Annons

Err 01 kommunikation kamera & objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

RXE

Medlem
Hej

Jag har ett problem med mitt "Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1", när jag fotar på närmaste närgränsen så får jag upp "Err 01 - kommunikationen mellan kamera och objektivet är felaktig. Rengör objektivkontakterna.

Jag har gjort följande felsök/tester:

Rengjort objektivets och kamerans kontakter med cpu-rengöring.
Testat olika kameror med 4 olika objektiv, men det är bara Tamron 90mm som får problemet.
Testat både autofokus och manuell.
Testat full och limit-knappen.

Det går ibland att fota motiv på längre avstånd men inte motiv som är nära och ibland går inget av dessa.

Jag har mailat Tamron nu och väntar på svar men är rädd att de ska vilja felsöka den för 500kr och säga att det kostar 5500kr för att reparera den, har läst sådana summor på olika forum, den kostar ca 4000kr i nypris idag.

Är det någon i det här forumet som känner till eller har haft det här problemet och vet någon bra lösning? Är väldigt tacksam för alla hjälp jag kan få.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har haft ett sånt problem, dock inte med just det objektivet. Det jag hade problem med började krångla lite med bländaren ibland. Sen blev det värre och värre, och till sist var det helt oanvändbart.

I mitt fall kostade en ny efterträdare (objektivet hade uppgraderats sen jag köpte det första) 8800 kronor. Jag skrotade det gamla och skaffade en Mark II istället.
 

RXE

Medlem
Jag har haft ett sånt problem, dock inte med just det objektivet. Det jag hade problem med började krångla lite med bländaren ibland. Sen blev det värre och värre, och till sist var det helt oanvändbart.

I mitt fall kostade en ny efterträdare (objektivet hade uppgraderats sen jag köpte det första) 8800 kronor. Jag skrotade det gamla och skaffade en Mark II istället.

Okej, skickade du det på felsökning, eller gjorde något annat för att få det att fungera innan? Vilket objektiv var det?

Hur gammalt var det objektivet som krånglade?

Tack så mycket för ditt svar! :)
 
ANNONS