Annons

Analog Konica pop - vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

augustisnö

Ny medlem
Jag har precis köpt en konica pop och tänkte testfota en rulle med färgfilm. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska tänka med ISO när jag väljer film. På kameran kan jag ställa in max ISO 400, och det bästa vore alltså att sätta i en film som också har 400, right? Jag undrar därför:

1. Vad händer om jag sätter i en rulle med lägre ISO, exempelvis kodak ektar 100?

2. Vad händer om jag sätter i en rulle med högre ISO, exempelvis fujifilm superia 1600?

3. Kräver det justeringar i efterhand om jag använder en film där ISO-talet inte stämmer överens med kamerans ISO?

Jag kommer inte att framkalla själv och undrar således om de i affären måste göra justeringar vid framkallningen, eller vad som händer om jag bara lämnar in en film som har annat ISO än det på kameran.

Tack på förhand!
 

Lucanus

Aktiv medlem
Du ställer om ISO-värde framme på objektivet. På nedre delen strax under linsen finns det en spak/knap som du flyttar och ändrar värde med.
 

freddan_6

Aktiv medlem
1. Vad händer om jag sätter i en rulle med lägre ISO, exempelvis kodak ektar 100?

2. Vad händer om jag sätter i en rulle med högre ISO, exempelvis fujifilm superia 1600?

3. Kräver det justeringar i efterhand om jag använder en film där ISO-talet inte stämmer överens med kamerans ISO?
1) Du ska då välja 100 ISO på spaken enligt Lucanus inlägg

2) Om du väljer 400 ISO så får du överexponerat 2 steg och allt blir "high key" eller väldigt ljust

3) Ja det går men rekommenderas ej, labben brukar inte kunna ändra exponering på film på samma sätt som man kunde förr i tiden när man framkallade själv. Troligen blir bilderna gryniga vid underexponering och utbrända eller vita vid överexponering.
 

augustisnö

Ny medlem
Tack för svaren! Det får blir en 400-film då. För med kodak ektar 100 lär det väl bli svårt att fota under mörkare förhållanden, typ inomhus?
 
ANNONS