Annons

NIKON D7100 Varför får jag suddiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanna198

Medlem
Hej!

Jag har länge varit sugen på en systemkamera och nu i somras köpte jag mig äntligen en. MEN.. jag har inte alls kommit igång med den då när jag väl fotar med den så blir bilderna väldigt suddiga och inte alls skarpa. Jag har standardobjektivet till.

Hur gör jag för att få en bra grundinställning i kameran som jag kan utgå från? Varför blir bilderna oskarpa? Ska inte autofunktionen åtminstone vara hyfsad för att ta bilder med? Vill kunna ta på min dotter som nu är sex månader.

Vill ju komma igång med fotandet, inte bara att kameran ska bli liggandes och att man hellre tar fram mobilkameran för att bilderna blir bättre med den i nuläget.

Trevlig höstdag!
Vänliga hälsningar Sanna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja full automatik ska ge bra bilder.

Kan det vara någon omkopplare på objektivet som står i manuellt läge? Vanligt nybörjarfel på Canon.

Annars föreslår jag att du läser igenom inledningskapitlet i manualen. Det brukar beskriva de grundläggande stegen för att komma igång med sin kamera.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har länge varit sugen på en systemkamera och nu i somras köpte jag mig äntligen en. MEN.. jag har inte alls kommit igång med den då när jag väl fotar med den så blir bilderna väldigt suddiga och inte alls skarpa. Jag har standardobjektivet till.

Hur gör jag för att få en bra grundinställning i kameran som jag kan utgå från? Varför blir bilderna oskarpa? Ska inte autofunktionen åtminstone vara hyfsad för att ta bilder med? Vill kunna ta på min dotter som nu är sex månader.

Vill ju komma igång med fotandet, inte bara att kameran ska bli liggandes och att man hellre tar fram mobilkameran för att bilderna blir bättre med den i nuläget.

Trevlig höstdag!
Vänliga hälsningar Sanna.
Jag minns tydligt när jag köpte min första systemkamera och fick tillbaka den första filmrullen framkallad, med ett dåligt resultat; oskarpa bilder som var hemska. Du måste läsa grundläggande teori, för att förstå hur tid, ISO-känslighet, bländare och övriga begrepp påverkar bildresultatet. Är bilderna oskarpa eller är det rörelseoskärpa? Det lär du dig snart.

En systemkamera kräver en del av användaren men du får fina bilder när du lärt dig grunderna. Kamerorna är betydligt känsligare idag och mer förlåtande. Det handlar också om att hantera utrustningen på ett sätt som den är tänkt att göra. En systemkamera används med fördel via sökaren för bättre kontroll och stabilitet. De flesta är ju vana en skärm numera.

Låna eller köp en bok om grundläggande fototeknik; läs och testa olika exempel som ofta finns beskrivna. Köp en "enkel" bok med pedagogiska bilder. Framförallt måste du lägga ner tid och arbete för att kunna ta bra bilder; bli nu inte skrämd av det, det är en process och med tiden blir resultatet bättre.

Du kan använda helautomatiskt läge, men är du i mörka miljöer kommer kameran använda längre tider och då blir det svårare att ta "skarpa" bilder. Om allt detta lär du dig när du läser på och ställer frågor härinne. Men för att vara tjatig, måste du ha lite kött på benen så du förstår vad vi skriver när du ställer frågor och vi försöker ge dig svar.

Vad du har för kamera spelar i princip ingen roll. Lycka till på din resa inom fotografin!...
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Oskarpa bilder kan bero på antingen rörelseoskärpa (hela bilden är oskarp) eller att skärpan inte finns där du vill ha den (autofokus gör inte sitt jobb).

Så, vilketdera är du drabbad av?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Med Auto används nästan alltid blixt. Fungerar den?
På objektivet brukar finnas en omkopplare A eller M (autofokus eller manuell fokus)
Prova att fokusera på något tydligt tex rubriken på en tidning. Innan avtryckaren är i botten ska du ha fokus.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Har du några bilder att visa så blir det lättare att komma med en diagnos.

Men mina tankar:
Full automatik, alltså den gröna pluppen, är ingen höjdare. Särskilt inte fotandes barn, gissningsvis på ganska nära håll, kanske inomhus, med svagt ljus kombinerat med ett ljussvagt objektiv.

Med risk för att introducera ökad komplexitet så föreslår jag att:

- Byt till A-läget, för bländarprioriterat automatläge.
Vänstra snurr-reglaget.

- Se till att du har Auto-ISO med lite prioritetsreglaget lite åt snabba slutartider.
Settings -> Photo Shooting Menu -> ISO sensitivity settings -> Minimum shutter speed -> Auto (tryck höger för fler val) och ställ reglaget något åt höger, Faster.

- Byt AE-L/AF-L-knappen till AF-ON och tag bort slutarknappens AF-ON.
Custom Settings Menu -> f. Controls -> 4. Assign AE-L/AF-L button -> Press: AF-ON


- Byt autofokusinställningen till AF-C, förslagsvis enkelpunkt till D9.
Autofokusknappen vänster på kameran, styr med tum- och pekfingersnurrorna tills du hittar rätt inställningar.

Fördelarna blir att du har bättre kontroll men utan att det blir allt för komplicerat.

Kameran kommer sköta slutartider och ISO så gott det går, med prioritet för OK slutartider i relation till din brännvidd.

Du får bättre kontroll över autofokusens beteende och att ha en särskild knapp för AF-aktiveringen ger dig dubbla fördelar genom att du kan aktivera autofokusen, när den träffat rätt kan du släppa knappen, komponera om bilden (med försiktighet) och trycka på slutarknappen för att ta bilden utan att det triggar autofokusen igen som förstör bilden. Samt att du bibehåller liknande funktion såsom hade du använt AF-S genom att helt enkelt släppa AF-knappen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du några bilder att visa så blir det lättare att komma med en diagnos.

Men mina tankar:
Full automatik, alltså den gröna pluppen, är ingen höjdare. Särskilt inte fotandes barn, gissningsvis på ganska nära håll, kanske inomhus, med svagt ljus kombinerat med ett ljussvagt objektiv.

Med risk för att introducera ökad komplexitet så föreslår jag att:

- Byt till A-läget, för bländarprioriterat automatläge.
Vänstra snurr-reglaget.

- Se till att du har Auto-ISO med lite prioritetsreglaget lite åt snabba slutartider.
Settings -> Photo Shooting Menu -> ISO sensitivity settings -> Minimum shutter speed -> Auto (tryck höger för fler val) och ställ reglaget något åt höger, Faster.

- Byt AE-L/AF-L-knappen till AF-ON och tag bort slutarknappens AF-ON.
Custom Settings Menu -> f. Controls -> 4. Assign AE-L/AF-L button -> Press: AF-ON


- Byt autofokusinställningen till AF-C, förslagsvis enkelpunkt till D9.
Autofokusknappen vänster på kameran, styr med tum- och pekfingersnurrorna tills du hittar rätt inställningar.

Fördelarna blir att du har bättre kontroll men utan att det blir allt för komplicerat.

Kameran kommer sköta slutartider och ISO så gott det går, med prioritet för OK slutartider i relation till din brännvidd.

Du får bättre kontroll över autofokusens beteende och att ha en särskild knapp för AF-aktiveringen ger dig dubbla fördelar genom att du kan aktivera autofokusen, när den träffat rätt kan du släppa knappen, komponera om bilden (med försiktighet) och trycka på slutarknappen för att ta bilden utan att det triggar autofokusen igen som förstör bilden. Samt att du bibehåller liknande funktion såsom hade du använt AF-S genom att helt enkelt släppa AF-knappen.
Ovanstående knep är mer avancerade och kanske enbart förvirrande för en nybörjare. Det som saknas misstänker jag är lite grundläggande fotokunskaper om t.ex vad oskärpa beror på och hur man undviker det. En typisk orsak som nämnts är att kameran är inställd på manuell fokus och slutarprioritet, dvs kameran fyrar av utan att den låst fokus. En annan är skakningsoskärpa pga för långa slutartider (eller att man inte håller kameran stilla när man trycker av). Eller att motivet rör sig. För att utesluta fel på utrustningen får man använda stativ eller på annat sätt försäkra sig om att kameran är helt stilla och ta en provbild på något stillastående som då ska bli skarp.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ovanstående knep är mer avancerade och kanske enbart förvirrande för en nybörjare. Det som saknas misstänker jag är lite grundläggande fotokunskaper om t.ex vad oskärpa beror på och hur man undviker det. En typisk orsak som nämnts är att kameran är inställd på manuell fokus och slutarprioritet, dvs kameran fyrar av utan att den låst fokus. En annan är skakningsoskärpa pga för långa slutartider (eller att man inte håller kameran stilla när man trycker av). Eller att motivet rör sig. För att utesluta fel på utrustningen får man använda stativ eller på annat sätt försäkra sig om att kameran är helt stilla och ta en provbild på något stillastående som då ska bli skarp.
Ännu enklare: sätt kameran i fullt autoläge (Auto) som i regel tvingar upp blixten om den behövs och fota en bokhylla rakt på. Är det inte riktigt ljust och blixten inte tvingas upp, tryck då på blixtknappen. Står du då helt stilla och bilden inte blir skarpt ksn det vara något fel. Annars har du bevisat att kamera funkar som den skall.

Valiga orsaker till suddiga bilder har redan nämnts. Jag lägger till en till: i grundläget använder kameran oftast brett fokusområde vilket kan leda till att den fonuserar på fel sak. Den har ju ingen aning om vad du vill fokusera på. I sådana situationer får man lära sig de olika fokusområdena och hur man väljer dem för att sätta fokus var man vill.

En mobilkamera hsr en liten sensor som ger ett enormt skärpedjup vilket negerar mycket av problemet med felfokus.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge varit sugen på en systemkamera och nu i somras köpte jag mig äntligen en. MEN.. jag har inte alls kommit igång med den då när jag väl fotar med den så blir bilderna väldigt suddiga och inte alls skarpa. Jag har standardobjektivet till.

Hur gör jag för att få en bra grundinställning i kameran som jag kan utgå från? Varför blir bilderna oskarpa? Ska inte autofunktionen åtminstone vara hyfsad för att ta bilder med? Vill kunna ta på min dotter som nu är sex månader.

Vill ju komma igång med fotandet, inte bara att kameran ska bli liggandes och att man hellre tar fram mobilkameran för att bilderna blir bättre med den i nuläget.

Trevlig höstdag!
Vänliga hälsningar Sanna.
Eftersom det är din första systemkamera så finns det massor av misstag man kan råka ut för. På kameran och objektivet så finns det en omkopplare mellan "Manuell och Auto". Kolla så att dessa står i Auto. Lär dig skillnaden mellan bländare/slutare. Läs noggrant manualen ang fokuslägen. Jag vet att det vara lite trixigt med en sådan avancerad kamera du har...jag har en likadan , men ge inte upp. När du väl kommit igång så kommer du att bli väldigt nöjd med resultaten.
Lycka till!
Med vänlig hälsning Kent
 
ANNONS