Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd åt min mor

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusH1

Ny medlem
Halloj!

Jag skulle behöva lite tips på kameror åt min mamma. Hon har tröttnat på kameran hon använder och tänkte nu uppgradera sig lite. Idag använder hon min gamla Nikon D40 med 18-55 och 55-200 objektiv.

Det hon gillar att fota är naturbilder (i allmänhet) och fåglar i synnerhet. Hon är en del i fågeltorn så det blir ju lite avstånd. Hon föredrar att inte behöva ändra för mycket med inställningar utan har använt auto-lägen rätt mycket.

Hon har blivit rekommenderad att köpa en Nikon CoolPix P900 av en vän men jag är skeptisk och tror att hon kan få ut mer värde av de pengarna som en sån kamera skulle kosta.

Vad har ni för råd att ge i detta läge? Budgeten är någonstans mellan 7000-8000kr.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade satsat på ett 150-600 från Tamron alt Sigma och kompletterat med ett beg hus från Canon/Nikon med bra af. Borde kunna hamna runt 8000kr. Tamron har precis släppt version 2 av sin 150-600 så läget är gyllene för att köpa version 1 begagnad. Ett bättre alternativ om djuren hon fotar ska fångas i rörelse är Canons fasta 400 5.6 med en 7d. Dock inte så troligt att din mamma kan nyttja dessa fördelar fullt ut om hon vill fortsätta i autoläget;). Vid nyköp runt 8000kr känns det svårt att hitta någon bra kombo. Jag hade antingen bytt ut objektivet och sedan sparat ihop till ett nytt hus. Eller tvärt om då af och lågljusegenskaper i ett nytt Nikonhus kan ge många fler användbara bilder än d40 med samma objektiv.

Lycka till
Jonas
 

unoengborg

Aktiv medlem
Mja. Tror snarare det handlar om tekniska begränsningar. Men det är klart, hon hade helst velat ha en lättare kompaktkamera som kan göra samma jobb, men det kostar ju därefter.
Betvivlar att sådana finns. Ska man ha bra fågelbilder fordras bra, någorlunda ljusstark optik så att man kan få korta slutartider utan tokhöga iso tal. Ett begagnat 150-600 är nog bästa lösningen för fågel i den här prisklassen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det helt avgörande är väl hur hon ställer sig till storlek och vikt. Det hon har idag är förhållandevis lätt och smidigt. Om hon skall släpa på en 150-600 så blir det en helt annan sak. Det faktum att hon besöker fågeltorn tyder dock på ett riktigt intresse så kanske vikten inte är något problem men du bör nog stämma av den saken först.

En kamera som P900 är förstås lockande men jag är nog lika tveksam som ni andra. Det kan säkert funka när solen skiner men så fort det blir sämre ljus så blir dessa små sensorer "katastrof".
 

MarkusH1

Ny medlem
Det helt avgörande är väl hur hon ställer sig till storlek och vikt. Det hon har idag är förhållandevis lätt och smidigt. Om hon skall släpa på en 150-600 så blir det en helt annan sak. Det faktum att hon besöker fågeltorn tyder dock på ett riktigt intresse så kanske vikten inte är något problem men du bör nog stämma av den saken först.

En kamera som P900 är förstås lockande men jag är nog lika tveksam som ni andra. Det kan säkert funka när solen skiner men så fort det blir sämre ljus så blir dessa små sensorer "katastrof".
Skulle absolut säga att ett så pass stort objektiv bara skulle leda till en massa gnäll :) Egentligen så är det nog så att hon får leva med att 300 är det största hon kommer upp i utan att det börjar kosta rätt mycket mer + att det blir större/tyngre. Fotar själv fåglar med ett 18-300 och det funkar helt okej. Så klart kan jag inte fota fåglar 100m bort i en sjö, men i de flesta fall fungerar det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Skulle absolut säga att ett så pass stort objektiv bara skulle leda till en massa gnäll :) Egentligen så är det nog så att hon får leva med att 300 är det största hon kommer upp i utan att det börjar kosta rätt mycket mer + att det blir större/tyngre. Fotar själv fåglar med ett 18-300 och det funkar helt okej. Så klart kan jag inte fota fåglar 100m bort i en sjö, men i de flesta fall fungerar det.
Grundproblemet här är ju egentligen att vi letar efter något som inte riktigt finns: en kamera som å ena sidan är liten och lätt, men som å andra sidan samtidigt har tillräckligt stor sensor och stort objektiv för att samla in så mycket ljus att man kan få vettiga fågelbilder - sådana djur finns inte :)

Jag har fotat fågel med superzoomkompakter och visst, mitt på dagen i solsken kommer du ned i såpass korta slutartider att du inte får rörelse- eller skakningsoskärpa. Men hur ofta fotar man fågel i sådant ljus?

Entumskameror som Canon G3X (med den lösa sökaren), Pansonic FZ1000 eller FZ2000, Sony RX10 III funkar i lite sämre ljus, men ingen av dem är speciellt billig och även de hamnar snart i trubbel med ljuset.

Four Thirds-kameror är nog den minsta sensorstorlek man bör ha för fågelfoto. Men där har man fram till nyligen inte riktigt haft speciellt bra teleobjektiv för fågelfoto och autofokusprestanda har först senaste 2-3 åren börjat bli riktigt bra. Så det finns nya Four Thirds-kameror och objektiv som är bra för fågelfoto, men då talar vi rätt saftiga priser. Om några år så när de funnits ute ett tag begagnat blir det intressant för fågelfoto med begränsad budget, men inte idag.

Det är svårt att komma runt att det som i dagsläget ger mest fågelfoto för pengarna är begagnade APS-C-kameror och -objektiv. Det finns gott om begagnade kameramodeller med tillräckligt bra sensor- och autofokusprestanda, det finns gott om långa och hyfsat bra objektiv till vettiga begagnatpriser.

Om du byter ut D40 mot en modernare (men fortfarande begagnad) kamera som D90 eller D7000 får du ett rejält skutt i sensorprestanda för väldigt lite pengar och ett litet skutt i autofokusprestanda. Byter du till en D7100 eller D7200 får du ett rejält skutt i bägge till ett lite högre pris. Eller så byter du tillverkare och satsar på Canons 7D, både första 7D och 7D II finns ju ute begagnade nu.

Objektiv, tja, det har kommit upp en del förslag redan. Om du skaffar en Nikon-kamera till henne kanske ni rent av kan dela på ett AF-S 300 PF, nu är ju de är än så länge sällsynta begagnade och rätt dyra nya, men drömma kan man ju alltid - mindre och lättare 300 får du leta efter, och skarpt är det. Men det går att hitta gamla AF-S 300/4 begagnat för 5000-8000 kr. Du kanske kan skaffa ett sådant och låna ut din 18-300 till mor din? :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Självklart kan hon fota fågel med 300mm och inte minst på aps- C hus. Både Nikon och Canon har bra 70-300 zoomar med effektiv bildstabilisering. Canonlinsen har f 4-5.6 och Nikon 4.5-5.6. Canonvarianten har jag själv ägt och den presterar riktigt bra sett till priset. Jag betalade 2000kr för min begagnad. Mitt första inlägg handlar om maxprestanda vid fågelfoto när budgeten är begränsad till 8000kr :).

Jag är lite osäker dock på hur bra dessa objektiv är för de mer högupplösta aps-C sensorerna. Fungerade dock fint på min dåvarande 50d med 15mp.
 

MarkusH1

Ny medlem
Tackar för alla bra svar!

Jag är givetvis medveten om att det är en fråga som kanske inte har ett svar eftersom det är baserat på önskningar, och det kanske krävs en riktigt dyr kamera för att uppfylla allt det. Ska kika lite mer på begagnade lösningar, kanske finns något gött ute nu.

Hon skulle kunna lägga 5500 på en kompaktkamera men jag är orolig för att hon inte skulle vara nöjd med det köpet särskilt länge...
 

djungel

Aktiv medlem
Att byta från en systemkamera till en kompaktkamera för att fotografera fågel är minst sagt helt fel.

För lite pengar (ca 2000 kr) kan man byta upp sig från D40 till en D5100 som är enkel men ändå mycket bättre än D40. För drygt 4000 en D7100 som är riktigt bra.
För en tusenlapp kan man byta upp sig till 55-300 och max 2000 kr för 70-300.
Alla priser räknat på begagnat.

Hade vikten inte varit så avgörande hade jag tipsat om andra lösningar.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag ska strax lägga upp min Nikon D7000 och bl.a. Nikons 70-300 på Fotosidans annonsforum......kom liksom bara på det...😉
 
ANNONS