Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken RAW konverterare är bäst (för Nikon D800)?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
CNX utnyttjar objektivdata för att på så sätt ta bort CA helt automatiskt och dessutom bättre än de olika justeringsmetoder vi tidigare fick använda. CNX gör detta helt automatiskt, man behöver varken ange typ, riktning, storlek eller någonting eftersom programmet känner till defekterna.

Man sparar inte bara tid, man riskerar inte att glömma och det blir dessutom bättre.

har du använt senaste Camera Raw?
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Det finns ingen annan RAW konverterare som är bättre för Nikon NEF än Capture NX2, så enkelt är det. Capture NX2 läser all information i NEF filen, vilket dom andra inte kan göra. Det är ett av dom största problemen med lightroom/ACR, dom kommer inte åt all information i filen.
Hej, jag vet inget om LR men dt tar mig emot att vara bunden till ett abonnemang. Capture NX2 har varit för mig ett lättarbetat program med enligt mitt tycke mycket goda resultat men har mer börjat arbeta i Capture NX-D. När väl trösklarna har övervunnits så börjar jag gilla programmet.
Har även tagit hem senaste Capture One för att testa men kan inte se några fördelar som kan motivera ett köp på 230 EUR.

Roger.
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
Tack, jag ska testa. Det är tydligen många som tycker att Capture One är likvärdig med LR och jag tycker att Capture NX-D mycket väl kan jämföras med CO så är det värt den kostnaden?
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker det är värt det, då jag har stor nytta av bland annat katalogfunktionerna i Lightroom.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lightroom går att köpa utan prenumeration, och du kan testa det gratis i 30 dagar.
Det förtjänat verkligen att påpekas.

Affärsmodellerna är viktiga för företag och innebär långtgående konsekvenser för kunderna. Idag såg jag "Samtiden" på Kunskapskanalen som handlade om övervakning - riktad och generell. Där pekade man just på affärsmodellernas konsekvenser för integriteten. Konsekvenser vi sällan tänker på.

Man menade att det är bara utan prenumerationsupplägg som det går att bygga säkra siter eftersom man då kan designa dessa så att de direkt raderar mina data efter genomförd affär. Med prenumerationsupplägg ökar vikten dramatiskt av att ha kundregister med alla möjliga typer av data. Problemet är att man både samlar in en massa data (all data man kan ofta) och inte kan lagra den säkert.

Just Adobe har redan gjort bort sig för något år sedan för mig och tusentals andra och var tvungna att gå ut till mig och andra be oss byta passwords i deras system!! Jag litar inte det minsta på det bolaget efter det och vill helst inte gå in i några prenumerationsupplägg med det bolaget överhuvudtaget.

http://urplay.se/Produkter/192085-UR-Samtiden-Privatlivets-framtid

UR Samtiden: Privatlivets framtid

Längd: 1:35:28Sändes: söndag 29 nov. 2015Tillgängligt t.o.m. torsdag 12 maj. 2016

"Hur blir ett samhälle där en sökmotor kan leverera mer information om dig än du själv känner till? Idag blir vårt privatliv mer och mer kringskuret av vår vilja att dela med oss av personlig data utan betänkligheter. Det menar kryptografen och författaren Bruce Schneier, som har skrivit om vårt uppkopplade samhälles inverkan på privatlivet sedan 1990-talet. Dessutom ger filosofen Torbjörn Tännsjö och etikdocenten Susanne Wigorts Yngvesson deras syn på detta samhällsfenomen. Moderator: Henrik Berggren. Inspelat den 21 september 2015 på Spårvagnshallarna, Stockholm. Arrangör: Institutet för framtidsstudier."
 

afe

Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker om prenumeration av programvaror har det mycket lite att göra med vilken råkonverterare som är bäst för Nikon D800. Jag tycker Adobes råkonverterare fungerar bra och ger ett gott resultat.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vill kort lägga till att min upplevelse av Cnx2 är precis som tidigare nämnts, positiv. Trots att jag har både Lr och Ps, är det ändå det programmet jag använder mest de gånger jag "framkallar" några bilder. Kanske är jag inte rätt person att uttala mig, i o m de begränsade erfarenheter jag har av de olika programvarorna, men som redan påpekats, jag gillar verkligen resultatet jag uppnår med Cnx2.

De som är mer initierade i de olika programvarorna (Steohl här på Fs, t ex.) vill göra gällande att man kan uppnå minst lika goda resultat med Lr och Ps som med Cnx2 vad det gäller NEF-filer, och jag är inte rätt person att bestrida det påståendet ;-).
 
ANNONS