Annons

Canon 7D´s inbyggda blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

L-A-S

Medlem
Hej!

Jag har fått ett otrevligt problem med den inbyggda blixten, som inte går att fälla upp, manuellt eller via något program?

När jag försöker trycka på lilla knappen till vänster om objektivet, så händer inget, och när jag är inne i inställningar och vill se om den är aktiverad, så får jag bara info i displayen om att det redan sitter en enhet i blixtskon, och det går inte att göra något?
På alla menyer/bilder i displayen som har med inbyggda blixten, så är blixtsymbol/inställningar nedtonade/avmarkerade, går alltså inte alla ändra på något som har med inbyggda blixten att göra.

Men sätter jag på min externa blixt så fungerar den helt normalt.

Frågan är nu varför den anser att det sitter något i blixtskon fast den är tom?

Är det dags att lämna in eller finns det någon idé eller lösning på detta, kameran har senaste firmware.


/Las
 

revox

Aktiv medlem
Min brorsdotter hade precis samma problem på en 550d. Då var det en liten pinne/brytare som sitter under ett metallbleck under ena kanten av blixtskon som hakat upp sig.
Så kika under kanterna på blixtskon och kolla om det kan vara något liknande på din 7d.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Nu har jag inte full koll på hur det ser ut i 7D, men både i min 550D och 7D mkII så finns det ett bläck i vänstersidan av blixtskon sett från baksidan. Det trycks ner när du monterar en blixt och kortsluter då en punkt. Försök att lyfta upp det med en något lämpligt verktyg.
 

L-A-S

Medlem
Tack för synpunkterna, ska kolla på era förslag, och se om jag kan hitta någon lösning.

Edit: Kollade lite snabbt nu på en gång, och visst hjälpte det att ge dessa bläck lite gymnastik, har inte tänkt så mycket på att dom finns det, men man lär sig alltid nytt, tack för hjälpen, blixten verkar funka nu.
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Det där är ett välkänt problem på äldre EOS'ar.
På just 7D så tror jag att det är extra känsligt att inte bära kameran genom att hålla i den externa blixten.

Undet metallblecket sitter det en liten plastpigg som i sin tur påverkar en strömbrytare inne i kameran. Om den har fastnat så kan man skruva loss metalldelarna i blixtskon och och peta lite på pinnen. Pinnen är dock gjort av relativt mjuk plast, så är man oförsiktig så kommer man istället att deformera pinnen - vilket gör att det fungerar ännu sämre.
 
ANNONS