Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Håller med. Vill man ha samma grejor i 10 år får man avstå från att uppgradera något överhuvudtaget under dessa 10 år fr.o.m. med att man köpt på sig det man anser sig behöva "år 0"och det innebär kamera, RAW-konverterare, dator, skärm, kalibreringsutrustning, ev. skanner, skrivare om man har det samt inte minst operativsystemet. Frågan är bara om det är realistiskt. 10 år i IT-världen är lika med evigheten.

Om TS vill ha kvar sitt Windows 7 kvar skulle det innebära att hon säger nej till alla säkerhetsuppgraderingar och felfixar (för det är ju det som det innebär att Microsoft stöder just den versionen) och så kan man visst leva om man vill men med tanke på hur det ser ut på Internet så är det väl bäst då också att TS inte längre har datorn uppkopplad mot Internet överhuvudtaget. Det går ju att konsekvent surfa med en läsplatta istället eller bara telefonen om det är Ok för TS.
Frågan är vad som händer om man fortsätter använda Windows 7? Felfixar lär väl inte behövas efter 10 år på marknaden. Säkerhetsuppgraderingar borde inte heller behövas då det måste vara en dålig affär att tillverka virus för ett operativsystem som få använder.

Hårdvaror (kameror, datorer etc.) har ju å andra sidan begränsad hållbarhet då de numera byggs så billigt som möjligt av "självförstörande" material.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Frågan är vad som händer om man fortsätter använda Windows 7? Felfixar lär väl inte behövas efter 10 år på marknaden. Säkerhetsuppgraderingar borde inte heller behövas då det måste vara en dålig affär att tillverka virus för ett operativsystem som få använder.

Hårdvaror (kameror, datorer etc.) har ju å andra sidan begränsad hållbarhet då de numera byggs så billigt som möjligt av "självförstörande" material.
Problemet är väl att man inte kan vara uppkopplad mot internet utan säkerhetsfixar, vilket i sin tur skapar problem med prenumerations orienterade mjukvaror som t.ex. Lightroom och Photoshop. Har man program med eviga licenser borde det fungera så länge hårdvaran håller. Att man har gammalt OS räddar inte från malware det finns databaser där de gamla lösningarna lever kvar. T.ex får jag fortfarande då och då ransomware brev till en e-mailaddress jag registrerat hos Adobe för säkert över 10 år sedan vilken därefter läckt ut när Adobe
hackades. Lyckligtvis är både konton och lösenord förknippade med mailadressen sedan länge borta, så jag behöver egentligen inte vara orolig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ingen klimatångest. Fast att våra barnoch barnbarn kommer få en svårare värld att leva i än den vi har i dag är det ingen tvekan om.
Öar kommer hamna under vatten när havsytan stiger är en sanning. Stor del av Bangladesh som är låglänt kommer översvämmas av saltvatten vilket gör man inte kan odla en stor del av landet.

Jag kan ta min een hemstad Göteborg. Här kommer det regna dubbelt så mycket som förr under höst/vinter/vår. Gudarna skall veta att det redan regnar mer än tillräckligt redan under den tiden. Vi kommer få fler och kraftiga stormar och orkaner längs västkusten.
Göteborg måste därför bygga vallar längs längs Göta älv.
Öeversvämningarna kommer bli fler och skada hus och annan infrastruktur.
Jordskred som redan är något av ett problem på sina håll i Götaland kommer bli fler.

Jak skall inte fortsätta upptrappningen fast listan av negativa konsekvenser är mycket längre.

Världens befolkning har blivit betydligt rikare i snitt under de senaste 30 åren. Vilket gör att fler har råd att äta kött, kunna köpa bilar eller mopeder samt mer konsumera som vi i västvärlden och USA.

Det är vår konsumtion som är största problemet och som i sin tur driver flera andra verksamheter som förorenar vår värld.

Nyligen gick vår diskmaskin sönder. Vi hade köpt en av de dyraste och bästa som hade en förväntat livstid på 15 år. En packning i avloppspumpen gick sönder vilket släppte ut i botten av maskinen. Jag ville inte köpa en ny maskin faktiskt av miljöskäl. Efter en bra servicegubbe försökte laga maskinen under tre besök fick under 3 veckor fick vi ge upp. Maskinen var då 10 år. Hur mycket rent vatten, unika jordmetaller och energi var det inte som gick till spillo där.
Det fick bli en ny diskmaskin som också förbrukat mycket resurser, behöver mängder av transport för att produceras samt mängder av rent vatten.

Några veckor senare la tvättmaskinen plötsligt av. I dag hade vi en tekniker från Electrolux här som gick igenom maskinen. Troligen har kretskorten lagt av och fungerar inte korrekt. Tvättmaskinen är också cirka 10 år.

Enligt teknikerna har tvättmaskiner kortare livslängd än förr. Rekommendationen var att köpa en ny tvättmaskin.Alltså mer förbrukning av resurser och transport.
Har någon kört genom tyskland under senare år?. I innerfilen ligger ett tåg av långtradare som transporterar allt de vi inte minst konsumerar i Tyskland, Danmark och resten av Skandinavien.

Skall vi ändra på detta måste vi få innan annan typ av produkter. Sådana med bättre kvalitet, som håller längre. Det gäller allt från T-shirts till bilar.

Varför måste jag byta hela stråkastaren med reflektor mm. bara därför glaset/plasten fått en kraftigt stenskott? Allt fungerar perfekt förutom att glaset /plasten fått ett hål.


Vår konsumtion leder oss in ett framtida helvete får klimatet blir ett självspelande piano.

Har ni sett vad som händer i Sibirien, på Svalbard eller i Alaska och i Sibirien?

I skandinavien är tempemreturökningen nu cirka 2 grader. Det är dubbelt så mycket som i snittet i världen.
På Svalbard går utvecklingen mycket fortare. Man räknar med att inom 30 år kommer medeltemperaturen öka 10 grader. Fick gör det snart inte kommer finnas glaciärer på Svalbard.
På Grönland är det samma tempo. Glaciärerna försvinner i svindlande takt. Det går mycket fortare i absoluta tal än tidigare pessimistiska prognoser från forskarna inom FN trodde. Bara glaciärerna på Grönland kommer öka havsytan med flera meter.

Dessutom smälter permafrosten i Sibirien och Alaska snabbt. Något som släpper ut mängder av metangas som är 20 gånger mer en klimatgas än koldioxid.

Sedan värms haven upp. Längs mest nordiska shelfkuster har vi mängder med det kallas metanis i enorma mängder. När vattnet blir tillräckligt varmt tinnar isen och släpps ut till atmosfären. Det tillsammans med permafrostens upptinande kommer göra klimatet till ett självspelande piano som kan ta flera 10 00 tals år att åter igen komma i balans

Nej jag har ingen klimatångest. Men jag måste säga att jag inte ser vår omställng gå åt rätt håll.
Företag ger ut en massa klimatbullsit som inte ger någon verklig förändrin.

För egen del kommer jag ligga 6 fot under när det blir riktigt akut. Fast det skulle ju vara trevligt att se en verklig förändring innan jag hamnar där för att veta det finns hopp för mina barn och barnbarn.

Så jag tycker du uttalar dig naivt och okunnigt om mänskor som har panikångest.
Nej jag har som sagt ingen miljöångest men jag inser allvaret. Kameror är inte största problemet men en del av det.

Så läs på Sten-Åke. Vi behöver mängder av tekniska förändringar och innovativa förändringar om om inte miljarder människor kommer dö inom 50 år. Kan leda till krig om resurser mm.

Att byta ett kamerahus kostar något ton i resurser av metall, jordmetaller och andra ändliga resurser och mängder av rent vatten som i många länder är en bristvara.
Att vara nonchalant med att kalla saker miljöångest är bara att visa på sin egen okunskap.

Nätet är fullt av information. Då pratar jag inte om prognoser utan mätsiffror de senaste åren.
Detta är allvar Sten-Åke och uppmätta data.
Ser inte bra ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Förutsägelser om hur vädret kommer att ändras pga en global temperaturhöjning är mycket osäkra.

Att havsnivån kommer att stiga är en betydligt säkrare förutsägelse.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför måste jag byta hela stråkastaren med reflektor mm. bara därför glaset/plasten fått en kraftigt stenskott? Allt fungerar perfekt förutom att glaset /plasten fått ett hål.
Ha! Du kom lindrigt undan.

Jag var tvungen att byta ut hela strålkastaren när lampan gick sönder. Det ska vara så, tydligen. Eftersom man måste montera ner större delen av fronten på bilen så blev det rätt mycket arbete också och därmed dyrt. Dessutom rekommenderade verkstaden att jag skulle byta den andra strålkastaren (trots att lampan i den fortfarande var hel) också när bilen ändå var demonterad framtill. Det var nog en bra rekommendation. Jag sparade en del pengar på att inte behöva demontera bilens framdel mer än en gång.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med i en del av Sten-Åke säger ovan. Har man sådan kilmatångest så skall man inte hålla på med foto, eller nästan några hobbies alls.

Det bästa, klimatmässigt, är väl om man lägger sig ner och dör. 😎
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Frågan är vad som händer om man fortsätter använda Windows 7? Felfixar lär väl inte behövas efter 10 år på marknaden. Säkerhetsuppgraderingar borde inte heller behövas då det måste vara en dålig affär att tillverka virus för ett operativsystem som få använder.

Hårdvaror (kameror, datorer etc.) har ju å andra sidan begränsad hållbarhet då de numera byggs så billigt som möjligt av "självförstörande" material.
Kan absolut vara en poäng i det du säger. Byter man inget behöver man ju inga nya drivrutiner heller. Men man ska nog inte känna sig helt safe, i uppdateringarna av Windows ingår ju nya antivirusprofiler också och de kanske är bra att få trots allt.

"Självförstörande" hårdvara har det funnits länge. Volvo tog en gång redan på 60-talets slut bort smörjnipplarna på kardanknutarna i deras personbilar och kallade dessa efter detta för "underhållsfria". Nållagren i knutarna fick bara det fett de levererades med efter det och kunde alltså inte längre smörjas med fettspruta. Det snygga i detta var ju dessutom att de lanserade den besparingen som något positivt - underhållsfritt låter ju alltid bra även om det inte alltid är det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Problemet är väl att man inte kan vara uppkopplad mot internet utan säkerhetsfixar, vilket i sin tur skapar problem med prenumerations orienterade mjukvaror som t.ex. Lightroom och Photoshop. Har man program med eviga licenser borde det fungera så länge hårdvaran håller. Att man har gammalt OS räddar inte från malware det finns databaser där de gamla lösningarna lever kvar. T.ex får jag fortfarande då och då ransomware brev till en e-mailaddress jag registrerat hos Adobe för säkert över 10 år sedan vilken därefter läckt ut när Adobe
hackades. Lyckligtvis är både konton och lösenord förknippade med mailadressen sedan länge borta, så jag behöver egentligen inte vara orolig.
Håller med och har skrivit ungefär detsamma. För TS kan det kanske funka dock för hon vill ju inte köpa något nytt under 10 år.

Även jag drabbades av Adobes slappa hantering av våra kortuppgifter och det är skälet till att jag aldrig skulle göra mig beroende att ha mina kortuppgifter i deras system igen. Jag har lämnat Adobe för gott och det finns ju faktiskt alternativ som för mig är lika bra och faktiskt bättre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Håller med och har skrivit ungefär detsamma. För TS kan det kanske funka dock för hon vill ju inte köpa något nytt under 10 år.

Även jag drabbades av Adobes slappa hantering av våra kortuppgifter och det är skälet till att jag aldrig skulle göra mig beroende att ha mina kortuppgifter i deras system igen. Jag har lämnat Adobe för gott och det finns ju faktiskt alternativ som för mig är lika bra och faktiskt bättre.
Det blir ett ganska utmanade språng om man ska byta all foto-teknik med tio år intervall.
Samma år nytt hus (ev nya objektiv) ny dator ny skärm ny backuplösning ny skrivare.

Eftersom dator och skrivare också används för andra tillämpningar så blir det att uppgradera mobiltelefoner, kylskåp, tvättstugebokning mm samtidigt. Och då måste grannarna också uppgradera samtidigt.

Oj
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förutsägelser om hur vädret kommer att ändras pga en global temperaturhöjning är mycket osäkra.

Att havsnivån kommer att stiga är en betydligt säkrare förutsägelse.
Det finns väder och sedan finns det klimat. Det är inte samma sak.

Det handlar om hur ofta det kommer regna, blåsa eller vara torrperioder.

Tror du på att havsnivån stiger bör du också tro på hur klimatet i övrigt ändras.
Havsnivån är väldigt mycket en effekt av det andra. Så tänk ett varv till.
Varför stiger havsnivån. Fundera på det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Håller med i en del av Sten-Åke säger ovan. Har man sådan kilmatångest så skall man inte hålla på med foto, eller nästan några hobbies alls.

Det bästa, klimatmässigt, är väl om man lägger sig ner och dör. 😎
Jag har som sagt inte klimatångest. Det är självklart vi skall fortsätta fotografera, köra bil och använda diskmaskiner och tvättmaskiner mm.
Omställningen är att vi måste göra det smartare.

Att mänskligheten lägger sig ner och dör skulle säkert vara bra för alla andra arter på jorden.
N u är mina släktingar varken apor eller valar. Därför hoppas jag att människan även har en framtid om 100 år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har ingen klimatångest. Fast att våra barnoch barnbarn kommer få en svårare värld att leva i än den vi har i dag är det ingen tvekan om.
Öar kommer hamna under vatten när havsytan stiger är en sanning. Stor del av Bangladesh som är låglänt kommer översvämmas av saltvatten vilket gör man inte kan odla en stor del av landet.

Jag kan ta min een hemstad Göteborg. Här kommer det regna dubbelt så mycket som förr under höst/vinter/vår. Gudarna skall veta att det redan regnar mer än tillräckligt redan under den tiden. Vi kommer få fler och kraftiga stormar och orkaner längs västkusten.
Göteborg måste därför bygga vallar längs längs Göta älv.
Öeversvämningarna kommer bli fler och skada hus och annan infrastruktur.
Jordskred som redan är något av ett problem på sina håll i Götaland kommer bli fler.

Jak skall inte fortsätta upptrappningen fast listan av negativa konsekvenser är mycket längre.

Världens befolkning har blivit betydligt rikare i snitt under de senaste 30 åren. Vilket gör att fler har råd att äta kött, kunna köpa bilar eller mopeder samt mer konsumera som vi i västvärlden och USA.

Det är vår konsumtion som är största problemet och som i sin tur driver flera andra verksamheter som förorenar vår värld.

Nyligen gick vår diskmaskin sönder. Vi hade köpt en av de dyraste och bästa som hade en förväntat livstid på 15 år. En packning i avloppspumpen gick sönder vilket släppte ut i botten av maskinen. Jag ville inte köpa en ny maskin faktiskt av miljöskäl. Efter en bra servicegubbe försökte laga maskinen under tre besök fick under 3 veckor fick vi ge upp. Maskinen var då 10 år. Hur mycket rent vatten, unika jordmetaller och energi var det inte som gick till spillo där.
Det fick bli en ny diskmaskin som också förbrukat mycket resurser, behöver mängder av transport för att produceras samt mängder av rent vatten.

Några veckor senare la tvättmaskinen plötsligt av. I dag hade vi en tekniker från Electrolux här som gick igenom maskinen. Troligen har kretskorten lagt av och fungerar inte korrekt. Tvättmaskinen är också cirka 10 år.

Enligt teknikerna har tvättmaskiner kortare livslängd än förr. Rekommendationen var att köpa en ny tvättmaskin.Alltså mer förbrukning av resurser och transport.
Har någon kört genom tyskland under senare år?. I innerfilen ligger ett tåg av långtradare som transporterar allt de vi inte minst konsumerar i Tyskland, Danmark och resten av Skandinavien.

Skall vi ändra på detta måste vi få innan annan typ av produkter. Sådana med bättre kvalitet, som håller längre. Det gäller allt från T-shirts till bilar.

Varför måste jag byta hela stråkastaren med reflektor mm. bara därför glaset/plasten fått en kraftigt stenskott? Allt fungerar perfekt förutom att glaset /plasten fått ett hål.


Vår konsumtion leder oss in ett framtida helvete får klimatet blir ett självspelande piano.

Har ni sett vad som händer i Sibirien, på Svalbard eller i Alaska och i Sibirien?

I skandinavien är tempemreturökningen nu cirka 2 grader. Det är dubbelt så mycket som i snittet i världen.
På Svalbard går utvecklingen mycket fortare. Man räknar med att inom 30 år kommer medeltemperaturen öka 10 grader. Fick gör det snart inte kommer finnas glaciärer på Svalbard.
På Grönland är det samma tempo. Glaciärerna försvinner i svindlande takt. Det går mycket fortare i absoluta tal än tidigare pessimistiska prognoser från forskarna inom FN trodde. Bara glaciärerna på Grönland kommer öka havsytan med flera meter.

Dessutom smälter permafrosten i Sibirien och Alaska snabbt. Något som släpper ut mängder av metangas som är 20 gånger mer en klimatgas än koldioxid.

Sedan värms haven upp. Längs mest nordiska shelfkuster har vi mängder med det kallas metanis i enorma mängder. När vattnet blir tillräckligt varmt tinnar isen och släpps ut till atmosfären. Det tillsammans med permafrostens upptinande kommer göra klimatet till ett självspelande piano som kan ta flera 10 00 tals år att åter igen komma i balans

Nej jag har ingen klimatångest. Men jag måste säga att jag inte ser vår omställng gå åt rätt håll.
Företag ger ut en massa klimatbullsit som inte ger någon verklig förändrin.

För egen del kommer jag ligga 6 fot under när det blir riktigt akut. Fast det skulle ju vara trevligt att se en verklig förändring innan jag hamnar där för att veta det finns hopp för mina barn och barnbarn.

Så jag tycker du uttalar dig naivt och okunnigt om mänskor som har panikångest.
Nej jag har som sagt ingen miljöångest men jag inser allvaret. Kameror är inte största problemet men en del av det.

Så läs på Sten-Åke. Vi behöver mängder av tekniska förändringar och innovativa förändringar om om inte miljarder människor kommer dö inom 50 år. Kan leda till krig om resurser mm.

Att byta ett kamerahus kostar något ton i resurser av metall, jordmetaller och andra ändliga resurser och mängder av rent vatten som i många länder är en bristvara.
Att vara nonchalant med att kalla saker miljöångest är bara att visa på sin egen okunskap.

Nätet är fullt av information. Då pratar jag inte om prognoser utan mätsiffror de senaste åren.
Detta är allvar Sten-Åke och uppmätta data.
Ser inte bra ut.
Jag kan inte undgå att följa med i ångestutlevelsen som pågår dag ut och dag in i min dagstidning DN. Kulturchefen Björn Wiman är en av dem som verkligen verkar ha missförstått sin uppgift. Han är klimataktivist snarare än journalist. Tyvärr tar det tid, kraft, riktning och fasthet från de åtgärder som vi skulle ha större nytta av än paralyserande ångest.

Jag har undervisat i både både kultur- och naturgeografi i 10 års tid som adjunkt och SO-lärare och Geografi är ett av mina fyra ämnen i min examen från Lärarhögsko,an och ämneslärarlinjen. Ett av de andra är historia. Det hemska med ångestmegafonernas genomslag är den totala bristen på tidsperspektiv.

Idag pratar vi om 1,5 och 2 graders skillnader i genomsnittstemperatur. Vi pratar om väder istället för klimat för vi har inte ens längre ett trettio år långt perspektiv som vi hade när vi pratar klimat. Vi är fullständigt fast i nuet fast vi vet att klimatet varierat våldsamt över tid liksom även sånt som vattenståndet.

Har någon någonsin hört begreppet "högsta kustlinjen" bara för att ta ett begrepp?

WIKI: "Högsta kustlinjen, (HK), är den nivå i Sverige dit havet nådde som högst under eller efter den senaste istiden. Stora delar av landet var nertryckt under den tidens havsnivå. Denna nivå varierar i landet och är högst i Ångermanland där havsnivån nådde närmare 300 meter ovan dagens havsnivå." 300 meter - jag kommer än idag hur jag upplevde det som lätt svindlande när jag stod där vid högsta kustlinjen uppe i södra Norrland när vi var på excursion när vi läste glacialmorfologi.

I Stockholm blev det panik för 10 år sedan redan när vi hade en våröversvämning efter Mälarens stränder i bl.a. Gröndal där vi hade lagt upp båten för vintern och man hade halvpanik i stadshuset för att slussarna inte fick ut vattnet tillräckligt snabbt och tunnelbanan hotades. Då pratar vi om en meter! Är det klimatet i det läget som är problemet eller korkad stadsplanering? Vad har vi lärt oss av detta de senaste 20 åren? Inget skulle jag vilja påstå för idag byggs allt som går ända nere vid vattnet både i Stockholm och i skärgården. Gissa vad kul det blir om ett antal år.

Delar av landet var täckt av ca 2 km tjock is vars kant låg vid nuvarande Norrmalm i Stockholm där en av alla isälvar mynnade och som spydde ut enorma mängder sten, sand och lera. Stora delar av marken söder om nuvarande Stockholm var täckt av ett s.k. "sandurfält". Nuvarande Globen-området (slakthusområdet) vilar på enorma packar av isälvsmaterial och så ser det ut ända till de stora malmarna neråt Haninge. Som många andra ungar i området lekte vid de s.k. "ödledammarna" på botten av den stockholmsås som sedan kom att planeras ut för Globen och senare för Tele2 Arena. Det var vårt paradis. Det var där vi nästan drunknade när vi jumpade på isflak och blev tagna av polisen när vi körde moppe utan att ha åldern inne.

Det här är igår geologiskt och för 10 000 år sedan bara. Jätteområden i nuvarande Sahara hade omvända problemet då det var "pluvialtid" och mycket stod under vatten. Långt tidigare kunde människan gå över en torrlagd landtunga mellan Afrika och Mellanöstern. Våldsamma svängningar över tid är inget nytt och det kan vara rent momentant som när Jorden träffas av meterorer eller stora utsläpp sker från stora vulkaner. Krakatau är ett exempel och utbrottet på Island är väl det som ligger närmast i tid. De senare kan över en natt sänka temperaturen göra himlen grå av stoft och kraftigt påverka alla möjligheter att exv. bedriva jordbruk.

En annan sak som varit tabu att diskutera länge har varit befolkningstillväxten. Idag är det en av de viktigaste konfliktskapande faktorerna i områden som redan är hårt exploaterade i förhållande till deras möjligheter att föda sin befolkning. Det finns fortfarande länder och områden som fördubblar sin befolkning på 20-30 år.

Vi är i trängande behov av folk som har kunskapen och kuraget att hålla huvudet kallt och som kan styra utvecklingen på ett hållbart och trovärdigt sätt. Tyvärr ser jag väldigt lite av den varan men destu mer av osjälvständigt tänkande megafoner som det går 15 av på ett dussin numera. Det är inte trovärdigt att ena året klassa vissa dieselbilar som miljöbilar och nästa år vägra dem köra på Hornsgatan. Det är inte trovärdigt att försöka få oss att tro att skattefinansierade el-cykelsubventioner är svaret på tidens globala problem. Sånt är bara ett temporärt plåster för ångestsjälarna och ett säkert sätt att blanda bort korten och fördunkla medvetandet om vad det här faktiskt handlar om.

En av de få sakerna jag kan instämma i är att folk bör läsa mer men det krävs också att man faktiskt läser med ett betydligt djupare och bredare spektra än det dagens skygglappar och gruppsykos medger
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det finns väder och sedan finns det klimat. Det är inte samma sak.
Det var precis det som var min poäng.

Det handlar om hur ofta det kommer regna, blåsa eller vara torrperioder.
Det är just sådant som är mycket svårt att förutsäga.
Vad tror du om golfströmmen? Kommer den att förstärkas eller försvagas av den globala uppvärmningen? Motivera gärna svaret med vetenskapliga argument.

Om golfströmmen förstärks så kommer Göteborg att få ett varmare klimat, men om golfströmmen försvagas så kommer Göteborg att få ett kallare klimat.

Tror du på att havsnivån stiger bör du också tro på hur klimatet i övrigt ändras.
Havsnivån är väldigt mycket en effekt av det andra. Så tänk ett varv till.
Varför stiger havsnivån. Fundera på det.
Varför tror du att jag skrev "Att havsnivån kommer att stiga är en betydligt säkrare förutsägelse" i inlägg #44?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det blir konstigt ibland och ibland undrar jag starkt om jag hört och läst rätt. Hörde jag rätt att Greta T planenligt skulle segla till USA och att det sedan skulle flygas över en ny besättning för att hämta båten?

Det är bra med förebilder men vad skickar det för signaler om det nu är sant?

Är inte fortfarande fyra myror fler än en elefant?
Det fick ju t.o.m. min son lära sig av Magnus & Brasse i TV när han var liten och det är över 30 år sedan.
 
ANNONS