Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Diskussionen om vem som är bäst, Lappar eller Stockholmare, gammal eller ung är ganska löjlig.

Frågan är varför det knappt finns en enda tjej som yttrar sig i dessa forum? Kan det vara så att de inte känner sig bekväma här?

Jag har sett många gånger när en tjej kommer in här och ett antal män som säkert är både "ödmjuka och respektfulla" (och som antagligen har en självbild av att ha en supermodern syn på saker och ting) bestämmer sig för att förklara något ingen har frågat efter.

Undrar om någon kommer tillbaka efter en nedlåtande klapp på huvudet?

Jag säger inte att jag är bättre än någon annan, men när diskussionen nu har kommit upp, så kanske det är läge att reflektera lite och vara självkritisk.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Synen på kvinnan har förändrats mycket från 70-talets sexuella frigörelse till vad vi anser idag. Det vi anser rätt idag kommer anses helt förlegat om 50 år.
Världen förändras och vi med den.

Människokroppen kan vara vacker. Både på unga och gamla.
Fast visst det en slagsida mot att lättklädda/nakna bilder mest tas på vackra kvinnor.
Det finns gott om dem även här på fotosidan.

Att sätta en vacker tjej i bikini på en truck är naturligtvis en tokig idé.

Fast Sverige är kanske inte världsbäst på att lösa världens problem.

Andra länder har man valt andra lösningar. Vi skall nog inte alltid tro att vi vet bäst och vår lösning är den som alla andra bör följa.

Att fota män eller kvinnor nakna kan vara en form av konst. Precis som att gamla klassiska skulpturer kan vara det. Hur många nakna män finns det inte som skulpturer i Grekland.
Det viktigaste är att människor inte utnyttjas.

Tony Northrup och Chelsea hade ett reportage om det nyligen.
https://www.youtube.com/watch?v=3OOiG3qImrA

Tror det luktar en hel del surströmming om det också i Sverige.
 

qiwi

Medlem
Det hela är ett enda stort moment 22.
Kvinnor i mansdominerande yrken eller hobbies är som köttstycken i Sahara öken bland viltdjur; det är sällsynt, djuren svälter/det är svårt åtkomligt och vips så blir det ett spektakel.

Jag anser det är lika mycket männens fel som kvinnorna.
När kvinnor och tjejer blir påhoppade i medier (internet inkluderat) så backar många ur, många vill helst bli sedda men anonyma, andra vill gärna vara attraktionen. Detta skapar stereotyper och centralisering av en redan befintlig marginal.

I verkligheten tror jag nog det är kanske 40/60 fördelat bland könen, visst en viss mansdominans är det ju men det är nog betydligt fler kvinnor än man tror.
En del säger att när kvinnor kommer upp till ytan får hon mer respons, sanningen är, nej, kvinnor får oftast jobba upp sig rätt rejält för få ens i närheten samma eller likvärdig status och pondus som männen (inom foto).
De som däremot syns och hörs är sannorlikt 8 fall av 10 , de ovannämda som vill gärna stå i centrum. Då hamnar deras arbete sällan lika mycket i centrum.


Kvinnor behöver helt enkelt lägga undan skam/lurker beteende och blända in mer, umgås mer, vara delaktiga och någonstans där skapa en normalitet istället för exklusivitet. För det är i exklusiviteten som sexismen och annat drabbel växer.


Gällande avbildningen av porträtt och människor, så ja, står oftast kvinnor i fokus av betydligt fler orsaker än "kvinliga former".
Det handlar också om psykologiska budskap, inte för sällan egentligen negativ sådan "en kvinna ska se eller vara så": ur det perspektivet är det förlegat ja.
Utseendes hetsen är dock global och jag tvivlar på någon snar lösning.
Det är olyckligt upp till vara och en om man vill bidra till den negativa utvecklingen eller om man vill bryta sig, genom att inte följa stereotyp bilder.
Oftast faller man dit,för det säljer mer.
Tragiskt men verklighet.

Jag ser dock en viss utveckling i det ändå. Det börjar komma mer av ugly pretty och flera kroppstyper samt olika könstillhörigheter framför kameran. Det går segt men det sker förändring. Tyvärr, även om en del fotografer ägnar sig åt detta så är det ännu inte populärt. En "välskap" kropp, oftast en kvinnas, faller i ögonen bättre (en falsk neandertals hjärnspöke), det säljer mer, får mer likes, etc.

Vems fel?
Både männen OCH kvinnorna. För nån ställer ju ändå upp eller hur?
I bäggere änden av kameran.



Det är mina fem ören.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det hela är ett enda stort moment 22.
Kvinnor i mansdominerande yrken eller hobbies är som köttstycken i Sahara öken bland viltdjur; det är sällsynt, djuren svälter/det är svårt åtkomligt och vips så blir det ett spektakel.

Jag anser det är lika mycket männens fel som kvinnorna.
När kvinnor och tjejer blir påhoppade i medier (internet inkluderat) så backar många ur, många vill helst bli sedda men anonyma, andra vill gärna vara attraktionen. Detta skapar stereotyper och centralisering av en redan befintlig marginal.

I verkligheten tror jag nog det är kanske 40/60 fördelat bland könen, visst en viss mansdominans är det ju men det är nog betydligt fler kvinnor än man tror.
En del säger att när kvinnor kommer upp till ytan får hon mer respons, sanningen är, nej, kvinnor får oftast jobba upp sig rätt rejält för få ens i närheten samma eller likvärdig status och pondus som männen (inom foto).
De som däremot syns och hörs är sannorlikt 8 fall av 10 , de ovannämda som vill gärna stå i centrum. Då hamnar deras arbete sällan lika mycket i centrum.


Kvinnor behöver helt enkelt lägga undan skam/lurker beteende och blända in mer, umgås mer, vara delaktiga och någonstans där skapa en normalitet istället för exklusivitet. För det är i exklusiviteten som sexismen och annat drabbel växer.


Gällande avbildningen av porträtt och människor, så ja, står oftast kvinnor i fokus av betydligt fler orsaker än "kvinliga former".
Det handlar också om psykologiska budskap, inte för sällan egentligen negativ sådan "en kvinna ska se eller vara så": ur det perspektivet är det förlegat ja.
Utseendes hetsen är dock global och jag tvivlar på någon snar lösning.
Det är olyckligt upp till vara och en om man vill bidra till den negativa utvecklingen eller om man vill bryta sig, genom att inte följa stereotyp bilder.
Oftast faller man dit,för det säljer mer.
Tragiskt men verklighet.

Jag ser dock en viss utveckling i det ändå. Det börjar komma mer av ugly pretty och flera kroppstyper samt olika könstillhörigheter framför kameran. Det går segt men det sker förändring. Tyvärr, även om en del fotografer ägnar sig åt detta så är det ännu inte populärt. En "välskap" kropp, oftast en kvinnas, faller i ögonen bättre (en falsk neandertals hjärnspöke), det säljer mer, får mer likes, etc.

Vems fel?
Både männen OCH kvinnorna. För nån ställer ju ändå upp eller hur?
I bäggere änden av kameran.



Det är mina fem ören.
Du har helt rätt i att det finns ett stort antal kvinnor som är fotografer. Min fru är ett bra exempel på det och i hennes cirklar finns det längre någon som uppträder nedlåtande, för de ser vad hon åstadkommer.

Om det är 40/60, 30/70 eller 50/50 vågar jag inte uttala mig om, men här på forumen verkar det vara 1/99, vilket är synd för det blir trevligare mer olika människor som delar med sig av sina perspektiv och erfarenheter.
 

qiwi

Medlem
Du har helt rätt i att det finns ett stort antal kvinnor som är fotografer. Min fru är ett bra exempel på det och i hennes cirklar finns det längre någon som uppträder nedlåtande, för de ser vad hon åstadkommer.

Om det är 40/60, 30/70 eller 50/50 vågar jag inte uttala mig om, men här på forumen verkar det vara 1/99, vilket är synd för det blir trevligare mer olika människor som delar med sig av sina perspektiv och erfarenheter.
Japp, för många av oss är lurkers. Läser men kommenterar inte.
Jantelagen lever väldigt hårt bland kvinnofolket.
Tyvärr är inte vi kvinnor särskild snälla mot varandra heller,vilket också ställer till problem. Fet björntjänst.
Bara i denna tråd är det i princip bara jag och en, kanske två till som är kvinnor som svarat. Jag kan garantera att det är fler än oss som läst.

Som jag skrev, lösningen är att vara delaktiv och vara en i mängden och inte det exklusiva i gänget. Bryter man inte isen kommer inget att förändras.
D
en osynliga trösteln är egentligen skapad av oss kvinnor och mest vi kvinnor som kan kliva över det.
Gnälla sen hjälper föga.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Japp, för många av oss är lurkers. Läser men kommenterar inte.
Jantelagen lever väldigt hårt bland kvinnofolket.
Tyvärr är inte vi kvinnor särskild snälla mot varandra heller,vilket också ställer till problem. Fet björntjänst.
Bara i denna tråd är det i princip bara jag och en, kanske två till som är kvinnor som svarat. Jag kan garantera att det är fler än oss som läst.

Som jag skrev, lösningen är att vara delaktiv och vara en i mängden och inte det exklusiva i gänget. Bryter man inte isen kommer inget att förändras.
D
en osynliga trösteln är egentligen skapad av oss kvinnor och mest vi kvinnor som kan kliva över det.
Gnälla sen hjälper föga.
Bra att du nu har blivit helaktiv. Hoppas fler följer efter!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Oj, tänk att Arjeplog är världsledande när det kommer till nytänkande och progressiv syn på könsroller. Unikt också att det är de äldre männen som särskilt utmärker sig i denna framåtanda. Roligt att höra. ;)

Jag förstår fortfarande inte hur karaktärsdrag som ödmjuk och respektfull (som du la till nu) berättar något om vilka åsikter man har om könsroller. Om man t.ex tycker att kvinnor framförallt vill ta hand om hus och hem, och är som gjorda för omsorg och att ta hand om barn, har man enligt mig en förlegad syn på könsroller. Men jag har svårt att tro att man då inte samtidigt kan vara ödmjuk och snäll.

Jag vill dessutom påstå att ditt inlägg inte direkt andas ödmjukhet.
"The sarcasm is strong in this one"..:p
Trodde vi hade lagt ned det där med om att det hängde ihop eller inte, vi förstod att du tyckte man kunde ha vilka åsikter som helst men ändå vara en snäll omtänksam och ärlig människa. Men att kanske inte andra riktigt höll med, det är helt ok:) Ibland tycker man olika!
 

hornavan

Aktiv medlem
Oj, tänk att Arjeplog är världsledande när det kommer till nytänkande och progressiv syn på könsroller. Unikt också att det är de äldre männen som särskilt utmärker sig i denna framåtanda. Roligt att höra. ;)

Jag förstår fortfarande inte hur karaktärsdrag som ödmjuk och respektfull (som du la till nu) berättar något om vilka åsikter man har om könsroller. Om man t.ex tycker att kvinnor framförallt vill ta hand om hus och hem, och är som gjorda för omsorg och att ta hand om barn, har man enligt mig en förlegad syn på könsroller. Men jag har svårt att tro att man då inte samtidigt kan vara ödmjuk och snäll.

Jag vill dessutom påstå att ditt inlägg inte direkt andas ödmjukhet.
Jag har aldrig påstått att jag är ödmjuk. Idag hittade jag en 20 år gammal bild på två vackra kvinnor vid en amerikanare, fast det var dom som hade beställt den i ett speciellt syfte.
Jag/vi tycker inte att kvinnor skall ta hand om hus och barn. Min oersonliga åsikt är att alla skall göra vad de själva tycker är rätt och riktigt. Utan att fastna i pk-träsket nära Söder.
Vem i denna tråd har uttryckt denna fördom som du så gärna förfäktar?
Det är ett uttryck av din skeva uppfattning, som jag förstår till fullo.
Det är mycket vanligt från stadshåll.
Det finns stockholmare som på fullt allvar tror att det vandrar omkring isbjörnar bland kåtorna häruppe.
Okunskapen om glesbygden är vida utbredd, du skäms inte ens för att visa din.
 

sb12

Aktiv medlem
Jag har aldrig påstått att jag är ödmjuk. Idag hittade jag en 20 år gammal bild på två vackra kvinnor vid en amerikanare, fast det var dom som hade beställt den i ett speciellt syfte.
Jag/vi tycker inte att kvinnor skall ta hand om hus och barn. Min oersonliga åsikt är att alla skall göra vad de själva tycker är rätt och riktigt. Utan att fastna i pk-träsket nära Söder.
Vem i denna tråd har uttryckt denna fördom som du så gärna förfäktar?
Det är ett uttryck av din skeva uppfattning, som jag förstår till fullo.
Det är mycket vanligt från stadshåll.
Det finns stockholmare som på fullt allvar tror att det vandrar omkring isbjörnar bland kåtorna häruppe.
Okunskapen om glesbygden är vida utbredd, du skäms inte ens för att visa din.
Det var inte något jag tror du tycker. Ingen i denna tråd har uttryckt denna fördom. Du kanske borde läsa lite mer noggrant.

Jag har heller inte påstått något om glesbygden, det var ju du som gjorde det.
Du verkar inte nådigt föraktfull mot just Stockholm.
Det jag sa var att jag tror att yngre män har en mindre förlegad syn på kvinnor än vad äldre män har. Generellt. Oavsett var de bor. Inte jättesensationellt.

Och till sist, jag är inte stockholmare, jag är från glesbygden.

En grej till, det vore roligt att höra lite grann vad du tänker om PK-träsket nära söder. Vad händer om man fastnar där?

P.S Alla fattar väl att isbjörnarna inte är inne bland kåtorna, de är ju så klart i skogen runt ikring!
 

sb12

Aktiv medlem
"The sarcasm is strong in this one"..:p
Trodde vi hade lagt ned det där med om att det hängde ihop eller inte, vi förstod att du tyckte man kunde ha vilka åsikter som helst men ändå vara en snäll omtänksam och ärlig människa. Men att kanske inte andra riktigt höll med, det är helt ok:) Ibland tycker man olika!
Ja, men polletten verkar inte trilla ner...
 

ehrsa

Aktiv medlem
Ni är alla välkomna hit till Södermalm! Tror det finns gott om utrymme för alla 'sorter' och åsikter här.. och kommer ni hit så ska ni veta att de flesta ni möter på gator och torg här har sitt ursprung i landsorten.. det sägs att flest samer i Sverige lär det bo i Stockholms län.. det kanske är en 'skröna', men jag känner några.. Själv har jag mitt ursprung ute i skärgården, men har bott och jobbat här i stan sedan 1983.. Stockholm är fantastiskt, bara så ni vet.. Välkomna!
Hälsn!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig påstått att jag är ödmjuk. Idag hittade jag en 20 år gammal bild på två vackra kvinnor vid en amerikanare, fast det var dom som hade beställt den i ett speciellt syfte.
Jag/vi tycker inte att kvinnor skall ta hand om hus och barn. Min oersonliga åsikt är att alla skall göra vad de själva tycker är rätt och riktigt. Utan att fastna i pk-träsket nära Söder.
Vem i denna tråd har uttryckt denna fördom som du så gärna förfäktar?
Det är ett uttryck av din skeva uppfattning, som jag förstår till fullo.
Det är mycket vanligt från stadshåll.
Det finns stockholmare som på fullt allvar tror att det vandrar omkring isbjörnar bland kåtorna häruppe.
Okunskapen om glesbygden är vida utbredd, du skäms inte ens för att visa din.
Vad menar du med pk-träsket nära Söder? Uppenbarligen inte Söder.

De finns de som menar att Vasastansliberaler är än värre, men om det är nära dit eller inte är en definitionssak.

Två statsdelar ligger emellan, nämligen Gamla stan och Norrmalm och det känns inte som om någon av dem ligger i pk-täten, vilket även gäller Östermalm.

Kungsholmen verkar även det osannolikt.

Sen börjar man komma ut i förorten. Jag smakar på ordet förorts-pk och det ligger inte riktigt rätt i munnen.

Jag gissar Vasastan!
 

Third eye

Aktiv medlem
11 sidor av mansplaining ang förlegad kvinnosyn, och tråden har sedan länge gått över till att argumentera mot andra för argumentens skull :) supermanligt på lite humoristisk nivå :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Det var inte något jag tror du tycker. Ingen i denna tråd har uttryckt denna fördom. Du kanske borde läsa lite mer noggrant.

Jag har heller inte påstått något om glesbygden, det var ju du som gjorde det.
Du verkar inte nådigt föraktfull mot just Stockholm.
Citat från DITT urspungsinlägg som visar att du far fram med osanningar.

”Så fort man kommer utanför I någon mindre ort och hittar en fotograf så är det nästa alltid den här kvinnosynen. Skulle säga att det gäller de som är födda på 70-talet och tidigare och ju längre bak ju mer förlegat.”

Genom att vända på steken och låtsas generalisera om stockholmare hoppades jag att TS skulle fatta hur korkat hans inlägg låter.
Det fungerade inte så bra-:)
Jag tror de flesta fattar att jag vet att det finns alla slags stockholmare, min dotter och bror för att bara nämna två.
Bara för att visa din goda vilja kan du väl peka på orter som du besökt där den förlegade kvinnosynen blir värre och värre ju äldre fotograferna är?
Du kan väl också berätta om din metodologi. Frågade du fotograferna om deras syn på kvinnor och sedan hur gamla dom är?
Det kan väl inte vara så att du faktiskt inte gjort någon undersökning alls?
Du kanske bara vill ventilera dina egna unkna värderingar om äldre fotografer i mindre orter?
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu blandar du ihop sb12 med jonas18z. Den senare är den som skapat tråden och skrivit urinlägget.
Tack för påpekandet. Ja, jag har blandat ihop dem och min avsikt är endast att bemöta TS orginslinlägg.
Ursäkta för denna sammanblandning.
Dags för mig att dra mig ur.
 
ANNONS