Annons

Systemkamera för 5000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaLu

Ny medlem
Jag är på jakt efter en ny kamera och är inte så haj på foto och vet inte riktigt vad jag ska välja.
Jag har fotat lite med systemkamera förr (men det var ett tag sen) och är inne på att köpa en systemkamera med objektiv som kan passa till produktfotografering och som funkar fint att filma med och som har hyfsad ljudupptagning. Gärna lite "allround bra" om man kan säga så...

Budgeten är satt på 5000 med objektiv till att börja med.
Jag har tittat lite på sony a6000 men vet inte om den kan passa och i så fall om det funkar med kit objektivet 16-50/3.5-5.6 eller om man ska satsa bara på kamerahuset och ett annat objektiv?

Som sagt är jag nybörjare och behöver egentligen inte så mycket funktioner utan jag lär köra på auto inställningar men vill gärna ha möjligheten att bli bättre med den kamera jag köper när intresset ökar.
Mycket tacksam för svar!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Du lär köra med autoinställningar i början skriver du.
Då rekommenderar jag dig att köpa en mycket billig begagnad kamera.
Märket på kameran spelar ingen som helst roll i ditt läge.
Men om jag skall svara någonting så finns ju Nikon D70 till tramsiga pengar och gärna då med kitobjektivet 18-70. Där har du starten på ditt fotograferande , och du får chansen att utforska foto och ditt ev fortsatta intresse till väldigt billig penning. D70 tar fantastiska bilder om du som fotograf gör rätt. Autoinställningar avråder jag bestämt ifrån om du vill lära dig att ta bilder!

Lycka till!
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har tittat lite på sony a6000 men vet inte om den kan passa och i så fall om det funkar med kit objektivet 16-50/3.5-5.6 eller om man ska satsa bara på kamerahuset och ett annat objektiv?
Låter som en bra början.
Du kan ju ta dig till en fotobutik och klämma på grejorna. Är det mindre prylar du skall fota kan du fundera på eventuellt macro objektiv eller en mellanring.

För bra ljudupptagning så bör möjligen en mikrofon vara värt att köpa till. Vet dock inte om den kameran har stöd för sånt.
 

dumbo

Aktiv medlem
Du lär köra med autoinställningar i början skriver du.
Då rekommenderar jag dig att köpa en mycket billig begagnad kamera.
Märket på kameran spelar ingen som helst roll i ditt läge.
Men om jag skall svara någonting så finns ju Nikon D70 till tramsiga pengar och gärna då med kitobjektivet 18-70. Där har du starten på ditt fotograferande , och du får chansen att utforska foto och ditt ev fortsatta intresse till väldigt billig penning. D70 tar fantastiska bilder om du som fotograf gör rätt. Autoinställningar avråder jag bestämt ifrån om du vill lära dig att ta bilder!

Lycka till!
För det första finns det ingen anledning att köpa en kamera från före hedenhös bara för att man inte ställt ut på fotografiska.
För det andra hade det kanske varit bra om du läste igenom inlägg innan du rekommenderar något. Det står såhär: "... och som funkar fint att filma med och som har hyfsad ljudupptagning."

Jag vet inte om du vet om någon version av D70 som jag inte hört talas om men jag har iaf inte hört om någon D70 som kan filma. Eller... 3 bilder/sekund, utan ljud kan man väl iofs "filma" ett tag om man använder JPEG och ett hyggligt minneskort.

Visst är D70 kapabel till hyggliga stillbilder fortfarande men den är tämligen omodern och ganska oförlåtande om man skulle råka exponera minsta fel med både litet dynamiskt omfång, relativt mycket brus och högdagrar som ser riktigt hemska ut när de klipper. Bilderna kräver nästan oavsett hur du ställer in kameran efterbehandling.
Jag skulle definitivt inte köpa något äldre än en D90, men även den lämnar ju "lite" att önska vad gäller video med bara 720p och jello som inte är av denna värld pga rolling shutter.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag har tittat lite på sony a6000 men vet inte om den kan passa och i så fall om det funkar med kit objektivet 16-50/3.5-5.6 eller om man ska satsa bara på kamerahuset och ett annat objektiv?
A6000 är en fin kamera. 16-50-objektivet är inte super men har man inte krav på att det ska vara knivskarpt ända ut i hörnen så levererar det ganska bra skärpa om man bländar ner det något steg.
Det är ju, tyvärr, så att om man ska ha något annat till Sony-E så får man gräva rätt mycket djupare i plånboken.
Fördelen med 16-50:n är ju att den är väldigt kompakt och en av få objektiv som faktiskt möjliggör att bibehålla hela paketet kompakt, så att det kompakta kamerahuset kommer till sin rätt, så man vill nog ha det objektivet oavsett...
 

SofiaLu

Ny medlem
Kamera under 5000

Tack för svar!
Jag har också förstått att det är dyrare med objektiv till sony, är det någon som har något tips på en likvärdig kamera av annat märke som kanske har bättre pris på tillbehören?

Som sagt vill jag att kameran ska vara lite allround bra men jag kommer främst att ta bilder på föremål inomhus så hur bra kameran är i lite sämre ljus är kanske viktigt, och så kommer jag filma tutorials där jag riggar kameran mot mitt arbetsbord, ljudet är nog inte så viktigt ändå.

Jag vet inte hur det funkar med överföringen av fotona från kameran till en dator men jag föredrar ett enkelt system typ att man kan se filerna i finder (mac) och inte att det poppar upp en massa program som kommer med kameran. Eller det kanske behövs ett program för att föra över bilderna?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad jag förstått är den till filmning och produktfotografering. Är detta enda användningsområdet ser jag ingen nackdel med Sonyn. 16-50 kanske inte är det vassaste i hörnen men tvivlar på att detta kommer synas på film. Sedan behövs väl bara ett objektiv till och det kan vara ett maktoobjektiv eller t o m tele beroende på vilken sorts produkt som skall fotograferas.en vanlig makro utan speciella krav eller en budgettelezoom i klassen 55-200 eller däromkring kostar liknande till alla system. Skall man däremot ha f/2,8 zoomar eller supertelen ja då blor Sony mycket dyrare ffa om man är villig att köpa beg. Men det är ju inte dessa krav som ställs.

Du kan även ta en titt på Panasonic som är duktiga på filmning.

Du bör nog köpa en extern miktofon om du inte har detta än.
 

dumbo

Aktiv medlem
Tack för svar!
Jag har också förstått att det är dyrare med objektiv till sony, är det någon som har något tips på en likvärdig kamera av annat märke som kanske har bättre pris på tillbehören?

Som sagt vill jag att kameran ska vara lite allround bra men jag kommer främst att ta bilder på föremål inomhus så hur bra kameran är i lite sämre ljus är kanske viktigt, och så kommer jag filma tutorials där jag riggar kameran mot mitt arbetsbord, ljudet är nog inte så viktigt ändå.

Jag vet inte hur det funkar med överföringen av fotona från kameran till en dator men jag föredrar ett enkelt system typ att man kan se filerna i finder (mac) och inte att det poppar upp en massa program som kommer med kameran. Eller det kanske behövs ett program för att föra över bilderna?
Generellt är det kanske något dyrare med tillbehör till Sony men det handlar inte främst om prissättning eg utan om att utbudet är mindre och att det, ffa i de något lägre prisklasserna, inte finns lika många alternativ som till tex Canon och Nikon.
Med en budget på 5k så tror jag dock inte att du kommer att hitta både kamera och ett "lite bättre" objektiv till Canon eller Nikon heller, åtminstone inte om du köper nytt. Begagnat så kan man såklart hitta fynd om man har lite tålamod.
Visserligen är Canons och Nikons 18-55-objektiv (kitobjektiv) lite bättre än Sonys 16-50, men det är kanske inte så stor skillnad att det ska vara avgörande för vilken kamera man väljer.

Sedan är ju Sony, genrellt, vassare på video, vilket du ju har ett uttalat intresse för.

Det ska väl även nämnas att med Sony så kan man ju, via adapter, montera i stort sett vilka objektiv som helst men det är ju inte alla som tycker att det är ett smidigt alternativ.

Vad gäller att ta bilder på saker inomhus så går det ju, så länge det är saker som inte rör på sig, att sätta kameran på stativ. Annars kan man ju komplettera med ljusstarkare objektiv och/eller blixt. Ljusstarkare objektiv ger ju dock kortare skärpedjup, vilket kanske inte alltid är önskvärt.

För att föra över filerna till datorn är det många som tycker att en kortläsare är det smidigaste. Det är nästan alltid snabbare än att koppla en kabel till kameran. Man behöver inte alls använda några program från tillverkaren, även om det ibland kan vara ett billigt och enkelt alternativ för tex RAW-konvetering av bilder.
 
ANNONS