Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst M305 BW - trasslande fokuseringsjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bipen

Medlem
Jag har problem med fokuseringsjusteringen på en Durst M305 BW. När man vrider på fokuseringsratten rör sig inte plattformen för objektivet. Jag har skruvat på fjädern som reglerar friktionen på matningen och torkat av stålstängerna men det rör sig inte ur fläcken. Det går dock att dra plattformen för hand och då snurrar ratten med.

Jag undrar lite om man skall smörja någon del av stålstängerna med fett men har inte vågat testa då servicemanualen inte säger ett skvatt om någon smörjning. Någon som känner igen problemet och vet hur man fixar det?
 

Bilagor

CanonUser

Aktiv medlem
Jag har problem med fokuseringsjusteringen på en Durst M305 BW. När man vrider på fokuseringsratten rör sig inte plattformen för objektivet. Jag har skruvat på fjädern som reglerar friktionen på matningen och torkat av stålstängerna men det rör sig inte ur fläcken. Det går dock att dra plattformen för hand och då snurrar ratten med.

Jag undrar lite om man skall smörja någon del av stålstängerna med fett men har inte vågat testa då servicemanualen inte säger ett skvatt om någon smörjning. Någon som känner igen problemet och vet hur man fixar det?
Har väl förmodligen löst sig nu, men jag hade samma problem med min Durst och fick plocka isär och torka rent alla glidytor. det hade blivit som en yta som gjorde att allt gick trögt. Använde bromsrengörning "Brakecleaner" på en trasa och torkade bort all beläggning och sedan funkade allt perfekt.

Mats
 

Bipen

Medlem
Det har ordnat sig. Till slut chansade jag med att smörja in stängerna med minimalt med fett och då fungerade det. Jag trodde ju att det skulle slira men det gör det inte. Kanterna på justeringshjulet som ligger an mot ena stången tränger så att säga igenom den feta ytan verkar det som.
 
ANNONS