Annons

Canon EOS D760 Skärmen har slutat rotera

Produkter
(logga in för att koppla)

Brännjack

Medlem
Vet inte om jag postat i rätt forum. Mod är fri att flytta annars.

Min skärm vill inte rotera. Detta hände efter att jag filmade någon timme. Och då vände jag skärmen så jag kunde filma mig själv och då roterade skärmen som vanligt.
Har bara använt kameran till att ta kort typ. Och så filmade jag för en gång skull. Och när batteriet tog slut och jag laddade det och satte i det i kameran igen så märkte jag detta. Jag vet inte, men tänker om det kan vara ett samband. Jag var inte vårdslös. Tappade inte kameran eller liknande.
Den har naturligtvis fungerat ypperligt innan utan problem eller indikationer på att skärmen inte skulle vilja rotera.
Har prövat att nollställa den utan resultat.
Jag köpte denna kameran för några veckor sedan för just skärmens funktions skull och är faktiskt jätteledsen. Att kunna vrida den och ta kort och filma mig själv var anledningen till att jag sålde min gamla Canon d500 och jag sparade länge för att köpa denna Canon D760.
Köpte den via blocket så garantin har naturligtvis gått ut.
Sökt på Google ang mitt problem och het hittat flera i samma situation. Men inga lösningar...
Har tagit kontakt med Canon. Och förutom att dom inte kunde hjälpa mig så var deras kundservice urusel.
Dom rekommenderar mig att lämna in kameran för reparation hos dom. Och det låter kostsamt samtidigt som jag älskar den här kameran....
Är förvånad för jag har alltid haft Canon och deras EOS kameror har fungerar över förväntan och aldrig gjort mig besviken. Och nu detta.
Är det någon som haft samma problem? Vad tror ni att det kan kosta?
Hjälp...
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Vad menar du att skärmen inte roterar, är det mekaniskt eller att bilden blir upp-och-nervänd när du tittar framifrån.

Är det fall 2 så tror jag att det ska finnas ett litet backup batteri i Canon kameror som håller koll på klockan och inställningar, det kanske hjälper att ta ut det och låta kameran ligga utan detta batteri ett tag tills alla minnen nollställs. Vet dock inte om detta batteri finns i just din Canon, men kanske värt att kolla.

Annat alternativ kan vara att uppdatera firmware, om det går.

Som sagt, ingen garanti att mina förslag funkar, men de kostar inget och är icke-förstörande.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ett långskott.
Ta ur batteriet (det vanliga). Fäll ut skärmen i det läge den stod när batteriet tog slut.
Sätt i batteriet.
 

Brännjack

Medlem
Vad menar du att skärmen inte roterar, är det mekaniskt eller att bilden blir upp-och-nervänd när du tittar framifrån.

Är det fall 2 så tror jag att det ska finnas ett litet backup batteri i Canon kameror som håller koll på klockan och inställningar, det kanske hjälper att ta ut det och låta kameran ligga utan detta batteri ett tag tills alla minnen nollställs. Vet dock inte om detta batteri finns i just din Canon, men kanske värt att kolla.

Annat alternativ kan vara att uppdatera firmware, om det går.

Som sagt, ingen garanti att mina förslag funkar, men de kostar inget och är icke-förstörande.
Alla tips mottages tacksamt. Hur uppdaterar man firmwire? Har du någon länk? Vart skulle detta batteri sitta tro?
Någon mer som kan ge input om detta?
 

Brännjack

Medlem
Vad menar du att skärmen inte roterar, är det mekaniskt eller att bilden blir upp-och-nervänd när du tittar framifrån.

Är det fall 2 så tror jag att det ska finnas ett litet backup batteri i Canon kameror som håller koll på klockan och inställningar, det kanske hjälper att ta ut det och låta kameran ligga utan detta batteri ett tag tills alla minnen nollställs. Vet dock inte om detta batteri finns i just din Canon, men kanske värt att kolla.

Annat alternativ kan vara att uppdatera firmware, om det går.

Som sagt, ingen garanti att mina förslag funkar, men de kostar inget och är icke-förstörande.
Ja precis, skärmen blir uppochned.
 

VargenW

Aktiv medlem
Det menyvalet handlar ju om visning av tagna bilder. Det här som problemet gäller är visningen på skärmen när man fäller ut den i samband med att man filmar eller kör liveview. När man fäller ut skärmen måste ju bilden vändas annars blir den uppochner.
Tyvärr har jag inget recept på detta. Canons verkstad i Mölndal är sjyssta men det kan nog bli dyrt.

Dum fråga, men vad säger menynfliken på auto rotation?
 

Third eye

Aktiv medlem
Det menyvalet handlar ju om visning av tagna bilder. Det här som problemet gäller är visningen på skärmen när man fäller ut den i samband med att man filmar eller kör liveview. När man fäller ut skärmen måste ju bilden vändas annars blir den uppochner.
Tyvärr har jag inget recept på detta. Canons verkstad i Mölndal är sjyssta men det kan nog bli dyrt.
Jo jag vet själva problemet, jag vara bara inte läskunnig när jag norpade tipset från en engelsk forumtråd om samma problem och bekräftade det inte med egen kamera :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Intressant! Men kommer den auto rotera eller kommer den bara byta håll så att säga?
Det är sensor som skall känna av skärmens läge och vända bilden automatiskt, själva orsaken och felet om det nu är den som bråkar. Men med tanke på de som tackade så verkar det sannolikt.
Hittade en annan tråd där själva tappen som känner läget lossnat, då ligger det isåfall en liten svart plastbit löst därinne som kan limmas med snabblim.
Det verkar hur som ganska enkelt att kolla/testa med tanke på att garantin gått ut och Canon inte skäms att ta betalt.
Var försiktig bara ;-)
 

Brännjack

Medlem
Man kan också prova att reklamera varan. Det förefaller ju vara ett konstruktionsfel om den går sönder så lätt.
Jag tänkte detta jag med. Hade förstått om man tappat kameran eller haft med den i extrema klimat. Men detta? Nej jag hade förväntat mig mer Canon och hoppas på att dom reklamerar den. Ska ringa till Mölndal idag och se vad dom säger först innan jag gör något.
 
ANNONS