Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
Tack så mycket Peter!

Jag försöker få till det med dina förslag...

1 o 2 är surfbird. (Min kommentar: 1 och 2 är inte samma art. Dubbel storlek på nr. 1)
3, least sandpiper
4, greater yellowlegs

1 Black turnstone
2 som tidigare (Min kommentar: Surfbird?)
3 får det bara till en Purple sandpiper, skärsnäppa
4 som tidigare

Är det så här du menar?
1 Black turnstone
2 Surfbird
3 Purple sandpiper
4 Greater yellowlegs
nope ingen fågel är Surfbird.

byt ut 2an mot Least Sandpiper.

peter
 

Osquar

Aktiv medlem
Katmai, Alaska.... Borde fågel nr 3 inte då vara Rock Sandpiper, en nära släkting men avgjort ovanligare än Purple Sandpiper? Tror inte att Purple ens finns i Alaska...

/Oscar


Tack så mycket Peter!

Jag försöker få till det med dina förslag...

1 o 2 är surfbird. (Min kommentar: 1 och 2 är inte samma art. Dubbel storlek på nr. 1)
3, least sandpiper
4, greater yellowlegs

1 Black turnstone
2 som tidigare (Min kommentar: Surfbird?)
3 får det bara till en Purple sandpiper, skärsnäppa
4 som tidigare

Är det så här du menar?
1 Black turnstone
2 Surfbird
3 Purple sandpiper
4 Greater yellowlegs
 

stenp

Aktiv medlem
har inte varit o skådat i japan, men om det inte finns dylika raser av blåtrast vilket jag betvivlar. så är detta någon stentrast.

Med vänlig hälsning peter
Tack för hjälpen. Efter att ha surfat runt en hel del så är det säkert som du säger en stentrast, men det finns många varianter så det är inte lätt att pricka exakt.
 

goran-bength

Aktiv medlem
Lom

Fotade denna lom i sjön Varpan, Falun i går. Fick bara denna bild på rätt långt håll. Den dök och vi lyckades inte få syn på den igen. Var ganska säker på att det var en storlom men blir tveksam när jag nu ser bilden. Är det en ungfågel eller i vinterdräkt eller islom?
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Fotade denna lom i sjön Varpan, Falun i går. Fick bara denna bild på rätt långt håll. Den dök och vi lyckades inte få syn på den igen. Var ganska säker på att det var en storlom men blir tveksam när jag nu ser bilden. Är det en ungfågel eller i vinterdräkt eller islom?
Storlom är det. troligen ungfågel.

Med vänlig hälsning peter
 

matchis

Aktiv medlem
Vadare?

Vad är detta för vadare?
Tror mig se åtminstone 4 olika vadare på denna bild som är tagen vid Svartåmynningen, Roxen torsdagen den 21 september Tyvärr var ljusförhållandet sämsta tänkbara därav de oskarpa bilderna och dessutom tagna på relativt långt håll. De tre till vänster kan enligt min uppfattning och studier i Fågelguiden vara Kustsnäppa. Är detta rätt artbestämning?De övriga har jag ingen kunskap om
Kan någon hjälpa mig med dessa?
Tacksam för svar

Mats C
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Vad är detta för vadare?
Tror mig se åtminstone 4 olika vadare på denna bild som är tagen vid Svartåmynningen, Roxen torsdagen den 21 september Tyvärr var ljusförhållandet sämsta tänkbara därav de oskarpa bilderna och dessutom tagna på relativt långt håll. De tre till vänster kan enligt min uppfattning och studier i Fågelguiden vara Kustsnäppa. Är detta rätt artbestämning?De övriga har jag ingen kunskap om
Kan någon hjälpa mig med dessa?
Tacksam för svar

Mats C
visst kustsnäppa är rätt. det har varit en del där enl artportalen som du kanske kollar på. de till höger är brushanar. de små i mitten är svårare att se men med största sannolikhet kärror.

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS