Annons

Randiga bilder!?

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej!

Jag måste fråga om en del av mina bilder som ser konstiga ut efter behandling i Lightroom. De har blivit som randiga då jag förstorar dem.

Jag hade väl misslyckats lite med exponeringen så att de blev mörka, som jag då rättade till i Lightroom men då fick de till synes vertikala ränder och mycket brus? Beror det på att de exponerades fel eller kan kameran vara boven i dramat?

Jag har en Canon EOS D60 och på den satt ett Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM.

Med Vänlig Hälsning

Christer
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Det beror på att du exponerat fel skulle jag vilja påstå. Du kan själv testa att med bild nr 1 exponera fel och i efterhand ljusa upp jämfört med att exponera bättre med bild nr 2.


Du menar för övrigt inte EOS 60D? EOS D60 är 17 år gammal.
 

cristos

Aktiv medlem
Det beror på att du exponerat fel skulle jag vilja påstå. Du kan själv testa att med bild nr 1 exponera fel och i efterhand ljusa upp jämfört med att exponera bättre med bild nr 2.


Du menar för övrigt inte EOS 60D? EOS D60 är 17 år gammal.
Dessvärre Peter, kameran är gammal och jag skulle väl ha bytt ut den för länge sedan men... den hänger med och Ja, jag trodde nog ochså att det berodde på felexponering.

// Christer
 

Ventures

Aktiv medlem
Fenomenet uppstår även på "nyare" kameror. Min D3:a som "bara" är 11 år ger också dessa ränder om man drar upp skuggorna på alltför mörka bilder.

Nyare kameror med större dynamiskt omfång klarar sig bättre.
 

cristos

Aktiv medlem
Fenomenet uppstår även på "nyare" kameror. Min D3:a som "bara" är 11 år ger också dessa ränder om man drar upp skuggorna på alltför mörka bilder.

Nyare kameror med större dynamiskt omfång klarar sig bättre.
Okay... Case Closed! Då vet vi vad som händer då man drar upp skuggorna på alltför mörka bilder.

Tack för ert engagemang. Jag kommer att anlita ert kunnande fler gånger.

// Christer
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
D60 är riktigt fina kameror, ofta tyckte jag att den tog väldigt toleranta bilder som gick att bildbehandla rätt mycket. I bra ljus.

Dessvärre Peter, kameran är gammal och jag skulle väl ha bytt ut den för länge sedan men... den hänger med och Ja, jag trodde nog ochså att det berodde på felexponering.

// Christer
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag måste fråga om en del av mina bilder som ser konstiga ut efter behandling i Lightroom. De har blivit som randiga då jag förstorar dem.

Jag hade väl misslyckats lite med exponeringen så att de blev mörka, som jag då rättade till i Lightroom men då fick de till synes vertikala ränder och mycket brus? Beror det på att de exponerades fel eller kan kameran vara boven i dramat?

Jag har en Canon EOS D60 och på den satt ett Canon EF 70-200mm f/2,8L IS II USM.

Med Vänlig Hälsning

Christer

Lägg upp RAW-bilden?
 

cristos

Aktiv medlem
Testade med min D60 på ISO 100 och underexponerad. Måste ha rört sig om en kraftig underexponering i ditt fall eftersom linjemönstret först dök upp när jag kraftigt ljusade upp skuggorna.
Ja,men jag tycker jag får ett mer distinkt vetikalt mönster än vad det är i din bild.
I din bild verkar bruset vara mer jämt fördelat över det mörka partiet. I min bild kan jag se tydliga vertikala "linjer" av brus.

Precis som det var på den gamla goda tiden då man var i mörkrummet och framkallade svart-vit film och någon gång fått ränder från framkallningsdosan,eller vad det var.

// Christer
 
Jag tar mycket långa exponeringar, nästan uteslutande den typen av bilder jag tagit under de sista 5-6 åren och kört Sony A7R och Canon 5D Mark IV sida vid sida. Canon 5D Mark IV upplever jag har betydligt svårare att hantera mörkare bilder och många gånger har det blivit randiga fält i bilderna. Jag har t.o.m. bett Canon i Mölndal att försöka komma tillrätta med problemet och de har försökt genom att byta ut kortplats i kameran men trots allt så finns det ränder kvar, om än kanske inte lika mycket. Numera har jag gått över helt till Sony med adapters istället. //Anders
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tar mycket långa exponeringar, nästan uteslutande den typen av bilder jag tagit under de sista 5-6 åren och kört Sony A7R och Canon 5D Mark IV sida vid sida. Canon 5D Mark IV upplever jag har betydligt svårare att hantera mörkare bilder och många gånger har det blivit randiga fält i bilderna. Jag har t.o.m. bett Canon i Mölndal att försöka komma tillrätta med problemet och de har försökt genom att byta ut kortplats i kameran men trots allt så finns det ränder kvar, om än kanske inte lika mycket. Numera har jag gått över helt till Sony med adapters istället. //Anders
Menar du som denna bild? https://1.img-dpreview.com/files/w/TS560x560?url=http://i.imgur.com/9MPgrnO.jpg&signature=kL9N1iGuyS4YA1vom39UM8nxaFA=
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej Nej, det ser mer ut som stjärnor i rymden och lång exponeringstid.
Mina bilder hade helt vertikala ränder uppifrån och ned i de mörka områdena. //Anders
jag syftade på den gröna linjen längst ned i bild. Åtgärdades i EOS R med firmware 1.2.0.

Vertikala ränder på 5D IV har jag inte tidigare sett. Du får gärna ladda upp några råfiler på Google drive eller liknande.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kan skicka dig samma jpg fil som jag skickade till Canon, Mölndal (bif)
Bilden har ljusats upp och du finner ränderna nedtill
Horisontella linjer om du skulle ha fotograferat i liggande format, om du inte beskurit. Ser ut vad jag sett tidigare. Från 5D IV, EOS R och 1D X II. M50, M5, 80D bör också ha något liknande.

Nu är den svartvit men borde ha genererat någon grön linje i det där också. Här ett exempel hos EOS R (samma sensor) där en programmerare från Magic Lantern reducerat bandningen i högra delen https://i.postimg.cc/3RbLhd4y/EOSR-before-after-447-A3152.jpg

EOS R 1.1.0 vs 1.2.0 https://youtu.be/dfenxw0OKbc

6D har varken den gamla sortens bandning (5D II och 5D) eller den nya sortens (5D IV).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Canon släppte nyligen en firmwareuppdatering åt 5D IV men i beskrivningen står enbart att det är säkerhetsuppdateringar. Har man tur har Canon slängt in samma fix som för EOS R.

För äldre kameror finns här en hel tråd om hur man kalibrerar sin sensor ^^ https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=23086.0
Jag har för mig att programvaran SPT för $275 gör samma sak.
 
Senast ändrad:
ANNONS