan jag vågar uppgradera.
Jag uppgraderade rakt av utan att fundera och märker ingen större skillnad rent allmänt. Lite nya funktioner finns förvisso men de har jag inte engagerat mig i ännu.
 
Jag uppgraderade rakt av utan att fundera och märker ingen större skillnad rent allmänt. Lite nya funktioner finns förvisso men de har jag inte engagerat mig i ännu.
Att det är en stor skillnad mellan version 4 och version 6/CC är det ingen tvekan om.

Lightroom CC är betydligt snabbare än sina föregångare så där har Adobe tveklöst lyckats med att äntligen utnyttja prestandan i nya datorer.
 

stenp

Aktiv medlem
Jag uppgraderade rakt av utan att fundera och märker ingen större skillnad rent allmänt. Lite nya funktioner finns förvisso men de har jag inte engagerat mig i ännu.
Panorama fungerar briljant, jag har tidigare använt Microsoft ICE men det här är mycket mycket bättre.
HDR för att få ut detaljer ur ljusa och mörka partier utan onödigt brus fungerar riktigt bra.

Sen är den snabbare på min laptop med WIN 8.1, både hanteringen och export av bilder.
 

alfin

Aktiv medlem
Adobe valde Scott Kelby och Kelby One för att introducera den nya versionen av Lightroom. Det han säger är alltså sådant som Adobe vill ska sägas. Att buggar kommer att fixas i Lightroom 6 får vi utgå ifrån. Däremot kommer ingen teknisk utveckling att ske där. Skillnaden mellan de två versionerna kommer att bli större och större från och med nu.
Läs luminous-landscapes forum, där finns en del Adobe närstående herrar, bl a Andrew Rodney, som anser att Kelby i vanlig ordning låter munnen springa före hjärnan och sprider mer förvirring än fakta.

Adobe's Jeff Tranberry har redan bekräftat att LR 6 kommer att få buggrättningar.

Att några nya funktioner inte kommer att hamna i LR 6 är väl fullständigt klart. LR 5 fick heller inga nya funktioner under sin livstid.

Däremot kommer säkert LR CC att få nya funktioner, buggrättningar och ny kamerasupport kontinuerligt, precis som Photoshop CC tidigare.

Men att LR 6 inte skulle få ny kamerasupport samtidigt som LR CC får det, måste vara i det närmaste uteslutet med tanke på att Photoshop CS 6 får Camera Raw uppdateringar utan nya funktioner samtidigt med Photoshop CC.

Förhoppningsvis bekräftas detta av någon från Adobe inom en inte allt för avlägsen framtid.
 
Läs luminous-landscapes forum, där finns en del Adobe närstående herrar, bl a Andrew Rodney, som anser att Kelby i vanlig ordning låter munnen springa före hjärnan och sprider mer förvirring än fakta.

Adobe's Jeff Tranberry har redan bekräftat att LR 6 kommer att få buggrättningar.

Att några nya funktioner inte kommer att hamna i LR 6 är väl fullständigt klart. LR 5 fick heller inga nya funktioner under sin livstid.

Däremot kommer säkert LR CC att få nya funktioner, buggrättningar och ny kamerasupport kontinuerligt, precis som Photoshop CC tidigare.

Men att LR 6 inte skulle få ny kamerasupport samtidigt som LR CC får det, måste vara i det närmaste uteslutet med tanke på att Photoshop CS 6 får Camera Raw uppdateringar utan nya funktioner samtidigt med Photoshop CC.

Förhoppningsvis bekräftas detta av någon från Adobe inom en inte allt för avlägsen framtid.
Ja, buggrättingar känns givet. Kamera- och objektivuppdateringar känns rimligt.

Däremot stämmer det inte att Lightroom 5 inte fick nya funktioner i samband med uppdateringar, för det fick programmet.

Däremot kan vi vara helt säkra på att alla förbättringar och tillägg som görs i Lightroom från och med nu kommer att göras i Lightroom CC. Inget (förutom buggfixar) kommer att finnas i Lightroom 6. Jag är rätt övertygad om att det rätt snabbt kommer att vara betydande skillnader på Lightroom CC och Lightroom 6.
 
Senast ändrad:

cukaldo

Aktiv medlem
Som jag har förstått detta med CC och om man slutar prenumerera så kommer bibliotek, import och något mer att fungera.
Framkallning kommer INTE att fungera.

Har det sagts något om hur man kan gå tillväga om man slutar prenumerera på CC och fortfarande vill kunna framkalla foton?
- Räcker det att köpa en LR6?
- Kommer det att gå?
- Köper man en månads prenumeration och gör framkallningen batchvis (inte roligt)

Jag skulle vilja att om man slutar prenumerera så kommer allt som man hittils prenumererat på fungera, men man får inga uppdateringar/uppgraderingar. (Kan gissa att det finns en mängd olika andra synpunkter och viljor...)

Någon som har någon djupare insikt i detta?
 
Som jag har förstått detta med CC och om man slutar prenumerera så kommer bibliotek, import och något mer att fungera.
Framkallning kommer INTE att fungera.

Har det sagts något om hur man kan gå tillväga om man slutar prenumerera på CC och fortfarande vill kunna framkalla foton?
- Räcker det att köpa en LR6?
- Kommer det att gå?
- Köper man en månads prenumeration och gör framkallningen batchvis (inte roligt)

Jag skulle vilja att om man slutar prenumerera så kommer allt som man hittils prenumererat på fungera, men man får inga uppdateringar/uppgraderingar. (Kan gissa att det finns en mängd olika andra synpunkter och viljor...)

Någon som har någon djupare insikt i detta?
Här kan nog ingen säga att den vet eftersom den enda som vet säkert är Adobe - och de berättar inget säkert om framtiden.

Jag tror (och är rätt säker på) att det enda sättet att kunna arbeta med sina bilder efter avslutad prenumeration är att återuppta den. Det kommer inte att gå att använda en gammal version av Lightroom av den enkla anledningen att katalogstrukturen förr eller senare förändras av Adobe och då kan inte gamla versioner läsa den.

Så vill du arbeta med dina bilder är det högst troligt att du - precis som du skriver - får prenumerera tillfälligt om du vill ta dig an ett gäng bilder.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Validering av Lightroom 6 Mac

Nån annan som köpt download-versionen till Mac och får meddelandet "can't validate serial number"?

Har varit i kontakt med Adobes support två gånger men dom verkar inte kunna fixa det?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Nån annan som köpt download-versionen till Mac och får meddelandet "can't validate serial number"?

Har varit i kontakt med Adobes support två gånger men dom verkar inte kunna fixa det?
Jag köpte en uppdatering (download till Mac) och fick upp ett liknande (troligtvis samma) felmeddelande.
Men jag kom vidare genom att skriva in det gamla serienumret till förra Lightroom-versionen jag köpte. Jag minns att datorn meddelade att den hittat en äldre version av programmet osv.
 

AWid

Aktiv medlem
En fråga till Er som testat nya LR6 eller LR CC och som dessutom har en GPU i datorn: Har programmet blivit märkbart snabbare, och då framför allt i framkallningsmodulen? Eller är det ungefär samma sirap som i 5an?
Och om man nu vill överge LR för t ex Capture One eller DXO vad händer då med de justeringar man gjort i LR (i RAW-filer). D v s - kan dessa program läsa/tillvarata den information som finns i de XMP-filer LR genererat?
Anders W
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
En fråga till Er som testat nya LR6 eller LR CC och som dessutom har en GPU i datorn: Har programmet blivit märkbart snabbare, och då framför allt i framkallningsmodulen? Eller är det ungefär samma sirap som i 5an?
Och om man nu vill överge LR för t ex Capture One eller DXO vad händer då med de justeringar man gjort i LR (i RAW-filer). D v s - kan dessa program läsa/tillvarata den information som finns i de XMP-filer LR genererat?
Anders W
Moderskeppet har lagt in en ny videokurs på nya LR och de säger att LR visserligen har blivit "snabbare" än LR 5, däremot inte sagt att nya LR är "snabbt"

Det var nån test de gjorde att exportera ett större antal filer och i LR 5 tog den proceduren 37 minuter och i nya LR hade tiden kortats ned till 32 minuter för samma process.

De visade också på att responsen i framkallningsmodulen också har blivit snabbare även om de ännu inte tycker att programmet är snabbt.
 

AWid

Aktiv medlem
Moderskeppet har lagt in en ny videokurs på nya LR och de säger att LR visserligen har blivit "snabbare" än LR 5, däremot inte sagt att nya LR är "snabbt"

Det var nån test de gjorde att exportera ett större antal filer och i LR 5 tog den proceduren 37 minuter och i nya LR hade tiden kortats ned till 32 minuter för samma process.

De visade också på att responsen i framkallningsmodulen också har blivit snabbare även om de ännu inte tycker att programmet är snabbt.
Jo jag såg den testen, men det vore mer intressant om man fått upp speeden i framkallningsmodulen nu när programmet ska kunna dra nytta av ev GPU. 10 % snabbare export spelar mindre roll jämfört med t ex fläckborttagning som kräver evigheter i tid i ver 5:)
 
ANNONS