Annons

Gatufoto - bara för ”riktiga” konstnärer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
Ett sätt att utveckla den egna stilen är helt enkelt att inte titta för mycket på vad andra gör utan fota mycket själv och det skadar inte att göra sånt som 1) sånt som blir bra 2) sånt som är kul 3) sånt som är lättillgängligt (man kanske inte behöver åka till NY utan det kanske räcker med ett besök till närmsta stadscentrum) 4) och hela tiden variera sig med avseende på utrustning, fram med extremvidvinkeln, telet och blixten, och plats (park, tunnelbana, stadion, hamn...) 5) Inte hänga upp sig på att det ska vara "gatufoto".
Jag håller med dig om att det nog är viktigt att gå ut och fota tillräckligt ofta. Men, jag ser ingen risk med att konsumera för mycket gatufoto precis på samma sätt som att en komponerande musiker inte kommer att lida av att lyssna på andras musik.

Att man vill fota "sånt som blir bra" är väl självklart ändå? Man ger sig väl aldrig ut för att fota nåt som blir dåligt? Gatufoto är för det mesta en lättillgänglig företeelse. Att variera sig med olika objektiv och utrustning tror jag inte alls på för att hitta en egen stil eftersom olika brännvidder med mera förändrar bilden i stor utsträckning för de flesta fotografer .
 

iSolen.se

Guest
Jag håller med dig om att det nog är viktigt att gå ut och fota tillräckligt ofta. Men, jag ser ingen risk med att konsumera för mycket gatufoto precis på samma sätt som att en komponerande musiker inte kommer att lida av att lyssna på andras musik.
Jag tror man omedvetet fotar såna motiv man sett.

Att man vill fota "sånt som blir bra" är väl självklart ändå? Man ger sig väl aldrig ut för att fota nåt som blir dåligt?
Om det är nya motiv är det svårt att veta om det blir bra eller dåligt. Det kan löna sig att fota "staket" eller vad det nu kan vara, tills man börjar få bra bilder.

Eller kopiera "bra" motiv från någon annan men då blir det inte så mycket av den egna stilen.

Gatufoto är för det mesta en lättillgänglig företeelse. Att variera sig med olika objektiv och utrustning tror jag inte alls på för att hitta en egen stil eftersom olika brännvidder med mera förändrar bilden i stor utsträckning för de flesta fotografer .
Ju mer man kan variera utrustningen desto större chans att hitta unika bilder.

Jag har hört vissa som vill att gatufoto t e x inte ska göras med långa telen för då är det inte gatufoto. Nähe. Varför då?

Fota med vad du vill.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag tror man omedvetet fotar såna motiv man sett.

Om det är nya motiv är det svårt att veta om det blir bra eller dåligt. Det kan löna sig att fota "staket" eller vad det nu kan vara, tills man börjar få bra bilder.

Eller kopiera "bra" motiv från någon annan men då blir det inte så mycket av den egna stilen.
Det gör som regel inget att man fotar motiv som man sett eller anses vara ""bra" motiv från nån annan" eftersom man för det mesta är på en annan plats med andra människor osv.

Ju mer man kan variera utrustningen desto större chans att hitta unika bilder.
Unika bilder måhända men kommer de att vara bra? Det är inte ovanligt att framstående gatufotografer rekommenderar att man i stort sett bara håller sig en brännvidd (28, 35 eller 50mm) för gatufoto.

Jag har hört vissa som vill att gatufoto t e x inte ska göras med långa telen för då är det inte gatufoto. Nähe. Varför då?

Fota med vad du vill.
Visst, ingen förbjuder någon att fota med vilken brännvidd de vill. Och, det är direkt felaktigt att påstå att långa telen skulle diskvalificera en bild som gatufoto. Men, det är sällan att gatufoton med långa telen blir bra som gatufoton och det är därför de flesta bra gatufoton är tagna med de brännvidder jag nämnde ovan. Jag känner endast till några fotografer som gör detta bra. Har du själv tagit nåt bra gatufoto med ett långt teleobjektiv?
 

iSolen.se

Guest
Det gör som regel inget att man fotar motiv som man sett eller anses vara ""bra" motiv från nån annan" eftersom man för det mesta är på en annan plats med andra människor osv.
Fast det gränsar lätt till att man återanvänder andras idéer.

Unika bilder måhända men kommer de att vara bra? Det är inte ovanligt att framstående gatufotografer rekommenderar att man i stort sett bara håller sig en brännvidd (28, 35 eller 50mm) för gatufoto.
Jag vet och man ska helst ha en Leica eller Fuji på magen och leverera i svartvitt.

Visst, ingen förbjuder någon att fota med vilken brännvidd de vill. Och, det är direkt felaktigt att påstå att långa telen skulle diskvalificera en bild som gatufoto. Men, det är sällan att gatufoton med långa telen blir bra som gatufoton och det är därför de flesta bra gatufoton är tagna med de brännvidder jag nämnde ovan.
Definiera bra. Att de säljer bättre? Fler likes? Fler som tycker att det är gatufoto?

Jag känner endast till några fotografer som gör detta bra. Har du själv tagit nåt bra gatufoto med ett långt teleobjektiv?
Långt fler med långt tele än med normal-lätt vidvinkel. Och sen igen, extremvidvinkel är populärt.
 

nivas

Aktiv medlem
Visst, ingen förbjuder någon att fota med vilken brännvidd de vill. Och, det är direkt felaktigt att påstå att långa telen skulle diskvalificera en bild som gatufoto. Men, det är sällan att gatufoton med långa telen blir bra som gatufoton och det är därför de flesta bra gatufoton är tagna med de brännvidder jag nämnde ovan. Jag känner endast till några fotografer som gör detta bra.
Men är det inte det här som är diskussionens kärna? Att man "måste" fota med 28-50mm för att få till den "look" som utpräglar traditionell gatufoto?

Nu sysslar jag inte normalt med gatufoto, men under åren så har såklart även jag knäppt några sådana bilder. För mig så innebär "gatufoto" om att förmedla något genuint och vardagligt på ett fint och respektfyllt sätt.
Jag tror att all fotografi gynnas av omväxling och nya sätt att skapa bilder, så genom att låsa sig in på svartvitt och 28-50mm så har man ju redan där radikalt begränsat sin kreativitet?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Fast det gränsar lätt till att man återanvänder andras idéer.
Det är stört omöjligt att inte återanvända andras idéer till viss del eller att det åtminstone ser ut så eftersom det finns så många gatufotografer därute som tillsammans täcker det mesta. Kolla bara på https://www.instagram.com/streetrepeat/. Det är mycket svårt att ta originella gatufoton som också anses vara bra.

Jag vet och man ska helst ha en Leica eller Fuji på magen och leverera i svartvitt.
Kom igen, du vet väl att så inte är fallet alls? Att påstå detta är att upprepa en myt och förvirrar bara.

Definiera bra. Att de säljer bättre? Fler likes? Fler som tycker att det är gatufoto?
Att de når till final bland välrenommerade gatufotofestivalers tävlingar exempelvis.

Långt fler med långt tele än med normal-lätt vidvinkel. Och sen igen, extremvidvinkel är populärt.
Kan du länka till några exempel?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Men är det inte det här som är diskussionens kärna? Att man "måste" fota med 28-50mm för att få till den "look" som utpräglar traditionell gatufoto?

Nu sysslar jag inte normalt med gatufoto, men under åren så har såklart även jag knäppt några sådana bilder. För mig så innebär "gatufoto" om att förmedla något genuint och vardagligt på ett fint och respektfyllt sätt.
Jag tror att all fotografi gynnas av omväxling och nya sätt att skapa bilder, så genom att låsa sig in på svartvitt och 28-50mm så har man ju redan där radikalt begränsat sin kreativitet?
Det är ingen slump att 28-50mm traditionellt (och fortfarande) används av gatufotografer. Eftersom gatufoto handlar om det människan i det offentliga rummet så blir det lätt att närheten förloras om man använder för långa brännvidder. Det blir lite fågelskådning över det hela. Dessutom så finns det risk att för lite miljö kommer med. Men, en del fotografer grejar detta ändå med bravur med 135mm (Saul Leiter) och nu senast Nick Turpin (300mm) med sitt Night Bus-projekt.

Enligt mig finns det stort utrymme för omväxling och kreativitet med 28-50mm men alla är välkomna att köra med vilken brännvidd som helst – sen om det är blir bra är en annan sak.
 

iSolen.se

Guest
Det är stört omöjligt att inte återanvända andras idéer till viss del eller att det åtminstone ser ut så eftersom det finns så många gatufotografer därute som tillsammans täcker det mesta. Kolla bara på https://www.instagram.com/streetrepeat/. Det är mycket svårt att ta originella gatufoton som också anses vara bra.
Absolut och ju mer man tittar på andras bilder desto oftare kommer man att använda dem om man hamnar i liknande situation.

Kom igen, du vet väl att så inte är fallet alls? Att påstå detta är att upprepa en myt och förvirrar bara.
Jag tycker inte så men har hört det till leda.

Att de når till final bland välrenommerade gatufotofestivalers tävlingar exempelvis.


Kan du länka till några exempel?
https://media.istockphoto.com/photos/woman-in-famous-stairs-on-city-square-sergels-torg-stockholm-picture-id620970370

https://media.istockphoto.com/photos/woman-using-phone-stockholm-city-street-in-background-picture-id842650146
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som man skulle säga till en kock som har tillagat en riktigt god middag att det måste vara en riktigt bra spis han har eftersom maten blev så god och det gör man väl inte.
Jo, det gör man. Bland folk som är någorlunda intresserade av matlagning är det givetvis inte alls ovanligt att man diskuterar ingredienser och redskap, t ex om den nymodiga induktionsspisen är lika bra som den traditionella gasspisen, om man skär grönsakerna med kniv eller mandolin (och vilken modell som i så fall är bäst), vilken olivolja man ska köpa, om stekpannorna i kolstål från de Buyer är så bra som folk säger (det är de) osv.

Det gå att laga fantastiskt god mat med enkla och vardagliga redskap, precis som det går att ta fantastiska bilder med de mest opretentiösa kamerorna. Men det innebär ju inte att det är ointressant vilken utrustning och metod man använt.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag är själv med i poolen Gatufoto, och totalt har jag varit medlem här på FS rätt länge nu, sedan 2005, och tycker fortfarande att det är en väldigt bra och givande sajt för fotografer på alla nivåer.

För mig har det länge verkat som om just gatufoto är en liten exklusiv pool, som är lite ”finare” än andra grupper, t ex resebilder, veteranbilar eller gamla hus mm…

För att riktigt platsa i Gatufoto bör man visa sina bilder här på Fs, spontant tagna på stan med okända människor som motiv, får gärna vara tagna med en Fuji kamera och bör alltid publiceras i svartvitt.

Men många gånger tycker jag att fotografen gör det för lätt för sig - att ta en bild pa gamla människor som är ute och går med sin rullator eller med käpp/kryckor, eller trött sittande på en parkbänk eller liknande…verkar tyvärr vara gatufoto i sitt esse för många.

Jag tycker att bilden måste ha något mer att säga, ge upphov till en känsla eller ett engagemang, positivt eller negativt från bildbetraktarens sida.

Få höra era åsikter!
/B
Bra skrivet, men jag vill tillägga att det ibland även blir lite för mycket arkitektur. En bra gatubild vill jag ska berätta en historia.
 

Krister A

Ny medlem
Jo, det gör man. Bland folk som är någorlunda intresserade av matlagning är det givetvis inte alls ovanligt att man diskuterar ingredienser och redskap, t ex om den nymodiga induktionsspisen är lika bra som den traditionella gasspisen, om man skär grönsakerna med kniv eller mandolin (och vilken modell som i så fall är bäst), vilken olivolja man ska köpa, om stekpannorna i kolstål från de Buyer är så bra som folk säger (det är de) osv.

Det gå att laga fantastiskt god mat med enkla och vardagliga redskap, precis som det går att ta fantastiska bilder med de mest opretentiösa kamerorna. Men det innebär ju inte att det är ointressant vilken utrustning och metod man använt.
Håller med dig om att det är klart man diskuterar detta precis som vi fotografer diskuterar vilken utrustning vi har.
Men det jag menar är att det inte är redskapen vi använder som avgör om en bild blir bra eller om maten blir god.
Men jag håller med om att ingredienserna och vilken olja man använder påverkar smaken och särskilt också (tror jag) passionen för det man gör.
Samma inom gatufoto, tex. hur utnyttjar man ljuset för att locka betraktaren, linjespelet i motivet för att få en riktning i bilden och passionen för sitt bildskapande osv.
Men när jag och då menar jag bara mig själv :) tittar på en bild, så är det faktiskt helt ointressant för mig vilken utrusting fotografen har, det viktiga är om bilden tilltalar mig, får mig att reagera positivt eller negativt.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Tja ...

>>>Unika bilder måhända men kommer de att vara bra? Det är inte ovanligt att framstående gatufotografer rekommenderar att man i stort sett bara håller sig en brännvidd (28, 35 eller 50mm) för gatufoto.<<<

Jag vet och man ska helst ha en Leica eller Fuji på magen och leverera i svartvitt.[UNQUOTE]

Denna kommentar är lite tramsig, tycker jag. Moriyama kör väl fortfarande med en Ricoh GR-kompakt, och andra lyckas bra med en smartphone (t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=wlflIyIfb2M). Beträffande brännvidder så är teleobjektiv inte så lämpliga för gatufotografi, eftersom man då sällan "can smell the street" (Bruce Gilden)* på samma sätt som om fotografen tvingas befinna sig mitt i smeten s.a.s. – enligt min uppfattning (kolla denna av samma snubbe som länken ovan https://www.youtube.com/watch?v=VfRX01sKj-c).

Summan av kardemumman är väl helt enkelt den att man använder det som passar ens syfte, stil och plånbok – och sen får resultatet tala för sig själv.

/ FiCa1 – https://www.sawantphotography.com/street-abroad

* "If you can smell the street by looking at the photo, it's a street photograph."
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Det finns många typer och inriktingar inom gatufoto. Dina bilder utgör en viss stil men det lär ju inte bli fler gatufotografer som fotar som du i poolen om du slutar att lägga upp dina bilder? Jag tycker att det är riktigt synd att du lagt av med att aktivt lägga upp bilder i Gatufotopoolen. En pool blir vad medlemmarna göra den till.
Nej, det är sant, kanske borde man istället stanna och bidra till mer bredd? Får fundera på det :) Men hur ska man definiera skillnaderna mellan de olika stilarna och uttrycken? Finns det olika undergruppsnamn för olika typer av gatufoto, så man kan förtydliga sig när man säger att man fotar det, så det inte blir missförstånd?
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Du är långt ifrån ensam om att fotografera street på det viset du beskriver. Det är snarare så fotografer som Cartier-Bresson, Winogrand, Koudelka osv jobbade. En av mina nutida favoriter är Alex Webb.

Jag tror det är samma saker som gör ett streetfoto bra som vilken bild som helst. Bra och intressant ljus är viktigt.

Ofta gömmer sig folk bakom ord som "konstnärlig" istället för att jobba på att förbättra sig, som vi alla måste göra.
Nej, absolut inte, men det är kanske därför jag upplever tex instagram som mer intressant ur den synpunkten, för där hittar jag fler likasinnade och får mer feedback :) Det handlar egentligen inte om flest likes, utan mer om känslan att man når ut och att folk tycker till om ens bilder. Jag kan gilla bilder från gatulivet med, om de berättar en historia, men som betraktare av andras bilder föredrar jag den andra sorten :)
Ja, haha, det där är en helt egen historia, de som redan från början av sin bana taggar sina bilder (nu pratar jag om instagram) med #fineart eller bara #art, trots att de verkar vara fotade mest i förbifarten. ;)
 

iSolen.se

Guest
>>>Unika bilder måhända men kommer de att vara bra? Det är inte ovanligt att framstående gatufotografer rekommenderar att man i stort sett bara håller sig en brännvidd (28, 35 eller 50mm) för gatufoto.<<<

Jag vet och man ska helst ha en Leica eller Fuji på magen och leverera i svartvitt.[UNQUOTE]

Denna kommentar är lite tramsig, tycker jag. Moriyama kör väl fortfarande med en Ricoh GR-kompakt, och andra lyckas bra med en smartphone (t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=wlflIyIfb2M). Beträffande brännvidder så är teleobjektiv inte så lämpliga för gatufotografi, eftersom man då sällan "can smell the street" (Bruce Gilden)* på samma sätt som om fotografen tvingas befinna sig mitt i smeten s.a.s. – enligt min uppfattning (kolla denna av samma snubbe som länken ovan https://www.youtube.com/watch?v=VfRX01sKj-c).

Summan av kardemumman är väl helt enkelt den att man använder det som passar ens syfte, stil och plånbok – och sen får resultatet tala för sig själv.

/ FiCa1 – https://www.sawantphotography.com/street-abroad

* "If you can smell the street by looking at the photo, it's a street photograph."
Tyck gärna att kommentaren är tramsig men hellre ironisk som den var avsedd.

Jag tycker inte utrusningen avgör om det är gatufoto eller inte vilket framgår tydligt av mina inlägg.

Räknar du mina två bilder ovan som street? De är tagna med 200-500.
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Jag har hört vissa som vill att gatufoto t e x inte ska göras med långa telen för då är det inte gatufoto. Nähe. Varför då?

Fota med vad du vill.
Haha, jag har istället hört att "creepiness is proportional to local lenght." :D
och vem vill vara ett creep? Fast i början, när man är ny och blyg, (jag var det) kan det kännas tryggare. Efter ett tag vänjer man sig vid att folk ser att man fotar dem, då kan man ta fram sin 35/50mm.
 

afe

Aktiv medlem
Tyck gärna att kommentaren är tramsig men hellre ironisk som den var avsedd.

Jag tycker inte utrusningen avgör om det är gatufoto eller inte vilket framgår tydligt av mina inlägg.

Räknar du mina två bilder ovan som street? De är tagna med 200-500.
Ironi fungerar som du mycket väl vet sällan på nätet ...

Jag tycker att dina två bilder är väldigt bra, men ingen av dem känns egentligen så mycket som gatufoto. Det är lite för mycket smygfotokänsla i dem, och efterbehandlingen får åtminstone mig att känna att de är tagna för att säljas snarare än för att berätta något.
 

iSolen.se

Guest
Haha, jag har istället hört att "creepiness is proportional to local lenght." :D
och vem vill vara ett creep? Fast i början, när man är ny och blyg, (jag var det) kan det kännas tryggare. Efter ett tag vänjer man sig vid att folk ser att man fotar dem, då kan man ta fram sin 35/50mm.
Haha, det finns en anledning till att jag brukar bli fotad, ett 200-500 med motljuskydd och monopod eller stativ är svårt att smyga med, lägg till stor kameraryggsäck :)

Jag brukar göra en poäng av att vara synlig. Kör med stora D850 med vertikalgrepp och alltid motljusskydd oavsett objektiv.

Det där var en av de roligare kommentarerna men jag förutsåg att den skulle komma när jag berättade om tele.
 

iSolen.se

Guest
Ironi fungerar som du mycket väl vet sällan på nätet ...
Jag tyckte det var uppenbart när jag något inlägg åt varje håll pratade om alternativa väldigt odiskreta stora utrustningar.

Jag tycker att dina två bilder är väldigt bra, men ingen av dem känns egentligen så mycket som gatufoto. Det är lite för mycket smygfotokänsla i dem, och efterbehandlingen får åtminstone mig att känna att de är tagna för att säljas snarare än för att berätta något.
Tack, de är bägge populära och de är sannolikt mindre smygfotade än en normal streetbild med tanke på att jag stod väldigt synligt i bägge fallen och hade som sagt väldigt stor utrustning. Trappbilden är i princip direkt ur kameran utan att ha petat på några reglage i NX-D. Nummer två tycker jag egentligen är för mycket tillagt ljus i men så länge andra gillar sånt så gör jag såna här ibland.
 
ANNONS