Annons

Gamla diabilder - slänga eller spara

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Har ett par hundra monterade diabilder som innehåller bilder från Tunisien, Grekland, Italien tagna under bilresor i mitten av 50-talet av en bekant till numera bortgången släktning. Bekantingen hade inga efterlevande så min släkting, som var med på resorna, fick bilderna vid bekantingens bortgång.

Vad gör man? Rent moraliskt känns det lite grymt att bara slänga dem men samtidigt innehåller de ingenting som är intressant för mig eller min släkt.

Finns det någon person eller institution som har intresse av såna här bilder?

Har också några oöppnade förpackningar med förvaringslådor och de flesta av bilderna ligger i 2 stora förvaringslådor av metall, om någon är intresserad så hör av er.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är knappast något som är värt att spara om personerna på bilderna är helt obekanta, du inte har någon relation till platserna och bilderna inte är så bra att de är användbara till något.
Semesterbilder har ju sällan något värde för andra än de som var med.
Vad säger släktingen som var med?

Det är inte utan att man tänker på de som i framtiden ärver en dator med tusentals bilder...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Synd att slänga i kontexten av att det är ett tidsdokument du sitter på, även om du inte har någon personlig relation till personerna som figurerar på bilderna.
 

F-Pix

Aktiv medlem
Spara!

Spara, spara, spara...
...med så mycket information om ursprunget som möjligt!
De kan komma att bli värdefulla i framtiden!

Jag har gamla bilder som min mormor och morfar ärvt från äldre generationer med för oss fullständigt okända personer - men med hjälp av internet har nästan samtlga nu kunnat identifierats så här 100-130 år senare...
 

ROOL

Aktiv medlem
Efersom Du inte har ett eget intresse så tycker jag Du gör rätt om Du slänger dem eller bättre ger bort dem till intresserad.

Man kan inte spara allt bara därför stt det blir värdefullt senare. I princip allt blir värdefullt om de sparas tillräckligt länge....men det kommer att bli trångt.

När Jag skulle digitalisera egna diabilder så gick alla vackra solnedgångar i containern. Det som var intressant att bevara var bilder med människor eller objekt som gav bilden en tidstämpel.
 

millhouse

Aktiv medlem
Har ett par hundra monterade diabilder som innehåller bilder från Tunisien, Grekland, Italien tagna under bilresor i mitten av 50-talet av en bekant till numera bortgången släktning. Bekantingen hade inga efterlevande så min släkting, som var med på resorna, fick bilderna vid bekantingens bortgång.

Vad gör man? Rent moraliskt känns det lite grymt att bara slänga dem men samtidigt innehåller de ingenting som är intressant för mig eller min släkt.

Finns det någon person eller institution som har intresse av såna här bilder?

Har också några oöppnade förpackningar med förvaringslådor och de flesta av bilderna ligger i 2 stora förvaringslådor av metall, om någon är intresserad så hör av er.
Det som du beskriver kommer att händ om igen i landet Svedala. Att säga att dessa bilder inte har ett värde är svårt att begripa. Varje bild är ett tidsdokument, kanske inte för några här men väl för många andra.
Om du nu inte har plats så se om du kan sälja dom eller ge bort dom till någon som säljer dom för tex välgörenhet.
I framtiden kommer det inte att bli samma problem med det digitala för då är dom ända i cyberrymden borta från även dom som är intresserade.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det som du beskriver kommer att händ om igen i landet Svedala. Att säga att dessa bilder inte har ett värde är svårt att begripa. Varje bild är ett tidsdokument, kanske inte för några här men väl för många andra.
Om du nu inte har plats så se om du kan sälja dom eller ge bort dom till någon som säljer dom för tex välgörenhet.
I framtiden kommer det inte att bli samma problem med det digitala för då är dom ända i cyberrymden borta från även dom som är intresserade.
Visst är varje foto som tagits unikt och ett dokument av ögonblicket den togs men utan gallring skulle det bli ohållbart.
Jag slänger inte mycket av egna bilder men att inhysa andras bilder, då börjar jag skruva på mig om de inte är något väldigt intressant.
Man kan ju fråga alla här i tråden om någon är intresserad av att förvara de här aktuella bilderna åt framtiden.
 

stenp

Aktiv medlem
Tack alla för synpunkter och en del idéer. Jag ska nog kolla med den lokala hembygdsföreningen först om de har något intresse av bilderna eftersom det nog inte var några andra från bygden som reste ut i Europa alldeles efter andra världskriget och tog färgdiabilder och det kan ju vara en intressant inblick i 50-talshistoria.

Dock är ju själva bilderna helt oidentifierbara eftersom det enda som vi vet om dem är Tunisien, Spanien, Italien t.ex., ingenting om de enskilda bilderna även om det är platser som säkert skulle kännas igen av personer i dessa länder eller även här i Sverige. Miljöerna i sig med hur människor ser ut och omgivningarna är ju tidsdokument så slänga dom är nog sista alternativet.

Skanna in dem kommer jag inte att göra, det jobbet är jag inte beredd att lägga ned på dem.
 
ANNONS