Annons

Uppgradera kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag köpte runt 2011 en Canon EOS 500D, inklusive objektiv (18-55). Jag börjar nu känna att skillnaden mellan bilderna från kameran och min Huaweitelefons bilder inte längre är så stor att jag blir motiverad att ta med kameran.

jag funderar nu på att uppgradera kameran till en bättre variant och undrar vilken modell som är rimlig att välja. Det behöver inte vara nya modeller utan får gärna vara varianter som finns begagnat. Tak på budget är max 10 000, helst lägre. Jag är ingen erfaren fotograf egentligen men känner samtidigt att jag vuxit ur nuvarande kamera och vill då köpa en kamera som jag kan vara nöjd med en tid framöver.

Mvh

Johan
 

MichaelB

Aktiv medlem
Hur viktig är storleken på kameran för dig? Vad för objektiv vill du köpa till nya kameran. Det styr lite hur pengarna ska fördelas mellan objektiv & kamerahus. Behöver du ha snabb autofokus i nya kameran du köper?
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag köpte runt 2011 en Canon EOS 500D, inklusive objektiv (18-55). Jag börjar nu känna att skillnaden mellan bilderna från kameran och min Huaweitelefons bilder inte längre är så stor att jag blir motiverad att ta med kameran.

jag funderar nu på att uppgradera kameran till en bättre variant och undrar vilken modell som är rimlig att välja. Det behöver inte vara nya modeller utan får gärna vara varianter som finns begagnat. Tak på budget är max 10 000, helst lägre. Jag är ingen erfaren fotograf egentligen men känner samtidigt att jag vuxit ur nuvarande kamera och vill då köpa en kamera som jag kan vara nöjd med en tid framöver.

Mvh

Johan
Hej Johan
Kul att du vill fortsätta utvecklas med systemkamera.
Precis inom din budget hittar du en Canon 80D och då fortsätter du med ditt objektiv och när mer pengar finns i plånboken så byter du till Sigma 17-50 eller med ännu bättre skärpa till 18-35/1,8

Kamera; 9990 kr
https://www.fotokungen.com/canon/digital-system/canon-eos-80d-hus-delad-kartong

Objektiv
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sigma-ex-17-50-2-8-dc-os-hsm-till-canon
Sigma ART
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sigma-18-35-1-8-dc-hsm-art-till-canon
 
Jag tror inte att storleken är så avgörande utan tycker det har fungerat bra med storleken på den kameran jag har haft. Jag har två objektiv till kameran, ett teleobjektiv och ett fast på 55mm och jag vet inte ifall jag borde sälja dessa med kameran och köra på blank slate eller om jag bör fortsätta med Canon och behålla dem.

Egentligen har jag inga närmare preferenser utan min tanke är att skaffa en kamera + objektiv som kan vara med ett tag och där jag kan utveckla mina kunskaper. Vet inte om det hjälper så mycket, men jag vill bara bort från känslan att jag lika gärna kan ta telefonen och lämna kameran hemma. Sedan är jag nog novis kring hur man bör fördela köpet på objektiv/kamerahus.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Vad är det för modellbeteckning på objektiven du har idag?

Köper man beg får man oftast mycket mer för pengarna. Jag har köpt mycket beg & hittills inte råkat ut för nått kamerahus eller objektiv som inte fungerat som dom ska. Fördelen är att man kan ta ett par steg upp i kvalitetsklass & då få mycket hållbara kamerahus / objektiv till samma pris som nya kamerahus / objektiv i lägre kvalitetsklass det har hittills lönat sig i längden.
 
Oj jag vet faktiskt inte på rak arm vilka modellbeteckningar objektiven har, men det fasta misstänker jag är Canon EF 50mm f/1.8 och teleobjektivet kan eventuellt vara Canon 75-300mm EF F4-5.6 III (antagligen en äldre version), eller något liknande objektiv.

Ja begagnat känns som ett bra alternativ just av den anledningen! Positivt att höra om dina erfarenheter från begagnade kameror.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Läsa

Du bör nog ta dig tiden att titta på ditt objektiv (det brukar stå på det vad det heter) om du ska få bra råd om objektiv. Om det du säger att du tror så bör du behålla objektiven eftersom du inte får bättre för några tusenlappar. Sedan kan man alltid komplettera med något som saknas t.ex. vidvinkel eller macro. Det blir många tusenlappar billigare än att köpa nytt som inte är bättre.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte runt 2011 en Canon EOS 500D, inklusive objektiv (18-55). Jag börjar nu känna att skillnaden mellan bilderna från kameran och min Huaweitelefons bilder inte längre är så stor att jag blir motiverad att ta med kameran.

jag funderar nu på att uppgradera kameran till en bättre variant och undrar vilken modell som är rimlig att välja.
Vad är det för slags fotograferande du tycker att du inte kan göra med telefonen?

Vill du kunna använda dina Canon-objektiv i framtiden?
 
Ska kolla upp vad det är för objektiv till kvällen :)

I nuläget så känner jag väl att jag kan fotografera det mesta med telefonen, men min tanke var att med en bättre kamera/objektiv så blir bilderna så pass mycket bättre att det motiverar att använda kamera istället? Men det kanske är fel tänkt av mig då kamerorna i telefonen är väldigt bra (och de lär ju inte bli sämre i framtiden).

Vill kunna ta så fina kort (naturbilder ex.) som möjligt som går att få till fina tavlor med. Att jag har kvar objektiven är inte ett måste, men jag tänker att det inte är en nackdel att ha kvar dem, då jag nog tycker att de är helt okej om man bortser från basobjektivet som följde med kamerahuset.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du vill byta kamerasystem så är det nu du bör gör det. Ju fler objektiv man har desto dyrare blir det att gå över till ett annat märke.

Spegellösa kameror är definitivt framtiden för de flesta. Det finns många fördelar.
Samt några få nackdelar.

Canon och NIkon har just klivit in på marknaden för FF och har ganska högra priser.
Begagnat finns det knappt något ännu.

En av de spegellösa kamerornas största fördel är att man se hur bilden blir i den elektroniska sökaren innan man trycker av. Det gör att man mer sällan missar exponeringen.

En Fuji X-T2 med det fina objektivet 18-55/2,8-4 bör du kunna få för cirka 10 000 kr.
En kamera som vi är många som gillar att fotografera med.
 
Hmm intressant, ska titta närmare på den kameran!

En sidofråga gällande begagnade kameror: är det okej att köpa kameror som saknar kvitto och originalförpackning eller bör man avstå i de lägena?
 

PMD

Aktiv medlem
Brukar du spara förpackningarna på prylar du köper? Jag tror inte att man kan dra några slutsatser om grunkans skick av om förpackningen finns kvar eller inte.
Ett kvitto kan visa hur gammal kameran är men säger inte heller något om skicket.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Brukar du spara förpackningarna på prylar du köper? Jag tror inte att man kan dra några slutsatser om grunkans skick av om förpackningen finns kvar eller inte.
Ett kvitto kan visa hur gammal kameran är men säger inte heller något om skicket.
Instämmer helt. Att spara emballage i flera år bara därför att en del kräver att det skall finnas är idioti. Fast jag har faktiskt gjort det. Har en hel garderob full med kamera och objektiv förpackningar.

Kvitto kan jag förstå numera. Eftersom man nu har ett ansvar som köpare att se att den som säljer också är laglig ägare till prylen.
Nu har jag mängder av objektiv och annat som jag köpt för flera år sedan. Där har jag inte kvar några kvitton. Däremot kan jag visa på bilder jag tagit med objektivet under flera år. Det är ju också en forma av bevis.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte runt 2011 en Canon EOS 500D, inklusive objektiv (18-55). Jag börjar nu känna att skillnaden mellan bilderna från kameran och min Huaweitelefons bilder inte längre är så stor att jag blir motiverad att ta med kameran.

jag funderar nu på att uppgradera kameran till en bättre variant och undrar vilken modell som är rimlig att välja. Det behöver inte vara nya modeller utan får gärna vara varianter som finns begagnat. Tak på budget är max 10 000, helst lägre. Jag är ingen erfaren fotograf egentligen men känner samtidigt att jag vuxit ur nuvarande kamera och vill då köpa en kamera som jag kan vara nöjd med en tid framöver.

Mvh

Johan
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och jag rekommenderar alltid att investera mest i dem. Den största skillnaden bildmässigt mellan kameror/sensorer ligger i brus och dynamiskt omfång.
En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset är enligt mig att ha ett som ligger skönt i handen och som man trivs med att använda.

Det absolut viktigaste för att ta bra bilder är dock att lära sig använda det man har.

Men om du är nöjd med bilderna du får från din smartphone och inte bryr dig om saker som kontroll, ergonomi, att ha en EVF/OVF, diverse begränsningar eller mångsidigheten hos en systemkamera så kanske du lika gärna kan skippa att köpa nåt nytt och köra med mobilen istället. Förvisso kanske det inte blir så lyckat om du ska göra tavlor/prints då smartphone-bilder främst ser bra ut i lite mindre storlekar/upplösningar, fast det beror ju på hur stora prints du tänkt göra iofs.
 
Har kollat objektiven och det är mycket riktigt de jag skrev ovan. Det stämmer att förpackningen inte har någon funktion egentligen så jag ska nog ta det i beaktning och eventuellt köpa utan.

Sedan måste jag nog fundera kring systemkamera kontra telefonkamera...

Men det lutar nog åt Canon 80D annars och då behålla objektiven.
 

Brix

Aktiv medlem
Har kollat objektiven och det är mycket riktigt de jag skrev ovan. Det stämmer att förpackningen inte har någon funktion egentligen så jag ska nog ta det i beaktning och eventuellt köpa utan.

Sedan måste jag nog fundera kring systemkamera kontra telefonkamera...

Men det lutar nog åt Canon 80D annars och då behålla objektiven.
Ett nyare kamerahus kommer ge dig mindre brus på högre ISO, ett lite större dynamiskt omfång och högre upplösning, men annars kommer bättre objektiv ge dig en större uppgradering sett till bildkvalité.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med (och även om att den mesta förbättringen får man genom att öva med den utrustning man har), men man ska inte försumma nyhetens behag, speciellt när det handlar om att byta ut en nästan tio år gammal kamera mot en ny. En EOS 80D ligger dessutom i segmentet ovanför EOS 500D så den har finesser som en rak efterföljare till EOS 500D inte har (i lika hög grad).

Man kan ha roligt i flera veckor med en ny kamera. :)
 
Vad svårt det blev nu 😀

En tanke var att köpa kamera och objektiv begagnat men det kanske är bättre att enbart skaffa ett bättre objektiv då?

Sen håller jag verkligen med om nyhetens behag och 500D känns en aning basic. Men det kanske är mer psykiskt än något annat 🤔
 

lonian

Aktiv medlem
Jag säljer och köper objektiv som har originalförpackning.
Inte för att objektivet blir bättre utan för att det blir attraktivare vid en försäljning.
 
ANNONS