Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nitrous

Medlem
Tänkte jag skulle investera i ett par studioblixtar men behöva lite hjälp. Användningen kommer vara helt amatörmässig och primärt användas för att fota mina barn.
Har fått rådet att välja Elinchrom då dessa håller hög kvalité och har bra tillgång till reservdelar.

Jag har kollat på http://www.mattssonsfoto.se/studiofotografering/studioblixtar/elinchrom-d-lite-4-it-to-go-set

Och https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20847

Den ena är på 400Ws och den andra på 100Ws. Är 100Ws tillräckligt

Egentligen tycker jag att priset är lite i överkant för min användning. Hur är det med kvalitén på blixtar från andra tillverkare som dörr ,kaffebrus eller Quadralite?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Elinchrome är bra.

De maxststyrkan som räknas, RX 4 lägsta effekt om 24 Ws och One har 6 Ws. Om du måste ha blixtarna mycket nära objektet te x i trånga utrymmen så kan det vara svårt att komma ned i tillräckligt låg effekt. Svår avvägning där, jag har bara en ONE blixt som jag använder som upplättning.

One är en lite enklare blixt. Verkar lite konstigt att de säljer RX 4 till samma pris som one, ett bra pris i så fall.

Hur det är med de billigare blixtarna kan jag inte svara på, har endast använt elinchrome.
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle investera i ett par studioblixtar men behöva lite hjälp. Användningen kommer vara helt amatörmässig och primärt användas för att fota mina barn.
Har fått rådet att välja Elinchrom då dessa håller hög kvalité och har bra tillgång till reservdelar.

Jag har kollat på http://www.mattssonsfoto.se/studiofotografering/studioblixtar/elinchrom-d-lite-4-it-to-go-set

Och https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20847

Den ena är på 400Ws och den andra på 100Ws. Är 100Ws tillräckligt

Egentligen tycker jag att priset är lite i överkant för min användning. Hur är det med kvalitén på blixtar från andra tillverkare som dörr ,kaffebrus eller Quadralite?
Elinchrom är klart värd pengarna har själv haft RX600 to go, men själv i de billigare sätt för du bra kvalitet.

Jag köpte ett billigt sätt av okänt märke på cyperphoto för några år sedan och det kan jag inte rekommendera.

Men har jag läst bra test av Quadralite batteri blixtar på cyperphotos hemsida
 

gamleJ

Aktiv medlem
Din ena länk går till ett gammalt set av D-lite 4 it. D-lite rx4 heter de blixtarna idag. Den stora skillnaden är att du kan ändra effekt på blixten från sändaren i nya setet. Du får upp i runt 8500kr för dessa.

Rx one räcker för det mesta. De ger ungefär dubbla styrkan jämfört med en kraftig speedlight. Ljusformarna som ingår är väl avpassade. Vill du längre fram använda lite större softboxar med dubbla diffusions dukar kan det bli lite knappt med 100ws dock. Större bländare eller ökat ISO fixar detta men på bekostnad av skärpedjup eller kvalitet. De är också i minsta laget utomhus om du vill övertrumfa solen. Med detta sagt tror jag ändå att du kommer bli nöjd. Oftast är det i andra änden det brukar bli problem dvs blixtarna ger för mycket ljus även på lägsta effekt. Här är rx one med sina 6ws mycket bättre än D-lite rx4. Märker du längre fram att 100ws inte räcker för dig kan du komplettera med en kraftigare Elinchromblixt som huvudljus.

Lycka till
 

hne

Aktiv medlem
RX One funkar fint även för att fota 4-5 personer. Ska det vara helkropp på 5-6 personer i två rader och 2m octa så kan det bli problem med för låg blixteffekt, men jag har på fem månader med ett RX One To Go-set bara en gång önskat mer effekt och då gick det att kompensera med att sänka alla andra blixtar istället (körde med två speedlights samtidigt).

Jag använder den till att fota familjen, kollegor, kompisar osv.
 

revox

Aktiv medlem
Jag har två Elinchrom D-lite RX2 och jag tycker dom är ganska lagom i energi, ibland när jag skall ha dom för upplättning har jag dock lite problem att jag inte kan sänka tillräckligt.
Men det spelar stor roll t.ex. hur stora softboxar man använder (jag brukar ha två små 60cm på dom blixtarna)

Angående kvalitén på elinchrom är jag nöjd med själva blixtarna, men radiosändaren känns väldigt billig och den missar dessutom att trigga blixtarna ganska ofta vilket är irriterande. Jag använder därför ofta en billig yongnuo för att trigga, den funkar mycket bättre än elinchroms (en anledning att elinchroms inte funkar så bra för mig kan bero på att det finns rätt många wifi-nät där jag bor, så det kan vara kanal/frekvensberoende)

Jag har också en Quantuum 300 Ws från cyberphoto (dom bytte namn till quadralite tror jag, gissar att dom fick problem med dom som heter quantum med ett "u"?).
Den har funkat bra och kan också köras på batteri vilket kan vara kul. Kvaliten på batteriet och kablar/kontakter kanske inte känns jättehög, men blixten och softboxen känns ok (även om softboxen är riktigt jobbig att sätta upp och fälla ihop.... tror t.ex. elinchroms större softboxar är mycket enklare att montera)

Om jag skall bygga ut med fler blixtar blir det förmodligen elinchrom, mycket för att få samma fästen till ljusformarna.
 
ANNONS