Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Rx100 IV eller Nikon DL24-85?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Angående Sony´s menysystem så visst önskas förbättringar, har aldrig varit i mot det, men har inte dom flesta nya kameror i dag en nästan överdriven radda av inställningar, antalet flikar att bläddra i mellan gör väl flera modeller en aning svårjobbade med handen på hjärtat, är det inte så.


Riktigt så superdålig är ändå inte menyerna, Fotoexperter fastslår och konstaterar, sedan är bollen i ständig rullning, alla som hör Sony har ögonblickligen en varningsklocka om bristande strukturering i menyerna, Och visst brister fins som behöver förbättras det är helt klart, men det sprids en något överdriven omöjlighet med menysystemet som skrämmer allt för många tycker jag, Jag själv är långt i från någon tekniker, visserligen en 4:a i digital teknik men det hade ingenting med fotografering att göra, så det är man inte mycket hjälpt med.


//Bengt.
 

väddö21

Ny medlem
Sony Rx100IV

Hej,
Vist kan man lösa det genom att klistra på en greppyta men det känns fel för mig. Inte så bra tänkt från Sonys sida.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,
Vist kan man lösa det genom att klistra på en greppyta men det känns fel för mig. Inte så bra tänkt från Sonys sida.
Det skall dock sägas att det inte är något unikt för Sony. Många kameror ifrån Canon och Panasonic lider av exakt samma sak. Tycker att det är bra att Sonyn iaf har ett färdigt passande kit man kan köpa till.
 

martinot

Aktiv medlem
Angående Sony´s menysystem så visst önskas förbättringar, har aldrig varit i mot det, men har inte dom flesta nya kameror i dag en nästan överdriven radda av inställningar, antalet flikar att bläddra i mellan gör väl flera modeller en aning svårjobbade med handen på hjärtat, är det inte så.
Håller helt med. De flesta kameror, inte bara Sony, har vansinnigt många inställningar.

Tyvärr så lassar vissa tillverkare in nya inställningar utan att tänka på hur det påverkar användargränssnittet. Det blir sällan bra. Speciellt kring AF finns många, säkert välmenande, men ibland väldigt komplicerade och svårtolkade i ställningar för nybörjare/nya på kameramodellen. Ibland känns det även som vissa tillverkare slumpartat fördelar nya inställningar och sprider de över hela systemet. Någon slags missriktad demokratisk fördelningspolitik...

Gillar i grunden att det finns bra möjligheter att anpassa sin kamera och dess funktioner efter personliga preferenser, men tillverkarna måste se till att utveckla lättanvända gränssnitt att hantera volymen. De måste framför allt lägga några minuter på att organisera och gruppera alla alternativ/inställningsmöjligheter på ett logiskt sätt, och med en struktur och organisation som man förstår. Man skall även kunna förstå namnen och beskrivningarna av av inställningarna utan att behöva konsultera manualen eller googla/fråga på internet.
 

PMD

Aktiv medlem
Man skall även kunna förstå namnen och beskrivningarna av av inställningarna utan att behöva konsultera manualen eller googla/fråga på internet.
Det är nog överambitiöst och svårgenomförbart.

För de enklare inställningarna går det nog bra att ha ett bra beskrivande namn på inställningen och en liten hjälptext, men för mer komplicerade inställningarna får man räkna med att behöva konsultera manualen ibland.

Med en så liten skärm som sitter i de flesta kameror går inte att på ett praktiskt sätt ha manualen i kameran, men om man på något vis kunde veckla ut en större skärm så kanske det skulle gå bra.
 

landen

Aktiv medlem
Håller med samtliga som nämnt storleken. Den Nikon DL24-85 kommer åka med ut lika sällan som en systemkamera tänker jag. Om den verkligen ska vara smidig så måste den ligga obehindrat i en ficka, det är på gränsen att ens Sony RX100 gör det, möjligen första modellen som är något mindre.

Jag kollar på Canon G9X, men landar hela tiden i att min Samsung S7 ändå får duga som vardagskamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håller med samtliga som nämnt storleken. Den Nikon DL24-85 kommer åka med ut lika sällan som en systemkamera tänker jag. Om den verkligen ska vara smidig så måste den ligga obehindrat i en ficka, det är på gränsen att ens Sony RX100 gör det, möjligen första modellen som är något mindre.

Jag kollar på Canon G9X, men landar hela tiden i att min Samsung S7 ändå får duga som vardagskamera.
Första RX100 vägde in på 240 gram, och nog provade jag att ha den i jeansfickan, på grund av att den är ganska så fri från kanter och lite tvålkopps liknande så glider den lätt ner i fickan, fins alltså en fördel på sitt vis med tvålkoppsform. Men fickan var inte alltid så bra, ofta hamnar lätt skräp, nycklar, fickkniven i samma ficka, åker man bil och får se någonting och skall börja gräva i fickan när bältet ligger över, nej det blir inte bra. Liten väska vid bältet blir oftast bäst, tvålkopp skräcken och att tappa dyrgripen i backen är inge bra, handleds rem som man direkt kopplar över handleden när man drar fram kameran skapar en helt annan trygghet, så mycket av tvålkopps bekymret försvinner faktiskt, RX100 serien är ganska tjock och stabil så efter ett tag håller man den rätt så bra.
 
Inte riktigt samma brännviddsomfång som WX350 (25-500), men det absolut närmaste och den absolut bästa kompromissen man kan skaffa om vill ha kvaliteten med Sonys 1"-sensor kombinerat med ett riktigt bra brännviddsomfång är TZ100 med sina 25-250 mm.

Rekommenderas varmt som riktigt smidig semesterkamera, eller när man bara vill ha med sig något lätt och enkelt i fickan, men som ändå är både ljusstarkare och samtidigt har mer tele än mobilkameran.
Tack ska du ha för det upplysande svaret. Jag har gått och funderat på att köpa en WX350, men nu kan titta lite på andra alternativ. Den kamera jag provat var bara till låns.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack ska du ha för det upplysande svaret. Jag har gått och funderat på att köpa en WX350, men nu kan titta lite på andra alternativ. Den kamera jag provat var bara till låns.
Jag misstänker att du kan tycka att det är värt att gå upp på ett 1"-alternativ när du jämfört prestanda och praktiskt resultat. Testa innan du bestämmer dig för något mindre än 1" så att du inte gör ett onödigt felköp. Med 1" kommer du upp en klar klass jämfört med din mobilkamera (även de bästa).
 
ANNONS