Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett bra fotoredigerings program?

Produkter
(logga in för att koppla)

grolt

Aktiv medlem
Är det någon skulle kunna rekommendera ett bra och väldigt användar vänligt program.

Har kört lite med Elements 6, skulle vilja prova något nytt. Är en glad amatör inom fotografering samt redigering

Tackar på förhand
 

Stina.D

Aktiv medlem
Om du berättar varför du inte tycker om Elements 6 så är det lättare att föreslå något annat.

Elements tycker jag är ett bra program, lättanvänt och kompetent.
 

Lars Broman

Aktiv medlem
Om du vill testa något nytt.
Däremot inte sagt att det är "väldigt användarvänligt".
Jag pratar om GIMP som är gratis.
Har precis laddat ner och installerat det så har inte haft möjlighet att testa ännu.
Kanske någon annan kan ge en utlåtande om GIMP?

Annars använder jag elements och är mycket nöjd.
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Som jag har sagt flera gånger tidigare så kan Gimp inte hantera 16 bitars TIFF-filer vilket gör att jag inte använder det. Eftersom Gimp utvecklas snabbt så kommer säkert den möjligheten snart.

Det program som jag använder är Picture Windows Pro (http://www.dl-c.com/) och jag tycker att det är lättare att använda än PS. En klart gammalmodig layout på programmet men det gör vad det skall. Inte gratis men mycket billigare än PS (Elements är ungefär i samma prisklass har jag för mig). Programmet finns att ladda ner för prov så det är bara att köra:)
 

AFJ

Aktiv medlem
Tommy, precis som Stina säger, förklara vad du inte gillar i Elements. Utveckla gärna vad som är viktigt för dig, är det kraftfull redigering du är ute efter eller en enkel hantering av arbetsflödet? Fotar du JPG eller RAW, osv. Ju mer du berättar, desto bättre svar får du.
 

grolt

Aktiv medlem
Anders & Stina.

Problemet är nog till en stor del att jag kanske inte är tillräckligt insatt i elements för att säga att jag letar efter ett enklare program.
Jag försöker att foto nästan allt i .nef format för att en vacker dag kunna göra lite roliga saker med mina bilder. Vet ni om det finns några online kurs för elements?

Tackar för hjälpen
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har dålig koll på Elements men varenda fototidning är ju full av tips och exempel på vad man kan göra med Elements.

Om du vill se vad Lightroom kan göra, gå in på www.lightroomkillertips.com

Där kan ladda videos som visar lite hur man jobbar jobbar i det programmet.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Ja använder nästan bara photoshop. Provade GIMP men la ner det rätt fort. det funkade helt enkelt inte för mig men klart vänjer man sig å använder lite plugins osv så är det säkert ett skitbra å snabbt program.
 

Muni

Aktiv medlem
Anders & Stina.

Problemet är nog till en stor del att jag kanske inte är tillräckligt insatt i elements för att säga att jag letar efter ett enklare program.
Jag försöker att foto nästan allt i .nef format för att en vacker dag kunna göra lite roliga saker med mina bilder. Vet ni om det finns några online kurs för elements?

Tackar för hjälpen
Använder du i huvudsak NEF, så ge Raw Therapee en chans. Jag gör i princip allt i det programmet. Det finns tom svensk språkmodul. Jag använder D80 och D3, så det bör klara alla nef-format utom D3x.

Lagerhantering och extraordinära uppgifter gör jag dock i Gimp.
 
ANNONS