Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batch editing i Adobe Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåre50

Medlem
Jag har av misstag tagit en större mängd bilder med vitbalansen inställd på manuell. Eftersom bilderna är tagna i RAW kan jag korrigera i Adobe Camera Raw. När jag söker på nätet så ser jag att det är möjligt att applicera samma förändring av vitbalansen på flera bilder. Dock hittar jag inte möjligheten att göra detta i min version av ACR. Jag använder Photoshop Elements 12 och har Nikon D700 kamera. När jag dubbelklickar på NEF filerna så öppnas ACR för att sedan kunna editera dem vidare i Photoshop Elements.
Jag hittar inte någonstans vilken version av ACR jag har. När jag går i I PEs under uppdateringar säger den att det inte finns några fler uppdateringar.

1. Kan jag med PE12 editera flera filer samtidigt. Och i så fall hur ser jag till att jag har senaste version av ACR som krävs för detta?

2. Om det inte går hur gör jag för att editera flera NEF filer samtidigt?
 
Senast ändrad:

Kåre50

Medlem
Hittade lösningen i annat forum. Version får man fram genom att toggla full view. Batch editing får man om man öppnar ett antal NEF filer från PE. Då dras ACR igång med ett extra fält för markering av de bilder på vilka man vill applicera samma redigering.

Ber om ursäkt att jag skapade tråden i onödan.
 
ANNONS