Annons

Hobbyfotograf Kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej.

Jag är i ett dilemma.

Jag redigerar på en HP Spectre XT laptop. Skärmen är en tn-panel på 1 366 x 768 bildpunkter och har ovanligt snäv betraktningsvinkel. Just nu har jag kopplat in datorn till en TV som jag försökt "kalibrera" med ögat efter testbilder från Crimson.

Nu sneglar jag på en kalibrator. Tittar främst på Spyder express. Är det värt att kalibrera min ovan laptop?

Fråga nummer två är huruvida det är värt att köpa en extern skärm och använda. Jag är både student och amatör så jag vill helst minimera utgifterna.

/Mathias
 

revox

Aktiv medlem
Jag har försökt kalibrera ett par "dåliga" skärmar och jag har inte lyckats få det bra, så jag tror inte det är värt att köpa en kalibrator för att kalibrera en laptopskärm med tn-panel.

Tror att det vore vettigast att försöka få tag i någon bättre extern skärm, sen komplettera med en kalibrator. Blir ju dyrare förstås... även om det nog finns hyffsat billiga och bra skärmar idag.

Jag har ingen koll på hur bra färger en tv brukar ha, gissningsvis har det ganska stor spridning mellan olika modeller.
 
ANNONS