Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag tror att Richard menade att man skulle använda "Live View" på Canon-kameran.
Jo, jag förstod det efter ett tag och tog bort text om att man är blind och att det är utan exponeringsmätning och AF. I det fallet funkar ju Canon-kameran som en spegellös, men med bara skärm och ingen EVF. Canons DPAF funkar verkligen bra.

Trots det så är specarna på A9 betydligt vassare och jag tycker inte det är en minimal skillnad. Vi får väl se den närmaste tiden när kameran är använd i verkligheten hur bra det funkar i praktiken.

Att rå på Canons och Nikons toppmodeller är inte så lätt. De är otroligt förfinade konstruktioner och väl beprövade, så det kommer nog finnas kvar situationer där den tekniken fortfarande är överlägsen när det gäller ett pålitligt verktyg som levererar varje gång i kritiska fotosituationer.

(Och upplösningen är cirka 9% högre på Sonykameran; upplösning är ett linjärt mått).
Jag förstår hur du resonerar och visst är det så när det gäller bildupplevelsen.

I den här kontexten med antal fps så är den påverkande faktorn vilken informationsmängd som 20 gånger per sekund ska läsas ut från sensorn till buffert, bearbetas och skrivas till lagringsmedia.

A9 löser upp den infångade bilden i 24 miljoner pixlar medan 1DX II bara har en upplösning på 20 miljoner pixlar (ungefär). Det är 25% mer information som ska processas 20 gånger i sekunden istället för 16.


/Mats
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Något så stort steg har inte skett tidigare i generationsväxlingarna mellan Canon och nikons toppmodeller.
Skruva ner övertonerna och kom ner på jorden. Sony A9 är ett steg framåt och väldigt intressant, men det är evolution och inte ett paradigmskifte.

Generationsväxlingen mellan Canon F-1 new och Canon EOS-1 är det extremaste jag känner till. Det steget gick från helmekanisk och manuellt fokuserad kamera till en full-automatisk med en autofokusstandard som används än idag.

Skillnaden mellan Nikon F3 och F4 är nästan lika extrem.

Skillnaden mellan Eos 1V och 1D är också enorm, från analogt till digitalt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jo, jag förstod det efter ett tag och tog bort text om att man är blind och att det är utan exponeringsmätning och AF. I det fallet funkar ju Canon-kameran som en spegellös, men med bara skärm och ingen EVF. Canons DPAF funkar verkligen bra.

Trots det så är specarna på A9 betydligt vassare och jag tycker inte det är en minimal skillnad. Vi får väl se den närmaste tiden när kameran är använd i verkligheten hur bra det funkar i praktiken.

Att rå på Canons och Nikons toppmodeller är inte så lätt. De är otroligt förfinade konstruktioner och väl beprövade, så det kommer nog finnas kvar situationer där den tekniken fortfarande är överlägsen när det gäller ett pålitligt verktyg som levererar varje gång i kritiska fotosituationer.



Jag förstår hur du resonerar och visst är det så när det gäller bildupplevelsen.

I den här kontexten med antal fps så är den påverkande faktorn vilken informationsmängd som 20 gånger per sekund ska läsas ut från sensorn till buffert, bearbetas och skrivas till lagringsmedia.

A9 löser upp den infångade bilden i 24 miljoner pixlar medan 1DX II bara har en upplösning på 20 miljoner pixlar (ungefär). Det är 25% mer information som ska processas 20 gånger i sekunden istället för 16.


/Mats
Jag uttryckte mig kanske otydligt: Vad jag menade var just detta, att 1dx ii i LiveView inte är helt väsensskilt från A9:s specar, även om de ser fantastiska ut.

Om Canon vill så har de all teknik som behövs för att göra en fantastisk FF-spegellös, men de har väl aldrig känt sig på allvar hotade inom detta segment, tidigare, men nu borde de ju göra det.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om Canon vill så har de all teknik som behövs för att göra en fantastisk FF-spegellös, men de har väl aldrig känt sig på allvar hotade inom detta segment, tidigare, men nu borde de ju göra det.
Jag är övertygad om att Canon och Nikon mycket väl inser att spegeln är en bregränsande faktor. De har ju lagt ner miljoner på att minska nackdelarna med att en spegel blockerar autofokussensorn under exponeringen.

Men teknikskiften i proffssegmentet tar tid eftersom kraven är enorma. Antagligen kommer Canon och Nikon att bygga underifrån för att finjustera tekniken och med tiden kommer det säkert finnas spegelfritt och spegelreflex parallellt tills spegelfritt helt anses överlägset.

Båda Canon och Sony jobbar med att ta fram snabba sensorer med global slutare. Sådana sensorer har flera fördelar för blixtfotografering, autofokus, ljudnivå, video, serietagning mm. En spegelfri kamera med global slutare kan bli grymt snabb, oavsett om det är en Canon, Nikon eller Sony.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att Canon och Nikon mycket väl inser att spegeln är en bregränsande faktor. De har ju lagt ner miljoner på att minska nackdelarna med att en spegel blockerar autofokussensorn under exponeringen.

Men teknikskiften i proffssegmentet tar tid eftersom kraven är enorma. Antagligen kommer Canon och Nikon att bygga underifrån för att finjustera tekniken och med tiden kommer det säkert finnas spegelfritt och spegelreflex parallellt tills spegelfritt helt anses överlägset.

Båda Canon och Sony jobbar med att ta fram snabba sensorer med global slutare. Sådana sensorer har flera fördelar för blixtfotografering, autofokus, ljudnivå, video, serietagning mm. En spegelfri kamera med global slutare kan bli grymt snabb, oavsett om det är en Canon, Nikon eller Sony.
Visst, det som jag kan se när det gäller Canon är att de redan har många modeller i produktion med dual pixel AF, M5 plus lösa EVFs etc, så de har redan produktionsmogen teknik, så om de vill behöver de inte invänta t.ex. nya sensorer av den typen.
 

revox

Aktiv medlem
Verkar vara en intressant kamera! Blir kul att se hur bra AF är.
Men även om AF är exemplariskt bra så tror jag det är ett problem med ergonomin om man som sportfotograf skall gå över från canon/nikon till denna. Det lilla kantiga huset borde inte funka så bra i kombination med stora telen.

Själv var jag nära att köpa en A7r2 men det föll på att jag inte gillade att hålla i den och hitta knappar/rattar.
Men det kanske är en vanesak?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst, det som jag kan se när det gäller Canon är att de redan har många modeller i produktion med dual pixel AF, M5 plus lösa EVFs etc, så de har redan produktionsmogen teknik, så om de vill behöver de inte invänta t.ex. nya sensorer av den typen.
Nja. Till professionell AF-prestanda som är bättre än 1D X Mark II med optisk sökare är det en bit kvar. Och då krävs med all sannolikhet snabbare utläsning av sensorn än idag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
A9 löser upp den infångade bilden i 24 miljoner pixlar medan 1DX II bara har en upplösning på 20 miljoner pixlar (ungefär). Det är 25% mer information som ska processas 20 gånger i sekunden istället för 16.
Canon 1D X Mark II har 40 miljoner pixlar som senare i processen slås ihop till 20 megapixels bildfiler. Det är därför det heter Dual Pixel AF.

Sony uppger att de har 693 fasdetekterade AF-punkter. Canon har 32 miljoner fasdetekterande pixlar (80 procent av 40 miljoner). Det blir en del data.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg att A9 ännu har kvar A7RII slutaren som bara klarar 5bps. Tydligen används den för max blixtsynktid på 1/250sek. Denna leder till en del vibrationer och slits förstås liksom alla mekaniska delar. Då undrar man om det finns begränsningar som införs av den elektroniska slutaren även om det nu inte är så mycket av rolling shutter som förr. T ex kan detta vara DR som blir bättre med den mekaniska slutaren. I det fallet kanske landskapsfotografer hellre håller sig till mekanisk slutare och då erbjuder kameran inte mycket över A7RII och har lite lägre öpplösning. Skulle gärna se analys av bilder, en tagen med mekanisk och en med elektronisk slutare. Presstexten var lite tyst om detta med att kameran ännu har kvar en mekanisk slutare.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Skruva ner övertonerna och kom ner på jorden. ..
Suck.

Nä, det är inga övertoner och jag är ingen hejarklack för varer sig det ena märket eller det andra. Bryr mig inte hur de olika tillverkarna lyckas i konkurrensen med varandra och använder själv kameror av lite olika märken vartefter det passar mig. (Har nu en Sony A6500 och en Canon 80D. Har haft Nikon tidigare osv.)

Det är helt korrekt att ökningen i fps mm. är större än de varit i alla generationsväxlingar hos Canon och Nikon, 1DX-1DXII D4->D5 osv.
Enkel simpel fakta.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Canon 1D X Mark II har 40 miljoner pixlar som senare i processen slås ihop till 20 megapixels bildfiler. Det är därför det heter Dual Pixel AF.

Sony uppger att de har 693 fasdetekterade AF-punkter. Canon har 32 miljoner fasdetekterande pixlar (80 procent av 40 miljoner). Det blir en del data.
Njae, så är det väl inte riktigt (?)
Sensorn har inga "pixlar", den har ljusinfångande sensels som sedan i raw-konverteringens bayer-process förvandlas till pixlar.

DPAF är ett varumärke och hur klatschigt det än är så kan man inte lita på att sådana coola namn är tekniskt korrekta.

Mycket information som ska behandlas under kort tid är det såklart oavsett kamera. Möjligt att Canons rådata från sensorn innehåller mer information, men i slutändan är det mer data som ska skrivas till lagring på Sony-kameran.

Hursomhelst så är det kanske ingen jättestor skillnad och Sonyn är ju ett år nyare med allt vad det innebär av snabbare elektronik. Nästa gång när en annan tillverkare släpper en modell så har de den vassaste processorn osv.


/Mats
 

rronnbac

Aktiv medlem
Njae, så är det väl inte riktigt (?)
Sensorn har inga "pixlar", den har ljusinfångande sensels som sedan i raw-konverteringens bayer-process förvandlas till pixlar.

DPAF är ett varumärke och hur klatschigt det än är så kan man inte lita på att sådana coola namn är tekniskt korrekta.

Mycket information som ska behandlas under kort tid är det såklart oavsett kamera. Möjligt att Canons rådata från sensorn innehåller mer information, men i slutändan är det mer data som ska skrivas till lagring på Sony-kameran.

Hursomhelst så är det kanske ingen jättestor skillnad och Sonyn är ju ett år nyare med allt vad det innebär av snabbare elektronik. Nästa gång när en annan tillverkare släpper en modell så har de den vassaste processorn osv.


/Mats
Jag läste någon/såg i någon av de som hade klämt och känt att AF kändes ungefär som i Sony A6500, om det nu stämmer så har du ju som har både 80D och A6500 en möjlighet att bilda dig en uppfattning hur de olika teknikerna och implementationen står sig mot varandra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är helt korrekt att ökningen i fps mm. är större än de varit i alla generationsväxlingar hos Canon och Nikon, 1DX-1DXII D4->D5 osv.
Enkel simpel fakta.
Jag tolkade dig som att du pratade om generationsväxlingar i stort.

Eftersom A9 inte är Sonys första proffsmodell blir det ju svårt att jämföra med något tidigare. Det är väl närmare till hands och jämföra med andra kameror i samma segment?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mycket information som ska behandlas under kort tid är det såklart oavsett kamera. Möjligt att Canons rådata från sensorn innehåller mer information, men i slutändan är det mer data som ska skrivas till lagring på Sony-kameran.
Skrivhastighet är antagligen inte samma flaskhals som processorhastighet. Canon 1D X Mark II har det tuffast när den ska skriva 800 Mbit/s 4K-video. Det är då den kräver CFast-kort.

Hursomhelst så är det kanske ingen jättestor skillnad och Sonyn är ju ett år nyare med allt vad det innebär av snabbare elektronik. Nästa gång när en annan tillverkare släpper en modell så har de den vassaste processorn osv.
När det gäller processorer och en hel del andra elektronikkomponenter är kameratillverkarna i händerna på underleverantörernas utveckling. Därav att prestanda kan blir rätt lika.
 

PerKr

Aktiv medlem
Det är 25% snabbare och då med kontinuerlig exponeringsmätning och följande AF som täcker nästan hela bildytan med kontinuerlig flickerfri sökarbild (även i mörker då en DSLR inte går att se i även med spegeln nere). Dessutom är upplösningen 20% högre. Och dessutom helt tyst!

Detta jämfört med Canons absoluta toppmodell.

Jo, det ÄR faktiskt halsbrytande.

Något så stort steg har inte skett tidigare i generationsväxlingarna mellan Canon och nikons toppmodeller.

/Mats
När Nikon D2h och Canon 1Dmk2 släpptes hade canon dubbla upplösningen med samma bildfrekvens. Nikon överlevde ändå. Samma nu, det här slår inte undan benen på Canon (Nikon har jag dålig koll på) även om det kan få en del att tycka att Sony är lite intressantare än tidigare.

Hur ska Canon kontra? Tja, en spegellös variant av 1D med evf skulle kunna vara ett sätt. Som någon sa, de har all teknik som behövs för att göra en sådan. Vi har ingen aning om vad de har i pipelinen just nu men vi kan nog vara säkra på att de inte bara ryckte på axlarna varken åt Sonys SLT-modeller eller A7-serien utan att de kontinuerligt utvärderar olika alternativ och att de har en plan för vad de ska göra om en konkurrent släpper något som hotar deras position, om de måste ta ett större kliv framåt än vad de har gjort tidigare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag applåderar Sony för att de driver på utvecklingen, men, fäll upp spegeln på en Canon DX1 ii och du har 16 bilder per sekund med utmärkt AF, skillnaden är ju inte halsbrytande.

Att Sony först nu fått till en ergonomi och reglage som verkar kunna fungera är inget att applådera, de har ju bara fixat ett antal brister.

Samma med RAW-buffer, batterigrepp etc, det är inte så himla nytt.

MEN, den här kameran är intressant därför att den verkar ha få av de svaga punkter som Sony FF haft och att den, på pappret skulle kunna klara otroligt många situationer väldigt väl.
Mja.. den har fått ett fint reglage till vänster också, så den ser nästan ut som en Fuji kamera. och trevligt med greppförlängaren som tillkommit som tillbehör.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
När Nikon D2h och Canon 1Dmk2 släpptes hade canon dubbla upplösningen med samma bildfrekvens. Nikon överlevde ändå. Samma nu, det här slår inte undan benen på Canon (Nikon har jag dålig koll på) även om det kan få en del att tycka att Sony är lite intressantare än tidigare.
Självklart. Sony A9 hotar inte Nikons och Canons försäljning av sina toppmodeller 1DXII resp. D5 på något sätt. Det är ju trots allt olika kameror som har olika styrkor och svagheter.

Sony har ljusår kvar att gå för att ta sig in på den här marknaden.

Deras nyaste tele, 100-400/4,5-5,6 t.ex. Vad tusan är det för ett skämt? Knappast nåt som spelar i samma liga som Canon EF 600/4 L IS II USM t.ex.


Hur ska Canon kontra?
De behöver inte kontra.

Trovärdighet byggs under lång tid. Sony har en historia av att inte vara en tillverkare att lita på med olika hugskott hit&dit.

A9 verkar iofs lovande, men de har mycket kvar att bevisa innan de kan tas på allvar för kritiska tillämpningar.

En och annan proffsfotograf kommer nog att använda t.ex. Sony A9 som komplement till vissa uppgifter dock.

När det gäller Canon så är de lite sävliga och konservativa och de ligger lite efter Sony när det gäller utveckling av sensorer, men de är konsekventa och har levererat stabila lösningar under lång tid.

Jämförelser mellan märken kan man göra och det är lite kul. Man kan konstatera att Sony med A9 verkar ha fått till en fantastisk produkt som mäter sig med och på vissa delar överträffar konkurrenterna, men det är knappast något som kommer att få stora skaror av fotografer att byta system.


Sony A9 är superintressant tycker jag och verkar vara en kamera som skulle passa mig personligen alldees perfekt. Tyvärr är det lite för mycket pengar för mig i dagsläget och jag har inte riktigt samma utrymme för att ängna mig åt foto på samma sätt som tidigare, men sånt kan ändras... :)

Det är lite tråkigt att såna här diskussioner leder till den här "tävlingen" mellan märken och olika läger tycker jag. De olika tillverkarna har sina strategier och profilerar sig med sina produkter på olika sätt och har sina egna kunder som gillar det.

Specar på papper och pressvisningar är en sak. Den subjektiva upplevelsen hur kameran funka är en annan och kan vara ytterst personlig.

Jag har t.ex. en Sony A6500 och en Canon 80 D. Båda är lanserade ungefär samtidigt och ligger i ungefär samma prisklass och har liknande specar, men är helt olika kameror med sina för och nackdelar.

Har tidigare haft några Nikon-kameror och jag är lite mer inkörda på dem och har föredragit dem framför Canon, men köpte ändå en Canon för att det är bättre kompatibilitet mellan de objektiven och Sony-kameran. Jag har några objektiv till Canon och en Sigma adapter och en special Aputure DEC-adapter för filmning så att jag kan använda objektiven också på Sony.

På papperet ska Sony vara lite vassare, men min upplevelse är inte riktigt så. AF-systemet på Canon-kameran med optisk sökare vid stillbildsfoto tycker jag känns mycket distinktare. Kanske subjektivt och att jag ändå är obotlig "SLR-människa" som gillar det distinkta avtrycket :)

Har ett Sigma teleobjektiv, 150-60mm F5.0-6,3 och en tillhörande 1,4X Teleconverter. Det fungerar helt klockrent på Canon-kameran och AF sitter som en smäck även med teleconvertern. Det är otroligt imponerande tycker jag för en såpass förhållandevis enkel och billig kamera som 80D.

AF med teleobjektivet och MC-11 fungerar hjälpligt på Sony-kameran. Med teleconverter inte alls.

AF vid filmning har jag i princip slutat att använda. Har tidigare trott att det är vettigt och har försökt få till det, men det är ofrånkomligt att man får omfokuseringar i filmen vilket blir skitfult. Betydligt då att något är lite ur fokus en stund och lugnt kommer rätt än de här hoppen som blir vid AF.

PDAF på Canon med pekskärmen funkar alldeles perfekt.
Trodde att det skulle vara precis samma på Sony när jag uppgraderade från A6300 till A6500 mycket just för att få pekskärmen.

Kan dock konstatera att det är stor skillnad på pekskärmarna. Canons är väldigt mycket bättre. På Sonyn måste man trycka ganska hårt och den verkar inte "ta" varje gång, utan man får göra omtag när man ska använda den för att välja fokuspunkt.

Så att ha både en traditionell DSLR och en spegellös tycker jag är perfekt. De är bra på olika saker.

För stillbildsfoto och speciellt med teleobjektiv så är Canon-kameran överlägsen och den kan inte ersättas av den lilla.

För filmning är dock Sony förstahandsvalet för mig. Dels beroende på att den har 4K, men också av andra skäl. Speciellt med DEC-adaptern och Sigma 18-35/1,8.

Att ha som ta-med-kamera är Sonyn överlägsen. Det är alltid den som är med på resor och när man har en kamera med sig, men huvudsyftet inte är att fotografera. Särskilt med favvo-objektivet 35/1,8OSS och allroundzoomen 18-105/4PZ.

Kan tänka mig att andra med mer ambitioner och större budget gör likadant, men istället för en A6500 och en 80D kanske har en Sony A9 och en Canon 1DXII.

Ska bli spännande att se mer om A9. Hoppas att Sony gjort rätt den här gången utan att klanta sig med någon irriterande diskvalificerande detalj som de gjort så många gånger tidigare.

Den nya sensorn verkar ju väldigt bra, men någon revolution är det dock inte. Det där med att den skulle ha typ ingen rolling shutter stämmer inte. Jag såg en video där det tydligt visas att också A9 uppvisar den effekten. Dock inte lika hårresande mycket som A7S och även mindre än APS-C kamerorna som min A6500.


/Mats
 
ANNONS