Annons

Leica och mätsökarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
B.T skrev:
Hmm allt det här skrivandet om mätsökare
man blir ju grymt sugen på att köpa!!!

När man fokusera på en mätsökare
är det lika många varv som på en systemkamera
eller är det bara typ ett halvt varv
mellan närgräns och oändligt?

Måste nog rätta till en del missförstånd! ;)

Man måste inte ha en mätsökarkamera för att gatofotografera!
Även om några "insnöade sk. Leica-aficionados" yrar om det hela tiden!! ;)

Det enda det handlar om, om jag skall försöka vara litet objektiv,
är att man har en lättjobbad, diskret utrustning som man kan till 100%, och trivs med! :)

När jag gatufotograferar, så tar jag bilder både med kameran vid ögat och från bröstet/höften!
Och det måste bara vara att trycka av!

Här riktar jag, och trycker av!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/505764.htm

Och autofocus...?
Tror inte det funkar. Man måste kunna köra med förinställt avstånd ibland, och veta inom vilka gränser det blir en skarp bild, då man håller kameran i handen och riktar mot föremålet.

Och vad gäller mätsökare, som ofta är väl lämpade för gatufoto, så finns det en del analoga mätsökare, som man bör kunna hitta till bra beg.priser!
Obs, menar inte Leica nu, utan tex. Canon har haft en fina små mätsökare med fast optik osv..
Finns säkert flera.


Och fokusera..
På min Summicron 35:a...
där er'e bara ett 1/4 varv..
från 0,7 - oändligt.

/B


Ps. Och skall du vara riktigt "rå", pröva då gärna en Rysk FED tex.
De tidiga FED, från 1950-talet är ju Leica II-kopior..
Så med en så'n laddad med Tri-X, så har du i stort samma tekniska förutsättningar som HCB...
Vad är då problemet?

Och en FED i bra skick..... 2-400:- ?
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Denna utrustning, Ambi-Silette kamerahus, Solinar 50mm/2,8 + Telinear 90mm/4, har jag gett mindre än 500 kr för. Optiken har antireflexbehandling. Slutaren fungerar bra men från 1/4 är tiderna lite långa (spelar dock ingen roll vid gatufoto då dessa tider inte används utan 1/15 och snabbare).Söker en Ambion 35mm/4 till den. Någon som har en till övers?
 

Bilagor

B.T

Avslutat medlemskap
Ja jag tackar!!
jo me det är ju betydligt mindre
fokuserings varv då på en mätsökare
det borde ju snabbt och bra tycker jag!

nä jag har försöker mig på att fota gatufoto med mina systemare.
min Pentax me super som är ju både
liten och rättså tyst.men den hoppar ju till lite
av speglen när man trycker av.
och min MZ-S är ju lite högljud

nä det är mest att man är nyfiken och pryltokig helt enkelt!!!

har ju aldrig hållt i en riktig mätsökare ju!!
 

B.T

Avslutat medlemskap
Graal skrev:
Denna utrustning, Ambi-Silette kamerahus, Solinar 50mm/2,8 + Telinear 90mm/4, har jag gett mindre än 500 kr för. Optiken har antireflexbehandling. Slutaren fungerar bra men från 1/4 är tiderna lite långa (spelar dock ingen roll vid gatufoto då dessa tider inte används utan 1/15 och snabbare).Söker en Ambion 35mm/4 till den. Någon som har en till övers?
Nils!!
det ser ut att vara en trevlig kamera
men hur funkar sökaren tar den ljuset igenom
linsen eller!!!
och hur gammal kan en sådan va tro?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Sökaren och ramfönstret täcks av namnskylten. Man trycker lite åt sidan vid pilen (se bilden) så fälls skydet upp.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Är du sugen på en överkomlig mätsökare så kan jag sälja min Yashica Electro 35 GS som fungerar bra så när som på självutlösaren som är lite seg och lampan till batteritestaren som gått sönder. Exponerade dia med den senast i september och inga problem. 45mm f/1.7 300:- + frakt. Det är ingen Bessa eller Leica men en kopplad mätsökare har den och är dessutom tystare (centralslutare) än Bessa R3a:n. Ljusmätaren bredvid objektivet dock.
 

B.T

Avslutat medlemskap
Graal skrev:
Sökaren och ramfönstret täcks av namnskylten. Man trycker lite åt sidan vid pilen (se bilden) så fälls skydet upp.
jaha där ser man.ser pilen me nu!! fränt oc smart!
det är väl till för att stänga av ljusmätningen
som annars drar på batteriena väl!
 

Graal

Avslutat medlemskap
B.T skrev:
jaha där ser man.ser pilen me nu!! fränt oc smart!
det är väl till för att stänga av ljusmätningen
som annars drar på batteriena väl!
Nej den har ingen ljusmätare tyvärr och den är helt mekaniskt styrd. Skyddet är väl för att inte sökarfönstret och ramfönstret ska slitas i onödan så att sökarbilden blir oklar och suddig. Men Steven på Cameraquest gillade inte luckan. Den går ju att skruva av om man inte vill ha den där.
 

Graal

Avslutat medlemskap
50mm Solinaren för Ambi-Silette har 3/4 varv mellan 1m - oändligt. Inte lika bra som den ryska Jupiter 8 alltså som bara har ett halvt varv. Hur är det med Leica och CV-normalerna?
 

alf109

Aktiv medlem
Leica Summicron m 35/2,0 ca 3/8 varv från närgräns 0,7 m till ändligt.
Summicron m 50/2,0 lika som 35:an
Summicron m 75/2,0 1/4 varv melan närgräns 0,7 m till oändligt.
 

B.T

Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:
Är du sugen på en överkomlig mätsökare så kan jag sälja min Yashica Electro 35 GS som fungerar bra så när som på självutlösaren som är lite seg och lampan till batteritestaren som gått sönder. Exponerade dia med den senast i september och inga problem. 45mm f/1.7 300:- + frakt. Det är ingen Bessa eller Leica men en kopplad mätsökare har den och är dessutom tystare (centralslutare) än Bessa R3a:n. Ljusmätaren bredvid objektivet dock.
Tackar för erbjudandet!
skall googla och fundera på det!
är det så att det klickar till så
hör jag av mig =)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Color-Skopar 50mm/2,5

Lägger in denna fråga här istället (hade den i Tillbehör analogt förut):

Har funderingar kring denna Voigtländer mätsökaroptik. Vill nämligen ersätta min Jupiter 8 50mm/2 då jag retar mig på den roterande frontlinsen som gör att avståndsinställningen oavsiktligt kan ändras vid bländarändring. Optiskt har jag dock inget att klaga på hos Jupitern. Color-Skoparen är ju väldigt liten och kompakt och jag undrar om någon har erfarenhet av den eller kan länka till några tester/bilder? Har förut sett en japansk test på nätet där man jämförde olika mätsökarnormaler, bl.a denna, men hittar tyvärr inte den nu. Har dock läst att den ska ha en mjuk bokeh men kanske inte är riktigt lika skarp som t.ex Planar 50mm/2 eller Nokton 50mm/1,5. Vill ändå ha en liten och kompakt normal och kan stå ut med att den inte är superskarp, men vill naturligtvis att den ska vara av godtagbar klass.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Test av 12 mätsökarnormaler!

Hittade den här tråden på Rangefinderforum där den "galne" professorn från Pensacola (han jag länkat till tidigare med bilderna från förkrigs- 50mm-Sonnaren med Leica-gänga) testar 12 av sina mätsökarnormaler och också lagt in stora bilder. Man får också gissa vilka optiker några av bilderna kommer från och kan få ett mejl från honom med de rätta svaren. Kul att läsa och se, speciellt för en som är på jakt efter en annan mätsökarnormal just nu.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
M4 resp M4P undran fr en novis...

Alla M-leicor (utom Leica CL) har samma mätbas, nämligen 69,25 mm. M3:an däremot har större sökarförstoring än M2,M4,M4-P,M5 och M4-2. Detta gör att det blir lättare att fokusera med en M3:a, eftersom även dubbelbilden blir förstorad mer. Nackdelen är däremot att man måste ha extern sökare, eller "glasögon" om man vill använda 35mm-optik.

Är man bara intresserad av 50mm och 90mm är M3:an säkert en toppenkamera.

M6 och M7 finns med olika förstoringar.
Hej
Bara för ett kort svar: vad är P:et i M4P...vad skiljer M4P från en ”standard” Leica M4 utan P:et..?
Jag har ju bara min M6:a, min allra första M-Leica och vet så lite! Med tack på förhand!
/B
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag var nära att köpa en M6 för några år sedan. Det är just den ljusa fina bilden i sökaren och att det är mycket lättare att fokusera som är de stora fördelarna med mätsökare.

Efter lite funderande kom jag fram till att nackdelarna övervägde. Den största nackdelen är att man inte ser vad man får, särskilt om man vill avvika från "normala" brännvidder. Dessutom är allt Leica väldigt dyrt.

Det slutade med att jag köpte en ny mattskiva till min Nikon FA och förbättringen var tillräcklig för att göra mig nöjd.

Senare gick jag över till ett Hasselbladsystem. Jag tycker att mellanformat är idealt för film.

Har du funderat på t.ex. Mamiyas mätsökarsystem för mellanformat?
 
Senast ändrad:
ANNONS