Annons

Nikon FTZ-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Sony har ju också adaptrar med AF-motor, LA-EA2 och LA-EA4. Har du provat någon av dem så du kan säga något deras uselhet? :)

Om de inte är urusla så tycker jag att Nikon gott kunde ha gjort något liknande.
Nikon har inga gamla "SLT"-delar på lagerhyllan, vilket ju är vad som sitter i Sonys adaptrar med skruvfokus, så något sådant får ses som osannolikt.

Sedan kan man väl i alla fall säga att det rimligen inte skulle fungera sämre med en adapter med hål rätt igenom än vad det gör på nyare varianter av Nikons spegelreflexer i Lv-läge, om något troligen bättre om man lyckas klämma in en rimligt bra AF-motor.
 

afe

Aktiv medlem
Sedan kan man väl i alla fall säga att det rimligen inte skulle fungera sämre med en adapter med hål rätt igenom än vad det gör på nyare varianter av Nikons spegelreflexer i Lv-läge, om något troligen bättre om man lyckas klämma in en rimligt bra AF-motor.
Fast jag undrar hur många som verkligen skulle vilja ha en sådan adapter. Skruvfokusgluggarna är inte såå kul att det är värt den dåliga prestandan som skulle uppstå.
 

AWid

Aktiv medlem
Dessutom är det ganska enkelt att fokusera manuellt med gamla objektiv som saknar AF-möjlighet. Med spegellöst har man ju tillgång till både "focus peaking" och 100 % förstoring direkt i sökaren. (Fördelen med EVF:)
 

PMD

Aktiv medlem
Bägge bygger ju på tekniken med fast genomsläpplig spegel och separat AF-sensor vilket innebär att man inte använder AF i huvudsensorn.
Man kan tänka sig en adapter med skruvmotor som använder kamerans ordinarie AF-sensor (dvs AF-sensorer på bildsensorn i det aktuella fallet). Då slipper man en halvgenomskinlig spegel.

Om protokollet för databussen mellan kamera och objektiv är rätt gjort från början så borde det inte vara någon svårighet att utöka det för kommunikation som får ovanstående att fungera. Caveat emptor. ;-)

Prisinvändningen du gjorde är dock rimlig. Även utan halvgenomskinlig spegel och en separat AF-sensor så skulle en skruvadapter bli kostsam att tillverka pga mekaniken som måste ingå.

F.ö. så påstås Nikkor AF 50mm f/1.4(D) fokusera snabbare än Nikkor AF-S 50mm 1.4G (men vilken som träffar mest rätt är förstås en annan fråga). Ett exempel blir förvisso inte en regel.
 

PMD

Aktiv medlem
Dessutom är det ganska enkelt att fokusera manuellt med gamla objektiv som saknar AF-möjlighet. Med spegellöst har man ju tillgång till både "focus peaking" och 100 % förstoring direkt i sökaren. (Fördelen med EVF:)
Focus peaking tycker jag oftast är användbart, men användbarheten av förstoring i sökaren avtar med ökande brännvidd.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Prisinvändningen du gjorde är dock rimlig. Även utan halvgenomskinlig spegel och en separat AF-sensor så skulle en skruvadapter bli kostsam att tillverka pga mekaniken som måste ingå.
Så, det blir en dyr adapter, och vad skulle man uppnå med den: Man får möjlighet att använda (med dagens mått mätt) ofta optiskt rätt mediokra objektiv, med bedrövliga AF-prestanda (igen, skruvfokus och AF-systemet i en spegelfri kamera blir ingen lyckad kombination).

Jag är som sagt inte det minsta förvånad att Nikon inte byggt någon sådan adapter. De av de gamla skruvfokusobjektiven som är optiskt intressanta kan man, som Anders W är inne på, förmodligen lika gärna använda med manuell fokus (skillnaden i fokusprestanda lär inte bli så stor :) via FTZ-adaptern och slippa en dyr extra adapter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kan man tro att det kommer att släppas FTCZ adapter, så man slipper ha både en FTZ och en TC monterad?
Det tvivlar jag mycket starkt på, en stor del av idén med både adaptrar och telekonvertrar är att göra dem så generella som möjligt. Vilket är ett sätt att hålla nere priset och maximera målgruppen.

Däremot lär de väl dyka upp dedikerade telekonvertrar till Z-systemet vad det lider, men förmodligen först när det finns lite Z-telen som är logiska att kombinera med en TC. Så länge man kör telen med F-bajonett på Z-kameror (via FTZ) så lär ju de befintliga telekonvertrarna fungera bra.

Däremot skulle jag gärna se en variant på FTZ med samma tanke som Canon hade med en av sina tre motsvarande adaptrar till Eos R-systemet: en med filterhållare. En sådan vore inte så dyr att bygga och skulle till exempel göra det lockande för landskapsfotografer att köra Nikons AF-S 14-24/2,8 på Z-kameror istället för på DSLR-modeller.
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Däremot skulle jag gärna se en variant på FTZ med samma tanke som Canon hade med en av sina tre motsvarande adaptrar till Eos R-systemet: en med filterhållare. En sådan vore inte så dyr att bygga och skulle till exempel göra det lockande för landskapsfotografer att köra Nikons AF-S 14-24/2,8 på Z-kameror istället för på DSLR-modeller.
Det finns variabelt ND-filter till Canons adapter som nästan blir som en till ratt på kameran, vilket kan vara en rätt smart lösning för den som filmar.
 

Osquar

Aktiv medlem
Du kan nog få fenomen med en del äldre objektiv, eller tredjepartsobjektiv. Men allmänt är min upplevelse, och jag har provat med många objektiv, att prestanda blir identiska, eller i vissa fall rent av en aning snabbare än på en DSLR-modell.

Det som gör jämförelsen lurig är att du delvis har ett lite annat beteende hos en sensorbaserad AF (som i Z6/Z7) än med separat AF-sensor (som i alla DSLR-kameror). Sensorbaserad AF är mer exakt och jobbar med fler och mindre justeringar. På äldre objektiv kan detta ge lite sämre hastighet, med de flesta nyare objektiv gör det snarare fokuseringen snabbare (och som sagt mer exakt).

Samma sak gäller för övrigt Canon och deras motsvarande adaptrar (de har ett par olika). Där vet jag att Canon själva provade igenom hela sitt objektivutbud och med en hel del tredjepartsobjektiv - deras slutsats är ungefär det du ser här i tråden: oftast samma prestanda eller en aning bättre, i en del få fall, i synnerhet med äldre objektiv (med långsammare fokusmotorer), en liten försämring.

Kort sagt: DSLR-objektiv blir generellt inte långsammare på en Z6/Z7 än de var på en DSLR. Däremot kan dedikerade Z-objektiv fokusera ännu lite snabbare, detta dels (i många fall) eftersom de har moderna ännu snabbare fokusmotorer) men generellt eftersom de utnyttjar den mycket högre kommunikationshastigheten i den nya fattningen.



Avståndet ändras inte! :)

En stor del av poängen med adaptern är ju just att det skall bli samma avstånd som när objektivet satt på en DSLR som i sig är tjockare än de spegelfria modellerna, , det är det adaptern kompenserar för :)

Tack för klargörande! Som vanligt är det synnerligen befriande att få läsa dina nyanserade och välgrundade inlägg och repliker som en välbehövlig motvikt till andra "expertutlåtanden" i denna teknikfixerade fototeknik (digi-foto).

/Oscar
 
ANNONS