Annons

Senaste uppdatering av Lightroom (7,3?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Presets som applicerats på tidigare importerade bilder påverkas väl inte? Har diverse egentrimmade varianter av D2Xmode som användes till D300. Vill inte alla gamla bilder ska hamna med adobe standard som preset vid en uppdatering.
Nej, som alltid behåller de sin ursprungsredigering. Precis som när de introducerade nya Process-versioner.
Allt är som förr.

Jag har bestämt för mig att Adobe sagt att det bara är nyimporterade bilder som automatiskt får de nya profilerna, av just det skäl du andrar.
Inte riktat till dig, men är det vanligt att man importerar utan en mall? Jag har importerat med mall hur länge som helst. Ger mig en direkt grund att jobba ifrån och blir därmed snabbjobbat. Denna grund är även den som mina previews baseras på.
Så typ vardagsbilder odyl så behövs oftast inte något att göras utan de är klara för export.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Nej, som alltid behåller de sin ursprungsredigering. Precis som när de introducerade nya Process-versioner.
Allt är som förr.



Inte riktat till dig, men är det vanligt att man importerar utan en mall? Jag har importerat med mall hur länge som helst. Ger mig en direkt grund att jobba ifrån och blir därmed snabbjobbat. Denna grund är även den som mina previews baseras på.
Så typ vardagsbilder odyl så behövs oftast inte något att göras utan de är klara för export.

/Stefan
Jag gör likadant, en "mall" som ligger så nära kamerans jpeg som möjligt med bla CA-borttagning påslaget.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag upplever prestanda som sämre. Importerade ett 50-tal bilder och det mycket lång tid. Har dock inte provat så mycket än. Har i alla fall slagit av grafikaccelerationen för att se om det gör någon skillnad.

Vid uppgraderingen körde jag engelska - men efter uppgradering fick jag svenska och var tvungen att slå tillbaka. Det är möjligt att jag missade något vid installationen men man kan ju tycka att om jag tidigare har kört på engelska så vill jag väl sannolikt fortsätta med det.

Mina egna presets under "User Presets" är oförändrade.

Däremot har det tillkommit en myriad av olika Presets - nu är det totalt 17 (!) olika grupper. Samtliga grupper har engelska namn och de allra flesta presets är på engelska - utom i gruppen "Lgihtroom Presets" - där är det en blandning av engelska och svenska benämningar. Det gruppen innehåller nu ett 30-tal oika presets..

Dessutom har det tillkommit en massa profiler. T ex en mängd olika svartvita. Jag tycker det här blir en aning förvirrande. När är tanken att man skall använda profiler och när presets?
 

stenp

Aktiv medlem
Värdelös uppdatering. Hela maskinen segar ned när previews skapas, i 6.14 går det galant.

7.3 ockuperar också hela 5 GB minne mot drygt 2 i 6.14 för exakt samma kataloginnehåll.

När jag byter från Framkalla till Bibliotek så hänger allt sig ett ögonblick och sen dröjer det flera sekunder innan panelen till vänster visas.

Dessutom skapas en massa temporära filer i samma katalogstruktur som Ligthroomkatalogen. Det gör att min backup till Jottacloud får spader eftersom de filer som skall backupas plötsligt är borta.

m.m. m.m.

Synd. Jag hade laddat med en provapå idag och trodde jag skulle bli lockad av bättre prestanda och många bra nya redigeringsfunktioner men tji fick jag.
 

AFJ

Aktiv medlem
Dessutom skapas en massa temporära filer i samma katalogstruktur som Ligthroomkatalogen. Det gör att min backup till Jottacloud får spader eftersom de filer som skall backupas plötsligt är borta.
Menar du mappen där du har din Lightroom-katalog?

Där är det rätt så rent för mig, katalogfilen, och en par temporära låsfiler. Sedan är det förstås preview-mappen, så har det alltid varit. Den böra man (enligt min mening) exkludera från backup. Finns ingen direkt anledning att ha den säkerhetskopierad.

Äter minne, det har LR alltid gjort - och nu ännu mer.
 

stenp

Aktiv medlem
Menar du mappen där du har din Lightroom-katalog?

Där är det rätt så rent för mig, katalogfilen, och en par temporära låsfiler. Sedan är det förstås preview-mappen, så har det alltid varit. Den böra man (enligt min mening) exkludera från backup. Finns ingen direkt anledning att ha den säkerhetskopierad.

Äter minne, det har LR alltid gjort - och nu ännu mer.
Njae... det skapas filer i en mapp som heter t.ex. D:\minabilder\TempParent\Tillfällig mapp\"nån hash"\ och i varje finns en kopia av en bildfil.

Sök på nätet efter Lightroom+TempParent så blir det lite träffar. Mycket irriterande är det i alla fall.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag upplever prestanda som sämre. Importerade ett 50-tal bilder och det mycket lång tid. Har dock inte provat så mycket än. Har i alla fall slagit av grafikaccelerationen för att se om det gör någon skillnad.

Vid uppgraderingen körde jag engelska - men efter uppgradering fick jag svenska och var tvungen att slå tillbaka. Det är möjligt att jag missade något vid installationen men man kan ju tycka att om jag tidigare har kört på engelska så vill jag väl sannolikt fortsätta med det.

Mina egna presets under "User Presets" är oförändrade.

Däremot har det tillkommit en myriad av olika Presets - nu är det totalt 17 (!) olika grupper. Samtliga grupper har engelska namn och de allra flesta presets är på engelska - utom i gruppen "Lgihtroom Presets" - där är det en blandning av engelska och svenska benämningar. Det gruppen innehåller nu ett 30-tal oika presets..

Dessutom har det tillkommit en massa profiler. T ex en mängd olika svartvita. Jag tycker det här blir en aning förvirrande. När är tanken att man skall använda profiler och när presets?
Är du ute efter en viss look och den finns både som preset och profil kan det kvitta om du inte tänker göra ändringar. Däremot när du vill göra ändringar efter att profilen/preset lagts på så får du ju mer svängrum att redigera profilen där alla reglage står i utgångsläge.
 

thommya

Aktiv medlem
Dessutom har det tillkommit en massa profiler. T ex en mängd olika svartvita. Jag tycker det här blir en aning förvirrande. När är tanken att man skall använda profiler och när presets?
Kolla in denna utmärkta beskrivning av Lightrooms profiler. Förklarar skillnaden på profiler och presets och hur man kan använda dem. Se under rubriken Buying Profiles vs. Presets
https://www.lightroomqueen.com/camera-profiles/
Sammanfattat kan man säga - Profiler är utformade för att läggas på innan du börjar redigera som ett annat utgångsläge än det du ser idag.
Skillnader mot presets:
1. Profiler fungerar som ett separat lager av justeringar då de inte rör de synliga reglagen i Lightroom.
2. Smartare än presets då de kan använda något som kallas för LUTs (Look Up Tables) för mycket mer avancerade färgjusteringar som inte går att göra med Lightrooms reglage.
3. Jämfört med presets, finns det ett reglage för att justera mängden. Du kan alltså lägga på mer eller mindre av effekten som profilen innehåller.
4. Du kan i en preset lägga till en profil. Om du t. ex. ofta använder profilen Adobe Landscape men gillar att ha mer skärpa i den. Lägg helt enkelt till Adobe Landscape och lägg till skärpa och sedan spara som ny preset ( namnge med t. ex Prof Adobe Landscape + skärpa)

Hoppas det förklarar i alla fall lite hur profiler är tänkta att användas!

Thommy
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Njae... det skapas filer i en mapp som heter t.ex. D:\minabilder\TempParent\Tillfällig mapp\"nån hash"\ och i varje finns en kopia av en bildfil.

Sök på nätet efter Lightroom+TempParent så blir det lite träffar. Mycket irriterande är det i alla fall.
Jag har ingen sådan mapp men om jag fattar rätt så har det med importen att göra. Får kolla nästa gång.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack Tommy och Jonas för förklaringen. Det var väl i stort sett så jag trodde det funkade men blev lite överraskad av hur många profiler man lagt till samt att man ökat på antalet presets så mycket. Det blir lite väl mycket av det goda! :)

Att de kreativa profilerna har en slider är trevligt.

Nu gäller det bara att hitta sina favoriter så man inte går bort sig helt...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har ingen sådan mapp men om jag fattar rätt så har det med importen att göra. Får kolla nästa gång.

Kollade nu och gjorde en import, jag kunde inte se att någon temporär mapp eller filer skapades i "Mina Bilder". Kanske missar något...
 

stenp

Aktiv medlem
Kollade nu och gjorde en import, jag kunde inte se att någon temporär mapp eller filer skapades i "Mina Bilder". Kanske missar något...
Jag testade igen och om jag importerar från minneskort så skapas en TempParent vilken försvinner rätt snabbt men den stör som sagt min backup.

Jag ser också att färgerna är rätt bjärta jämfört med ver 6, röda, gröna, blåa, gula är väldigt övermättade. Exakt samma förutsättningar dvs nyimporterad rawfil och inga ändringar. Finns det nån ny inställning jag missat?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag testade igen och om jag importerar från minneskort så skapas en TempParent vilken försvinner rätt snabbt men den stör som sagt min backup.

Jag ser också att färgerna är rätt bjärta jämfört med ver 6, röda, gröna, blåa, gula är väldigt övermättade. Exakt samma förutsättningar dvs nyimporterad rawfil och inga ändringar. Finns det nån ny inställning jag missat?
Har du ingen mall så väljer den numera Adobe Color som kameraprofil. Förr körde den standard. Bara att välja annan profil som du gillar bäst som utgångspunkt.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag testade igen och om jag importerar från minneskort så skapas en TempParent vilken försvinner rätt snabbt men den stör som sagt min backup.

OK - nu ser jag också dessa temporära mappar. De skapas där originalfilerna läggs (jag har mina på en icke-standard sökväg, det var därför jag inte såg dem förut).

Ja det är mycket irriterande - att skapa temporära filer är det många program som gör - men att lägga dem i en struktur där originalfilerna kopieras till strider mot all logik. Dålig av Adobe.

Jag tycker det känns om importen tar betydligt längre tid i 7.3 än tidigare men har inga siffror som stöder det. Bara en känsla.
 

H.Berglund

Aktiv medlem
Jag upplever prestanda som sämre. Importerade ett 50-tal bilder och det mycket lång tid. Har dock inte provat så mycket än. Har i alla fall slagit av grafikaccelerationen för att se om det gör någon skillnad.

Vid uppgraderingen körde jag engelska - men efter uppgradering fick jag svenska och var tvungen att slå tillbaka. Det är möjligt att jag missade något vid installationen men man kan ju tycka att om jag tidigare har kört på engelska så vill jag väl sannolikt fortsätta med det.

Mina egna presets under "User Presets" är oförändrade.

Däremot har det tillkommit en myriad av olika Presets - nu är det totalt 17 (!) olika grupper. Samtliga grupper har engelska namn och de allra flesta presets är på engelska - utom i gruppen "Lgihtroom Presets" - där är det en blandning av engelska och svenska benämningar. Det gruppen innehåller nu ett 30-tal oika presets..

Dessutom har det tillkommit en massa profiler. T ex en mängd olika svartvita. Jag tycker det här blir en aning förvirrande. När är tanken att man skall använda profiler och när presets?
Jag har samma upplevelse vad gäller prestandan. Min MacBook Pro 13" från 2017 får jobba mycket hårdare nu. Minsta ändring jag gör så startar fläktarna och går sen för fullt. Har inte haft några problem med LR innan men det här känns inte bra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min nästan hänger sig när jag ska välja preset. Att ha markören över varje och få en previews dödar nästan min dator numera.

/Stefan
 

H.Berglund

Aktiv medlem
Min nästan hänger sig när jag ska välja preset. Att ha markören över varje och få en previews dödar nästan min dator numera.

/Stefan
Exakt, när LR vill visa en preview på den fullstora bilden så går det segt. Men jag tycker överlag att LR vart långsammare och kräver mer av datorn. Och då har jag ändå en ny dator som inte ens är en månad gammal.
 
ANNONS