Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger off i kameran? (5D mkIV)

Produkter
(logga in för att koppla)

addew1

Ny medlem
Hej!

Har problem med färgerna i min 5D och kommer inte fram till vad det beror på. Jag har provat att köra med olika vitbalanser men det har inte hjälpt. Kör även med färgrymden adobe RGB. Det är framförallt den röda färgen som är ganska off. Några förslag?

Den första bilden är direkt ur kameran medan den andra har fått sig en behandling av vitbalans.
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bara en gissning från min sida, men bilden ser ut att vara tagen i gult kvällsljus. Om man belyser rött med gult så kan det nog se lite tamt ut. Det är inte allt ljus som går att vitbalansera fullt ut.
 

addew1

Ny medlem
Ja du har rätt i att den är tagen i ganska gult kvällsljus. Så för att illustrera att det även sker mitt på dagen så skickar jag in en till bild där det inte är lika uppenbart men syns ändå.

För att färgen ska bli sanningsenlig måste mättnaden för röd gå upp till +100.
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej!

Har problem med färgerna i min 5D och kommer inte fram till vad det beror på. Jag har provat att köra med olika vitbalanser men det har inte hjälpt. Kör även med färgrymden adobe RGB. Det är framförallt den röda färgen som är ganska off. Några förslag?

Den första bilden är direkt ur kameran medan den andra har fått sig en behandling av vitbalans.
Kör du JPG och aRGB?
Har du mjukvara som kan läsa av och visa denna färgrymd?
Prova sRGB och se ifall du får samma problem.

/stefan
 

revox

Aktiv medlem
Jag hade lite problem med färgerna när jag importerade råfilerna från 5d4 till lightroom. Just rött såg mysko ut...
Det löste sig dock när jag bytte profil i lightroom från "adobe standard" till "camera neutral" (ligger under kamerakalibrering längst ned i framkallnings"modulen")

Jag har allmänt dålig koll på profiler, så svaret ovan kanske är helt galet... :)
 

addew1

Ny medlem
Glömde nämna det men jag fotar i RAW och importerar med Lightroom. Tack för tipset Revox ska prova det! För detta är minst sagt irriterande. Ser inte färgmässigt konstigt ut på skärmen i kameran.
 

AFJ

Aktiv medlem
Glömde nämna det men jag fotar i RAW och importerar med Lightroom. Tack för tipset Revox ska prova det! För detta är minst sagt irriterande. Ser inte färgmässigt konstigt ut på skärmen i kameran.
Det spelar ingen roll för Lightroom om du har sRGB eller AdobeRGB inställd in kameran. Den inställningen är främst till för om du fotar i JPG. Den bild du ser på kamerans display är en "preview" JPG (som påverkas av sRGB/AdobeRGB inställningen om jag minns rätt) och kommer inte vara lika med det som du sedan ser i LR.

Jag tycker absolut du skall prova en annan profil i Lighroom under "Camera Calibration". Jag tycker Adobe standard ser rätt illa ut och har ställt om default så att jag använder Camera Standard på min 5Dmk4 (och alla andra Canon-kameror jag använder). Just röda färger är nog de som påverkas allra mest av vald profil.
 

addew1

Ny medlem
Det spelar ingen roll för Lightroom om du har sRGB eller AdobeRGB inställd in kameran. Den inställningen är främst till för om du fotar i JPG. Den bild du ser på kamerans display är en "preview" JPG (som påverkas av sRGB/AdobeRGB inställningen om jag minns rätt) och kommer inte vara lika med det som du sedan ser i LR.

Jag tycker absolut du skall prova en annan profil i Lighroom under "Camera Calibration". Jag tycker Adobe standard ser rätt illa ut och har ställt om default så att jag använder Camera Standard på min 5Dmk4 (och alla andra Canon-kameror jag använder). Just röda färger är nog de som påverkas allra mest av vald profil.
Jag vill tacka för infon både från dig och från Revox som löste problemet. Man lär sig något nytt varje dag. Tack så mycket! :)
 
ANNONS