Annons

Fujinon 33mm/1,0

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett 75 mm objektiv är helt ointressant för mig, om det inte är litet som 50/2. Svårt att förstå varför de inte istället uppdaterar de äldre objektiven med tystare motorer, snabbare AF och vädertätning. Hade nog fått många fler att lätta på lädret.
Ja det är lite märkligt att objektiv som 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 inte uppdateras.
De små och lätta och är samtidigt optiskt bra.
När jag väljer utrustning tänker jag allltid på hur de skall passa i min kamerarygga.
Tiden är över när jag släpade med 2 5D hus och en hel drös av objektiv och släpade runt på en kamerarygga på 12 kilo. Ofta då inkluderande 85/1,2 som vägde 1 kg.

Numera är min standard utrstning 10-24, 16-55, 50-140 samt 35/14 när jag behöver ljusstyrka. Det sistnämnda väger ju inte mycket. Sedan X-PRO2 samt X-H1.
Det väger fortfarande en hel del men är mycket mindre än vad min Canonutrustning gjorde. Samtidigt kan jag hantera de flesta motiv.

MItt 80/2,8 makro får stanna hemma. För tungt helt enkelt.
Ett 50/1 skulle bli ännu tyngre. Helt ointressant för min del.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, du brukar säga det, men det är inte alltid sant. På Canontiden hade jag alltid en 50/1.4 i kameraväskan eftersom det var litet och inte vägde så mycket.
Men Canon 50/1,4 har inte samma ambitionsnivå vad gäller optisk prestanda. Fuji ville rimligen bygga ett objektiv som var ordentligt skarpt på största bländare över i princip hela bildytan.
 

martinot

Aktiv medlem
Men Canon 50/1,4 har inte samma ambitionsnivå vad gäller optisk prestanda. Fuji ville rimligen bygga ett objektiv som var ordentligt skarpt på största bländare över i princip hela bildytan.
Håller med.

Varken Canon 50/1,4 eller Nikon 50/1,4 imponerar ju direkt med dagens standard och förväntningar (faktum är att den billigare Nikon 50/1,8 har mycket bättre skärpa och en del annan prestanda än de två 50/1,4:eek:rna).

Det sagt så är jag väldigt nöjd med min nuvarande Fujinon 56/1,4, så jag är personligen inte direkt spekulant på just detta objektiv (men finns säkert en marknad och användningsfall för den).
 
ANNONS