Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Vassius

Aktiv medlem
Vad köpte du för grejer att starta med? Jag är på väg att sätta igång mitt egna "labb" här hemma men jag kan inte bestämma mig om jag ska göra ett eget ihop plock eller beställa något av photax start-kit. Min tanke är att framkalla negativen för att sedan scanna in dem i datorn. Mörkerrum får bli ett framtida projekt.
Jag köpte startkitet från Photax, och det var bra bortsett från dosan. Locket läcker lite under agitering, och en del vätska rinner aldrig ner i dosan igen efter att man har vänt på den, utan fastnar mellan locket och den ljustäta tratten.

Så jag köpte en Paterson-dosa istället, och den fungerar bättre.
 

timackevald

Avslutat medlemskap
Skanner

Hej,

Nu va det ett tag sedan jag skrev något i den här tråden. Tänkte höra med er som fotar mellanformat, vad använder ni för skanner? Flatbädd eller negativ? Har kollat runt men allting är ju en smula skitdyrt... ;)

I samma veva tänker jag också fråga vilka uppförstoringsapparater ni äger och kör med för mellanformat. Själv har jag en Krokus som är ca. femtonmiljoner år gammal och klarar inte mellanformat så tänkte skaffa något nytt. Helst som tar både mellan och småfilm.

Och en sista grej, om det är någon som sitter på C41-kit och inte tänker använda det, släng iväg ett meddelande så köper jag det av dig.

Önskar en fortsatt trevlig helg!
Mvh,
Tim
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Skanner mellanformat

En flatbäddsskanner typ Epson V700/V750 fungerar utmärkt til 6x6-negativ så länge du inte planerar att göra printar större än 40x40cm.

Epson har precis kommit ut med en ny modell, Epson V800 (och den lite dyrare V850), som har bättre hållare än tidigare modeller, vilket är efterlängtat.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007181130/flatbaeddskanner-perfection-v800-photo

För småbildsnegativ rekommenderar jag dock en dedikerad filmskanner, där Refleca och Plustek erbjuder billigare alternativ.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13522117/plustek-skanner-opticfilm-8200i-se
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
er som fotar mellanformat, vad använder ni för skanner? Flatbädd eller negativ? Har kollat runt men allting är ju en smula skitdyrt... ;)
Ingen scanner. Använder jag svartvita negativ så kopierar jag själv.
Vill jag ha bilden digital så fotar jag med en digitalkamera.

Förstoringsapparater är väl inte så vanliga på begagnatmarknaden idag. För några år sedan skänktes apparater bort. Det finns många bra o ännu fler dåliga.
Det är bara att börja leta och när du hittar ngt så skriver du i tråden o frågar.

Det du kan starta med är vad för sorts apparat du vill ha.
negstorlek
färghuvud filter kontrasthuvud
diffusorapparat eller hmm vad heter den andre?
Kopiestorlek du skall kunna göra
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Förstoringsapparater

Om du kör småbild och mellanformat upp till 6x6 så finns det flera enklare förstoringsapparater att välja mellan.

Om du kör större negativ än 6x7 blir urvalet något mindre och maskinerna betydligt större.

Den optimala förstoringsapparaten för negativ upp till 6x9 är sannolikt Leitz Focomat IIC, förstoringsapparaternas Rolls-Royce,men den kan man få slänga fram rätt mycket pengar för i komplett skick.

Durst har annars lanserat en rad prisvärda förstoringsapparater genom åren. De dyker titt som tätt upp på Blocket eller Tradera (eller Fotosidan). Kontrollera då att det finns negativhållare, kondensorglas och optik för både småbild (40-50mm) och mellanformat (75mm–135mm).

Jag har använt Durst M670 BW en hel del (för småbild till mellanformat 6x7) och den fungerar utmärkt.

I övrigt kör jag mest småbild/svartvitt och då är den bästa förstoringsapparaten i mina ögon Leitz Focomat Ic.
Underbar att arbeta med. Superskarp optik. Fantastisk konstruktion.

Annars finns Leitz Focomat V35 som är modernare men inte riktigt lika vass som Focomat Ic.

Mörkrummet är en djungel! Börja med en Durst för mellanformat 6x6 och småbild så har du fått en enkel och prisvärd start.
 

timackevald

Avslutat medlemskap
En flatbäddsskanner typ Epson V700/V750 fungerar utmärkt til 6x6-negativ så länge du inte planerar att göra printar större än 40x40cm.

Epson har precis kommit ut med en ny modell, Epson V800 (och den lite dyrare V850), som har bättre hållare än tidigare modeller, vilket är efterlängtat.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007181130/flatbaeddskanner-perfection-v800-photo

För småbildsnegativ rekommenderar jag dock en dedikerad filmskanner, där Refleca och Plustek erbjuder billigare alternativ.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13522117/plustek-skanner-opticfilm-8200i-se
Härligt, dessa har jag varit inne på tidigare! Priset kanske sjunker en aning på V700-750 nu då om det kommer en nyare modell. Min mellanformatare tar 6x4,5 neg. men det borde ju gå lika bra?

En dedikerad småbildsskanner har jag redan, Reflecta Crystalscan 7200 tror jag minsann den heter :) Helt ok apparat för pengen, kör dock inte med Silverfast vilket jag borde...

Tack för svaren!
 

timackevald

Avslutat medlemskap
Ingen scanner. Använder jag svartvita negativ så kopierar jag själv.
Vill jag ha bilden digital så fotar jag med en digitalkamera.

Förstoringsapparater är väl inte så vanliga på begagnatmarknaden idag. För några år sedan skänktes apparater bort. Det finns många bra o ännu fler dåliga.
Det är bara att börja leta och när du hittar ngt så skriver du i tråden o frågar.

Det du kan starta med är vad för sorts apparat du vill ha.
negstorlek
färghuvud filter kontrasthuvud
diffusorapparat eller hmm vad heter den andre?
Kopiestorlek du skall kunna göra
När du fotar, bygger du någon form av ljuslåda och belyser bakifrån?

Jag vill ha ett färghuvud så jag slipper filter och kan förstora både färg och s/v.
 

timackevald

Avslutat medlemskap
Om du kör småbild och mellanformat upp till 6x6 så finns det flera enklare förstoringsapparater att välja mellan.

Om du kör större negativ än 6x7 blir urvalet något mindre och maskinerna betydligt större.

Den optimala förstoringsapparaten för negativ upp till 6x9 är sannolikt Leitz Focomat IIC, förstoringsapparaternas Rolls-Royce,men den kan man få slänga fram rätt mycket pengar för i komplett skick.

Durst har annars lanserat en rad prisvärda förstoringsapparater genom åren. De dyker titt som tätt upp på Blocket eller Tradera (eller Fotosidan). Kontrollera då att det finns negativhållare, kondensorglas och optik för både småbild (40-50mm) och mellanformat (75mm–135mm).

Jag har använt Durst M670 BW en hel del (för småbild till mellanformat 6x7) och den fungerar utmärkt.

I övrigt kör jag mest småbild/svartvitt och då är den bästa förstoringsapparaten i mina ögon Leitz Focomat Ic.
Underbar att arbeta med. Superskarp optik. Fantastisk konstruktion.

Annars finns Leitz Focomat V35 som är modernare men inte riktigt lika vass som Focomat Ic.

Mörkrummet är en djungel! Börja med en Durst för mellanformat 6x6 och småbild så har du fått en enkel och prisvärd start.
Tackar, massa nyttig information i svaret! Börjar jaga en Durst med neg.hållare för både små- och mellanformat. Känner du till om det finns inbyggt färghuvud på någon av deras modeller? Skulle helst vilja slippa hålla på med kontrastfilter. Maskinen jag har nu saknar ordentlig hållare för dem också vilket gör det hela ännu bökigare :(

Som jag skrev högre upp är det en mellanformatare som tar 6x4,5 neg. men vad jag förstått är det ett väldigt vanligt mått.

Tack särskilt för att du skrev ut optiken för mellanformat!
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
De Durst-modeller som har färghuvud heter oftast Color, t.ex. Durst M670 Color.
De Durst modeller med filterhållare heter typ Durst M670 BW.

Det finns en mängd olika modeller.
Men håll koll på sifferkombinationen i modellbeteckningen.
Exempelvis så är de flesta Durst anpassade enbart för småbild, exempelvis Durst M305=35mm film.
Durst M670 fungerar således upp till mellanformat 6x7.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Nya tider

Oj vad tiden går. 2 år sedan jag startade tråden och med det började min analoga bana.
Har sedan dess börjat med 16mm rörlig film och gått över helt på Leica och Bessa för småbild.
Kör fortfarande blandat på MF.

Det senaste tillskottet i min utveckling är det totala nöjet och lugnet med stående framkallning.
Dels för svartvitt men framförallt Färg (C41) är så jäkla skönt att enkelt framkalla i rumstemperatur.

Gjorde en lite demo/tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=kp8cACHz_Og
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Fin och inspirerande film Mattias!

Kul att du har börjat med 16mm.
Jag har också grottat ner mig i detta, har skaffat ett par Paillard Bolex H16 m.m.
Har du framkallat 16mm själv än?
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Nej, jag har inte fixat någon bra torklina för det ännu. Tank har jag och kemi osv är inga problem. Torkställning däremot är lite lurigt.
Däremot ska jag filma s35 hemma idag.
 

kip.4195

Medlem
OM-1 är en jättetrevlig kamera. Jag hade en sån på 1970-talet en kort period, men sålde den för att finansiera ett köp av en OM-2. (Förra året köpte jag en fin OM-1 på Tradera bara för att jag saknade att ha en. :)

Tänk dock på att OM-1 använder kvicksilverbatteri (1.35 Volt) som är i stort sett omöjliga att få tag på numera. Exponeringsmätaren mäter fel om man stoppar i ett batteri på 1.5V som passar. Jag tror inte heller att det är så enkelt att man bara kan ändra exponeringen för att kompensera mätarens fel.

Det finns dock luft-zink-batterier som håller nästan rätt spänning och som passar i OM-1:ans batterifack. Problemet med dessa är att när man har aktiverat dem så tar de slut inom några få månader oavsett om man drar ström ur dem eller inte.

Ett alternativ är att köra med en handhållen ljusmätare. Det brukar ofta gå rätt bra om ljuset inte varierar mycket så att man måste mäta det hela tiden.
Att löda in en Schottydiod är en enkel grej i de flesta kameror och sen kan man ha ett 1.55V batteri som varar minst ett år. Jag har gjort det på flera kameror och testat det gentemot ett originalbatteri på 1.35V stämmer till 95%
 

PMD

Aktiv medlem
Att löda in en Schottydiod är en enkel grej i de flesta kameror och sen kan man ha ett 1.55V batteri som varar minst ett år. Jag har gjort det på flera kameror och testat det gentemot ett originalbatteri på 1.35V stämmer till 95%
Det är en rätt bra lösning (om man kan löda :), men man bör tänka på att använda siveroxidbatterier och inte alkaliska. Båda typerna finns som knappceller på 1.55V (egentligen 1.5V för alkaliska), men alkaliska batterier har en ganska annorlunda urladdningskaraktäristik jämfört med silveroxid- och kvicksilverbatterier, vilket gör ljusmätaren opålitlig.
 

kip.4195

Medlem
Det är en rätt bra lösning (om man kan löda :), men man bör tänka på att använda siveroxidbatterier och inte alkaliska. Båda typerna finns som knappceller på 1.55V (egentligen 1.5V för alkaliska), men alkaliska batterier har en ganska annorlunda urladdningskaraktäristik jämfört med silveroxid- och kvicksilverbatterier, vilket gör ljusmätaren opålitlig.
Givetvis skall det vara silveroxid för de har liknade urladdningskurva som kvicksilverbatteriet.
 
ANNONS