Annons

Objektiv till canon eos 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

ayku

Medlem
Hej!
Jag har nyligen köpt en enkel, nybörjarkamera Canon eos 550D och med det följde standardkit objektivet. Jag köpte den just för att den var en budgetkamera och att den fick många positiva recensioner när det gäller att ta fina bilder och filmning.

Men nu till min fråga, vilket objektiv ska jag investera i?
Kan verkligen ingenting om kameravärlden och har börjat att lära mig lite. Jag ska åka utomlands om ett par veckor och då vill jag gärna ta fina kort och en bra filmkvalitét. Objektivet får inte vara för dyrt, max 2000kr, vill inte köpa en lyxsak nu med en gång.
För när jag provade att filma hemma lite så är det antingen autofokus eller manuell men det blir ju ingen tydlighet med en gång när man har autofocus på.
Tacksam för åsikter å info :)
 

Brix

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i just objektivet samt såklart i handhavandet, så objektiv är det man bör satsa mest på.

Det är ju bra om du säger lite mer specifikt vad du tänkt fota, lite svårt att rekommendera nåt annars.

Men för max 2000:- så är väl t.ex ett Canon 50/1.8 ett bra och prisvärt alternativ, ett fast ljusstarkt objektiv är ju nåt som bör finnas i alla fotografers samling :)
 

ayku

Medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i just objektivet samt såklart i handhavandet, så objektiv är det man bör satsa mest på.

Det är ju bra om du säger lite mer specifikt vad du tänkt fota, lite svårt att rekommendera nåt annars.

Men för max 2000:- så är väl t.ex ett Canon 50/1.8 ett bra och prisvärt alternativ, ett fast ljusstarkt objektiv är ju nåt som bör finnas i alla fotografers samling :)

Okej tack för svar! Jag hade egentligen tänkt att fota städerna vi kommer att se rent allmänt, gator, bilder på oss/människor, mat osv :) tror du att det objektivet passar bra då? Även till att filma?
 

Tbirder

Aktiv medlem
Med tanke på de motiv du räknar upp kan Canon EF-S 24/2.8 STM vara ett bra val, om du vill ha ett objektiv som ger klart bättre bildkvalitet än kitobjektivet och som är relativt billigt (1600-1700 kr ca). Det är väldigt litet och smidigt dessutom, och funkar bra vid filmning. Ställ in ditt kitobjektiv på 24 och testa om det känns som lagom för det du vill åstadkomma.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gissar att du har ett 18-55 is.
Det första man brukar köpa är fler brännvidder. Billigast är då zoomar. Antingen mer tele (typ 55-250) eller mer vidvinkel (typ 12-24).
Nästa steg är att man vill ha ljusstarkare objektiv.
Kombinationen är då 2,8 zoomar.

Filmning däremot är lite annorlunda.
zoomar är egentligen aldrig bra om man bortser ifrån riktiga filmobjektiv men de är RIKTIGT dyra.
Fasta objektiv är tacksammare att använda, ljusstarkare men också dyrare. Bland annat pga av att du bara behöver fokusera på att sköta fokus. Zoom får ske med fötterna.
Och IS vill du inte vara utan. Helst filma på stativ.

Och ja, du har rätt i att DSLR och AF vid filmning inte är någon höjdare.
Canon har sin D80(om jag komemr ihåg rätt) och så finns det Sony om man vill ha bättre AF.
Och här har definitivt en videokamera sitt berättigande.

Man kommer väldigt långt med ett 18-55.
Frågor du måste ställa dig är:
..om du vill ha med mer i bild eller komma närmre.
..vill ha ljusstarkare objektiv.
..fast eller zoom.
 

riddler

Aktiv medlem
Köp ett begagnat 15-85 eller tamron 17-50, Sigma 17-70 , jag skulle inte köpa nya objektiv, köp hellre begagnat, finns en del prylnördar som byter hela tiden. Det bör räcka till det mesta i början, men med bra bildkvalité. :)
 

ayku

Medlem
Tusen tack till alla förslag och kommentarer! Håller på för fullt här med att läsa på om recensionerna på alla dessa objektiv ni har nämnt. Tack! :D
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu blev jag nyfiken, fins 550D fortfarande kvar ute i handeln, man har väl släppt 6 efterföljare till dags datum med årets 800D plus den värre 77D. 550D fick andra generation video som var klart bättre än 500D som var den första.
 

ayku

Medlem
Nu blev jag nyfiken, fins 550D fortfarande kvar ute i handeln, man har väl släppt 6 efterföljare till dags datum med årets 800D plus den värre 77D. 550D fick andra generation video som var klart bättre än 500D som var den första.
Jag köpte den begagnat, inte i butik. Finns massvis begagnade kvar ja :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Ett 50 1.8 är antagligen lite långt ifall du ska fota personer/saker som är ganska nära. Ett 24 eller 30mm objektiv skulle passa bättre då det är lite mer vidvinkel på dem. Köp isåfall det som passar budget då det finns tex billiga 30mm o svindyra 30mm
 

BTLulle

Medlem
Den kameran har väl inte autofokus vid filmning, man kan fokusera innan man börjar filma men flyttar sig motivet under filmning måste man fokusera om manuellt, om jag inte mins helt tokigt.
 
ANNONS