Annons

Objektivpåse? Behövs eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikasmed

Aktiv medlem
Ska under resan frakta ett extra objektiv som reserv till mitt nyinköpta begagnade. Kom just ingen s.k. objektivpåse med utan bara en plastpåse och så kartongen men den är ju lite bulkig.

Hur nödvändigt är det med objektivpåse? Om jag mölar ner den i min kameraväska blir det nog lite trångt, och nån större kameraväska tror jag inte går ner i ryggsäcken.

Ska man satsa på en objektivpåse? I så fall, har ni några rekommendationer?

Objektivet är dimensionerat till 70 diameter x 90 längd om jag inte minns fel.
 

gunte

Aktiv medlem
På Ebay finns Neoprenpåsar med dragband till väldigt små pengar.
Både helsvarta och en del med snyggt foder I.
Bara kolla storleken och köp...
Mv/G
 

revox

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt någon objektivpåse.
Vanligtvis har jag objektiven i fotoväskans fack, men om jag behöver ha lösa objektiv i någon annan väska brukar jag stoppa dom i någon lite tjockare strumpa eller liknande.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt någon objektivpåse.
Vanligtvis har jag objektiven i fotoväskans fack, men om jag behöver ha lösa objektiv i någon annan väska brukar jag stoppa dom i någon lite tjockare strumpa eller liknande.
Det drar inte i en massa damm och skit i objektivet? Eller använder du nån speciell strumpa? Typ bomull eller syntet eller nått?
 

revox

Aktiv medlem
Det drar inte i en massa damm och skit i objektivet? Eller använder du nån speciell strumpa? Typ bomull eller syntet eller nått?
Vill man ha en dammfri miljö är nog mitt tips inte så bra :)

Ville mest svara på frågan om objektivpåse är nödvändig. För mig har det inte varit det då jag inte haft problem med damm eller något annat trots ibland ganska omild behandling. Men det kan ju också bero på tur eller att mina objektiv kanske är ganska täta.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Vill man ha en dammfri miljö är nog mitt tips inte så bra :)

Ville mest svara på frågan om objektivpåse är nödvändig. För mig har det inte varit det då jag inte haft problem med damm eller något annat trots ibland ganska omild behandling. Men det kan ju också bero på tur eller att mina objektiv kanske är ganska täta.
Såpass :) Jag har just inga vädertätade objektiv, mest billigare varianter. Men vill ju vårda dem väl för det.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Låt objektivet ligga i väskan, fickan eller var helst det får plats. Massa påsar i påsar är bara ett onödigt sätt att packa in grejerna så att de aldrig blir använda.

Lika onödigt som alla möjliga never ready väskor som känns som en bra idé men egentligen är helt onödigt.
 

gunte

Aktiv medlem
Låt objektivet ligga i väskan, fickan eller var helst det får plats. Massa påsar i påsar är bara ett onödigt sätt att packa in grejerna så att de aldrig blir använda.

Lika onödigt som alla möjliga never ready väskor som känns som en bra idé men egentligen är helt onödigt.
Rätt onödigt svar....den påse jag rekommenderar skyddar bra om man vill ha ett extra objektiv I jackfickan t.ex och inte bli sönderskavt mot annat som ligger där, nycklar, mynt mm. Skyddar dessutom mot småludd
och annat skräp.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur nödvändigt är det med objektivpåse? Om jag mölar ner den i min kameraväska blir det nog lite trångt, och nån större kameraväska tror jag inte går ner i ryggsäcken.
Jag skulle rekommendera en större kameraväska, eller ännu hellre en kameraryggsäck, och då en som går att kombinera med att ha annat än kameragrejer i. Det finns en hel del kameraryggsäckar som är avdelade så att man har kameragrejer i nedre halvan och annat i den övre (med separata åtkomster).

Om du ändå tycker att du måste förvara objektivet "löst" så är det nog en mycket bra idé med en vadderad påse.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det drar inte i en massa damm och skit i objektivet? Eller använder du nån speciell strumpa? Typ bomull eller syntet eller nått?
Nä, det brukar inte komma in skit i objektivet för att man har dem i strumpor. Man har ju givetvis både bakre och främre lock på och så länge man inte zoomar eller fokuserar med objektivet så drar det inte heller in någon luft utifrån.
 

erikasmed

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en större kameraväska, eller ännu hellre en kameraryggsäck, och då en som går att kombinera med att ha annat än kameragrejer i. Det finns en hel del kameraryggsäckar som är avdelade så att man har kameragrejer i nedre halvan och annat i den övre (med separata åtkomster).

Om du ändå tycker att du måste förvara objektivet "löst" så är det nog en mycket bra idé med en vadderad påse.
Just den här gången är det lite för bökigt med att få med en större kameraväska. Eftersom jag reser i stort sett backpack, så har jag en ryggsäck med ombyte och annat nödvändigt. Nu finns ju tvättmaskin i stort sett överallt jag ska men det är just flygresan som är bökigast i och med begränsat utrymme...

Hittade nån variant som såg ut så här, typ vadderat
https://www.teknikproffset.se/PartnerFiles/Teknikproffset/images/products/38-2332.jpg

och en sån här
https://www.teknikproffset.se/PartnerFiles/Teknikproffset/images/products/38-2333.jpg

Just nu ligger objektivet i sin originalpåse i en raggsocka. Tycker den funkar bra så här långt även om kamerabatteriet ligger på ladd nu så inte kunnat skjuta än... (dessutom är det bäcksvart ute).
 

larjo

Aktiv medlem
Hur nödvändigt är det med objektivpåse? Om jag mölar ner den i min kameraväska blir det nog lite trångt, och nån större kameraväska tror jag inte går ner i ryggsäcken.
I kameraväskan för behöver du ingen objektivpåse för objektiven. Behövs det då är kameraväskan felpackad. Jag använder objektivpåse när jag har objektiven löst i en vanlig rygga.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Funkar väl med en enkel plastpåse, typ 3L fryspåse.
Så hålls det torrt vilket bör vara näst största problemet utrustningen kan få.
 

snap01

Aktiv medlem
Om du har en riktig kameraryggsäck behövs egentöligen ingen påse du anpassar facken i den till dina objektiv. Om du tex inte har en bra fotoväska så tycker jag att en objektiv väska är bra dels skyddar den objektiven samt jag kör mycket med sådana väskor när jag kör med fast optik för jag sätter dom i livremmen o kan lätt byta objektiv utan att öppna väskan/ryggan etc. Dom flesta objektiv kommer med väskor tex sigmas Art serie har riktigt bra sådana till sina objektiv annars finns det många olika att köpa.

Jag köpte på mig ett gäng i bangkok för billiga pengar. Exempel på väska
http://www.hegethorns.se/Meny/Vaskor/Specialvaskor/Objektivvaskor/Lowepro_Lens_Case_7_x_8_cm?id=056035369773
 

erikasmed

Aktiv medlem
Som sagt. Objektivet och kameran med det andra objektivet på går inte ner i kameraväskan. Köper jag en större kameraväska så får jag inte plats med annat i ryggsäcken. Får just bara ha ett handbagage och en mindre väska, typ handväska, mindre kameraväska, osv, ombord. Vill ju ogärna lägga objektiv och grejor i resväskan ... :O

Så det kommer innebära att ett objektiv ligger löst i ordinarie ryggsäck, som jag har som handbagage.

Nu kommer jag tveksamt att ha fram kameran under själva flygresan (nattflygning), men kommer resa runt i kanske två-tre dagar utan resväska och då är ju utrymme något begränsat...

Bubbelplast kanske skulle vara något. Som sagt. Nu ligger den i en plastpåse i en typ raggsocka. Men det är ju klart om det går att ha den lättillgänglig i nån karbinhake (inte billig plast kanske, otrevligt om den lossnar...)...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag ser objektivpåsar som ett slags skavskydd. Har man väska med mjuka väggar behövs de inte men jag har ibland en massa andra prylar i samma väska som kan skava under resan. Väl framme vid hotellet kan man plocka ur och omfördela prylarna.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Logik

Om det nu kan vara till någon hjälp:
När min son var fem år och vi passerade köksredskapen på ICA blev han förtjust i en äggklocka och sa "Den här måste vi köpa."

Jag svarade "Vi behöver ingen sån" och fick svaret "Men varför finns den då!"

Så jag antar att om det finns, så behövs det. -Men kanske inte för alla.
 
ANNONS