Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > DELL XPS 15, i9? throttling? andra tips på laptop?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-09-02, 20:53
Peter Kaiser

Colonel Bogey skrev: Leverans i morgon kväll! Kommande helg är vikt för tester o sånt, återkommer.
Tackar på förhand och ser fram emot att du förhoppningsvis skriver några rader om hur du upplever den! Gärna hur du upplever skärmen.

Är själv sugen på en XPS 15 med 4k skärm för lightroom, men funderar på OLED vs. IPS-varianten. Är lite orolig om OLED kanske upplevs som lite för mättad (saturation) men även crushed blacks.
Gammal 2019-09-03, 19:11
Colonel Bogey

Ähum... Recension får vänta. Första konfigureringen av Windows fastnar på "tjänster". Inget händer, inga snurrand bollar. Stänger jag av datorn startar konfigureringen om fån början... Har inte lyckats googla fram nån lösning än. Surt.
Gammal 2019-09-13, 08:22
Mr Keys

Colonel Bogey skrev: Ähum... Recension får vänta. Första konfigureringen av Windows fastnar på "tjänster". Inget händer, inga snurrand bollar. Stänger jag av datorn startar konfigureringen om fån början... Har inte lyckats googla fram nån lösning än. Surt.
hur går det på dator-fronten?
Har du fått någon fart i maskinen? hur känns den?

velar fortfarande mellan diverse olika lösningar.... :)
Gammal 2019-09-13, 14:31
nutte

Jag kör Dells XPS 15 med 4k adobe-RGB IPS fast med i7/32 GB + 1 TB (ångrar att jag inte köpte med 2 TB..men man kan ju köpa Samsung X5 thunderbolt 1 TB för 6'..i9an verkar overkill) och från juli 2018, kanske inte lika bra som en Mac men halva priset och Nvidia-kort som jag behöver för AI/Deep Learning. Kör snusdosedockan till 32" 4K Argb-Benq-skärm och bra tgb+trådlös mus. Datorn är helt ok (men inte fantastisk, t ex är inte pekplattan bra som på en mac och stänga/öppna locket brukar bli strul med nätverk etc men det är nog windows's fel) och jag gillar att den oftast är helt tyst, verkar vara få stationära som är det (?) så jag kör vidare med den.
Gammal 2019-09-13, 17:42
martinot

nutte skrev: pekplattan bra som på en mac och stänga/öppna locket brukar bli strul med nätverk etc men det är nog windows's fel
Jo, pekplattorna tycker jag är klart bäst på Mac (ivf. Pro-modellerna, som är de enda som jag har).

Gällande strulet med nätverket som du har så har det nog mest att göra med drivrutiner/chipset som inte hanterar standby på rätt sätt. Fungerar klockrent på Windows 10 med alla mina bärbara, så det får nog Dell, och deras komponentinköpare ta på sig.
Gammal 2019-09-13, 19:44
ztenlund

martinot skrev: Jo, pekplattorna tycker jag är klart bäst på Mac (ivf. Pro-modellerna, som är de enda som jag har).

Gällande strulet med nätverket som du har så har det nog mest att göra med drivrutiner/chipset som inte hanterar standby på rätt sätt. Fungerar klockrent på Windows 10 med alla mina bärbara, så det får nog Dell, och deras komponentinköpare ta på sig.
Jo, min gamla Thinkpad T440 var åtminstone med de drivrutiner som då var installerade på Win7 rätt svajig med det trådlösa nätverket när den väcktes från sovläge. Dock i varierande grad beroende på nätverk och tämligen slumpvis när det helt plötsligt inte fungerade... Ofta hjälpte det att släcka den igen och sedan väcka den på nytt.

Min nuvarande T480 med Win10 har inte den sortens hyss för sig.
Gammal 2019-09-13, 20:03
Colonel Bogey

Mr Keys skrev: hur går det på dator-fronten?
Har du fått någon fart i maskinen? hur känns den?

velar fortfarande mellan diverse olika lösningar.... :)
Jodå, full fart! Första intrycket är bra skärm med fin svärta och gråtoner. Jag har inte gjort några hastighetstester än. Det blev mycket nytt på en gång - ny dator, ny kamera (gfx 50r) och ny mjukvara (provar att lämna Lr för C1) så inte mycket systematik än...
Jag är impad av att flödet funkar smidigt - snabb inläsning o hantering av rawfilerna etc. Fläkten går igång nån gång men med låg hastighet.
Gammal 2019-09-14, 00:30
martinot

ztenlund skrev: Jo, min gamla Thinkpad T440 var åtminstone med de drivrutiner som då var installerade på Win7 rätt svajig med det trådlösa nätverket när den väcktes från sovläge. Dock i varierande grad beroende på nätverk och tämligen slumpvis när det helt plötsligt inte fungerade... Ofta hjälpte det att släcka den igen och sedan väcka den på nytt.

Min nuvarande T480 med Win10 har inte den sortens hyss för sig.
Har haft samma problem med en ThinkPad runt 2010 (kanske också var T440, men minns inte den exakta beteckningen då det var min arbetsgivares dator). Vad jag fick göra då var att gå in och göra disable/enable på WiFI-adaptern i Windows. Fungerade, men riktigt irriterande för mig som användare!

Men som jag sa tidigare, problemet är som sagt i nätverkskretsarna och dess tillhörande drivrutiner, och inte något fundamentalt problem med Windows i sig. Finns som sagt många datorer som inte har det problemet alls (inklusive denna HP EliteBook jag skriver detta på just nu).

Har f.ö. en iPad Mini från 2015 som har liknande problem (tappar kontakten till och från med vissa WiFi-nät, även om jag är riktigt nära accesspunkten), men som jag snart kommer ersätta/komplettera med en modernare iPad Pro (som vad jag läst inte verkar ha dessa problem).
Gammal 2019-09-24, 21:11
Colonel Bogey

Det goda intrycket består... Årets XPS är jättefin :-) Har svårt att se många alternativ bland högprestanda-laptops.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.

Tether Tools Case Air